Burnout Syndrome in University Professors During the COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v22i3.1458

Keywords:

teacher, psychological exhaustion, coronavirus infection, Covid-19, pandemic

Abstract

Teachers are one of the groups at the highest risk of developing burnout syndrome, especially during these COVID-19 times. For the education sector, it was necessary to quickly adapt to changes in traditional teaching methods. To understand the presence of burnout syndrome among university teachers after several months of the pandemic and the adverse effects it could have on the development of teaching processes, a quantitative, descriptive study with inferential elements was conducted. This research included the virtual application of the MBI instrument to 111 professors working remotely from their homes. Data analysis was performed using SPSS, finding a low presence of burnout syndrome, a medium level of emotional exhaustion, a low level of depersonalization, and a high level of personal accomplishment. Although there is fatigue, teachers feel satisfied with their work, reflecting a positive attitude towards the changing situation.


Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida A, Torres-Flórez D, Astudillo D (2019) Síndrome de Burnout en profesionales de salud del servicio de urgencias del Hospital Universitario de Santander (ESEHUS), Revista FACE, 19(2) 78-89 https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2019.3699

Arquero Montaño, JL y Donoso Anes, JA. Instrumento de medición del síndrome de quemarse en el trabajo (burnout) en profesores universitarios. Publicación “Contabilidad y Auditoría” Número 23 -año 12 -junio 2006 En: https://core.ac.uk/download/pdf/161814851.pdf

Bedoya, Elías A.; Vega, Nancy E.; Severiche, Carlos A.; Meza, María J. (2017). Síndrome de Quemado (Burnout ) en Docentes Universitarios: El Caso de un Centro de Estudios del Caribe Colombiano Formación Universitaria, vol. 10, núm. 6, 2017, pp. 51-58 Centro de Información Tecnológica La Serena, Chile En: https://www.redalyc.org/pdf/3735/373554030006.pdf

Burnout (Sf) Cuestionario Maslach Burnout Inventory MBI, disponible en http://www.omint.com.ar/website2/Portals/0/images/news-prestadores/CUESTIONARIO-BURNOUT-INTERACTIVO.PDF

Bustamante, E. Bustamante, F., González, G. & Bustamante, L. (2016). El burnout en la profesión docente: un estudio en la escuela de bioanálisis de la Universidad de Carabobo Sede Aragua, Venezuela.Medicina y Seguridad del Trabajo,62(243), 111-121. Recuperado en 27 de enero de 2021, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2016000200003&lng=es&tlng=es

Celio Pillaca, J. (2021). Burnout y satisfacción con la vida en docentes que realizan clases virtuales en un contexto de pandemia por covid-19.PURIQ,3(1), 185-212. https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.142.

Freudenberger, H. Staff Burnout. (1974). Journal of Social Issues 1974; 30: 159165. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x

Galvis López, G., Vásquez, A. Caviativa, Y. P., Ospina, P. A. Chaves, V. T. Carreño, L. M. & Vera,V. J. (2021). Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19.European Journal of Health Research,7(1), 1-13. https://doi.org/10.32457/ejhr.v7i1.1396

Gil-Monte PR. (2001). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout): aproximaciones teóricas para su explicación y recomendaciones para la intervención. Revista Psicología Cientifica.com, 3(5). Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Pedro_Gil-Monte/publication/242114408_El_sindrome_de_quemarse_por_el_trabajo_sindrome_de_burnout_aproximaciones_teoricas_para_su_explicacion_y_recomendaciones_para_la_intervencion/links/0deec534528db5d80e000000.pdf

Gil-Monte, P.R. (2002). Validez factorial de la adaptación al español del Maslach Burnout Inventory-General Survey.Salud Pública de México,44(1), 33-40. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342002000100005&lng=es&tlng=es.

Gil Monte, P. R. (2005). El síndrome de quemarse por el trabajo, (burnout). Una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar. Madrid: Pirámide.

Gobierno de España. Ministerio de Sanidad. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Medidas de prevención, higiene y promoción de la salud frente a covid-19 para centros educativos en el curso 2020-2021. Versión 17-09-2020. En: https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Medidas_centros_educativos_Curso_2020_2021_17.09.20.pdf

Gómez, L. y Carrascosa, J. (2000). Prevención del estrés profesional docente. Valencia: Generalitat Valenciana. En:https://www.intersindical.org/salutlaboral/stepv/prevenestresdocente.pdf

Ibarra-Luna, M., Erazo-Muñoz, P. y Gallego-López, F. (2018). Síndrome de burnout en profesores de una institución de educación superior de Manizales-Colombia. Revista de Investigaciones UCM, 18(32), 69-83 (PDF) Síndrome de burnout en profesores de una institución de educación superior de Manizales-Colombia. Available from: http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/114/pdf

López de la Cruz, E. y Zacarias, H. (2020). Incidencia del síndrome de burnout bajo el contexto del dictado de clases virtuales en los Docentes de la Universidad de Huánuco. Desafíos, 11(2), 136-41. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.209

Marrau, MC. (2009) El síndrome de quemarse por el trabajo (burnout), en el marco contextualizador del estrés laboral Fundamentos en Humanidades, vol. X, núm. 19, 2009, pp. 167-177 Universidad Nacional de San Luis San Luis, Argentina. En: https://www.redalyc.org/pdf/184/18411965010.pdf

Maslach, C.; Jackson, S. (1981). ‘The Measurement of Experienced Burnout’. Journal of Occupational Behavior (2): 99-113. Disponible en: https://doi.org/10.1002/job.4030020205Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/job.4030020205

Ministerio de Salud y protección Social (2020). Prevención de enfermedades transmisibles. Coronavirus COVID-19. En: https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Covid-19_copia.aspx

Oros, L. Vargas-Rubilar, N. Chemisquy, SN. (2020). Estresores docentes en tiempos de pandemia: Un instrumento para su exploración.Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology 2020, Vol., 54, No. 3, e1421. DOI:10.30849/ripijp.v54i3.1421Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/347843289_Estresores_docentes_en_tiempos_de_pandemia_Un_instrumento_para_su_exploracion

Pando Moreno, M. Aranda Beltrán, C. Aldrete RDZ, MG. Florez Salinas, EE, Pozos Radillo, E. (2006). Factores psicosociales y burnout en docentes del centro universitario de ciencias de la salud Investigación en Salud, vol. VIII, núm. 3, diciembre, 2006, pp. 173-177 Centro Universitario de Ciencias de la Salud Guadalajara, México. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14280306

Pineda Henao, A. E. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182

Parra-García, RR, Chávez-Sánchez, HC. Zea-Verdín, AA. (2020) El síndrome de burnout en el personal docente de la Unidad Académica del Norte del Estado de Nayarit. Análisis comparativo 2018-2020. Revista de Educación Superior. Diciembre 2020 Vol.4 No.12 31-38. Disponible en: http://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Educacion_Superior/vol4num12/Revista_de_Educaci%C3%B3n_Superior_V4_N12_4.pdf

Quiceno, JM. Vinaccia Alpi, S. (2018). Burnout: síndrome de quemarse en el trabajo SQT.Acta Colombiana de Psicología,10 (2), 117-125.Disponible en: https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/218/pdf%20e

Rodríguez Ramírez, JA. Guevara Araiza, A.Viramontes Anaya, E. Síndrome de burnout en docentes. (2017). IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH,vol. 8, núm. 14,2017. Red de Investigadores Educativos Chihuahua A. C. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5216/521653267015/html/index.html

Ribeiro, Beatriz Maria Dos Santos Santiago, Scorsolini-Comin, Fabio, & Dalri, Rita de Cassia de Marchi Barcellos. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental.Index de Enfermería,29(3), 137-141. Epub 25 de enero de 2021. Recuperado en 09 de abril de 2021, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000200008&lng=es&tlng=es

Saborío Morales, L. Hidalgo Murillo, LF. (2015). Síndrome de Burnout.Medicina Legal de Costa Rica,32(1), 119-124., Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152015000100014&lng=en&tlng=es.

Torres-Flórez, D. (2019). El entrenamiento del colaborador como estrategia de mejoramiento continuo. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 6(1), 4-9. https://doi.org/10.22579/23463910.149

Torres Hernández, EF. El-Sahili González LF. Gutiérrez Olivarez, V. (2018). Análisis del burnout y sus escalas de medición.PraxisInvestigativaReDIE:revistaelectrónicadelaRedDurangodeInvestigadoresEducativos,ISSN-e2007-5111,Vol.11,N.20,2019,págs.106-124. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6951593

Published

2022-09-21 — Updated on 2022-08-27

Versions

How to Cite

Torres Flórez, D., Pinzón Gutiérrez, C. M., & Rodríguez Hernández, E. J. (2022). Burnout Syndrome in University Professors During the COVID-19 Pandemic. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 22(3), 221–231. https://doi.org/10.24054/face.v22i3.1458 (Original work published September 21, 2022)

Issue

Section

Artículos