Soroban as a learning strategy in basic mathematical operations
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i5.1753Keywords:
Sóroban, estrategias, aprendizaje, operaciones, matemáticasAbstract
The purpose was to promote the Soroban as a learning strategy for basic mathematical operations among first-grade children at the Comfanorte School in the municipality of Los Patios, Norte de Santander. The methodology was the positivist paradigm, quantitative approach, descriptive type, non-experimental transactional field design. The population consisted of three teachers and 30 children. The data were tabulated and coded manually, applying descriptive statistical criteria to enable analysis and discussion by dimension. It was concluded that the subjects claimed to be unaware of the usefulness of the Soroban as a learning strategy and how easy it would make learning mathematics.
Downloads
References
Balestrini, M. (2002). Como se elabora el Proyecto de Investigación. Caracas: BL Consultores Asociados.
Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Sintesis.
Calderón, S., & Jerez, J. (2012). Proyecto Sé: Matemáticas. Aprender para vivir 2. Bogotá: Ediciones SM S.A.
Chamot, A. (2013). Estrategias socio afectivas. En H. Rios & D. Zizi (Eds.), Estudio de creencias: La percepción de ocho estudiantes italianos de ELE acerca de un curso de traducción orientado a la acción por medio de herramientas web 2.0 (p. 9). Italia: Unica Edición.
Comte, A. (2011). Paradigma positivista. En B. Gómez, Un modelo de evaluación (Autorregulación) para centros docentes (p. 97). Madrid: Visión Libros.
Correa, Y. (2010). DGBC. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n36/art08.pdf
Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Córdoba, Argentina: Brujas.
González, L., & Saavedra, M. (2007). Aciertos Matemáticos. Bogotá: Educar Editores S.A.
González, M. D., & Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar: Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA.
Hernán, (1989). Guía didáctica para el aprendizaje del ábaco japonés (soroban). Recuperado de http://bibliotecadigital.tamaulipas.gob.mx/archivos/descargas/5274a590bc99fa2336cd1cff8f89f396d2e90af6.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ta ed.). México: McGraw-Hill.
Ministerio de Educación Nacional, Decreto 1. (31 de agosto de 1963). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles/85906_archivo_pdf
Ministerio de Educación Nacional, Ley 1. (8 de febrero de 1994). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles/85906_archivo_pdf
Ministerio de Educación Nacional, Ley 7. (21 de diciembre de 2001). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles/86098_archivo_pdf
Madrid, P., & Rosa, A. (1996). Guía didáctica para el aprendizaje del ábaco japonés (soroban). Madrid: GUIAS.
Mayer, R. (2014). Aprendizaje e instrucción. España: Alianza Editorial S.A.
MEN. (2010). Altablero. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-242097.html
MEN. (8 de mayo de 2014). Colombia Aprende. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-342931_recurso_1.pdf
Monereo, C., Castello, M. P., & Pérez, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.
O'Malley, M. (1990). Learning strategies in second language acquisition. United States of America: Cambridge University Press.
Ortiz Vallejo, M. (2013). Cálculo mental en el aula en el tercer ciclo de educación primaria. Alcalá, España: CCS.
Palella, S., & Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.
Pérez Cameselle, R. (2004). Psicomotricidad: Teoría y praxis del desarrollo psicomotor en la infancia. España: Ideaspropias.
Rodríguez, G., Flórez, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. España: Aljibe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.