Esta es un versión antigua publicada el 2024-03-08. Consulte la versión más reciente.

MECHANISMS OF POWER AND MANIPULATION IN THE LANGUAGE: SEMIOTIC ANALYSIS OF AN INSTITUTIONAL DISCOURSE FROM FRENCH FILM ENTRE LES MURS

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v22i2.2811

Palabras clave:

classroom, discourse, power, manipulation, semiotics. language.

Resumen

The main purpose of this text is to analyze the manipulation processes that shape power relations in the classroom in the French film Entre les murs in order to identify how they make up the institutional discourse. For this purpose, it is used the discursive semiotics of Greimas and Courtes (1990), Fontanille (1998), Arevalo (2010) and the theory of Candela (2001) and Jackson (1992) regarding power relations as a theoretical and methodological basis. Thus, this interpretative exercise inquiries about the manipulative strategies that influence the dynamics of social structures presented in the educational institution through discourse, reflecting on educational practices and the need for their restructuring, as well as the usefulness of semiotics to recognize them.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Arévalo, L. (2010). Manipulación discursiva: la compasión en Diles que no me maten de Juan Rulfo. Revista S. v. 4, p.p. 127-134. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistaS/article/view/1958/2330?fbclid=IwAR270hI082PoXQ4v3erxNg_97wB359rhNWBDruIoxJ4DBnAQxwhudZQb7P0

Atorresi, A. y Eisner L. (2021). Escritura e identidad: perspectivas socioculturales. Revista Universidad distrital, Enunciación. Vol. 2, número especial, pp.14-35. ISN 0122-6339. https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enuncDOI:https://doi.org/10.14483/22486798.17128

Ausubel, D. (1983). Psicología Educativa. Trillas.

Ayuste (2010). Pedagogía sociocrítica. Recuperado de: https://es.slideshare.net/Ciclosmisi/pedagogia-socio-critica-7105192

Calderón, D. (1987). Prácticas Pedagógicas y Evaluativas en Lenguaje: Concepciones y Posiciones. Colombia: Editorial UD.

Candela, A. (2001) Poder en el aula: una construcción situacional. Discurso, teoría y análisis, 23-24,2001, México D.F., pp. 139-157. ISSN: 0188-1825

Carretero, M. (2005). Constructivismo y educación. Progreso.

Dell Hymes. (1964). Language in culture and society. Harper and Row Publish.

Descargas

Publicado

2023-03-15 — Actualizado el 2024-03-08

Versiones

Cómo citar

Mora Oquendo, J., & Arévalo Viveros, L. (2024). MECHANISMS OF POWER AND MANIPULATION IN THE LANGUAGE: SEMIOTIC ANALYSIS OF AN INSTITUTIONAL DISCOURSE FROM FRENCH FILM ENTRE LES MURS. FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 22(2), 167–183. https://doi.org/10.24054/face.v22i2.2811 (Original work published 15 de marzo de 2023)

Número

Sección

Artículos