Speech Therapy in Colombia: 50 Years of Research Experience

Authors

  • William Álvarez Manuela Beltran University
  • Jesús Carrillo Manuela Beltran University
  • Jineth Barrios Manuela Beltran University

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i1.735

Keywords:

Research, Speech Therapy, Language, Hearing

Abstract

Introduction: This paper sought to characterize the research conducted during the first fifty years of Speech Therapy in Colombia, providing an understanding of the trends and the current focus of speech therapy training schools. Methods: A search was conducted for articles published by Colombian speech therapists at higher education institutions, using search terms in national and international journals. Results: Research conducted from 1993 to September 2016 was found, with a total of 214 articles meeting the inclusion criteria. 98.4% of these articles were published in national journals, and 40.1% were conducted with people with disabilities. The most frequently researched topic was the human voice, with 14.9%, and the least frequently researched topic was vertigo, with 3%. Analysis and discussion: Colombian research output has increased since educational institutions began promoting opportunities for the socialization and development of formative and applied research. Conclusions: Research enables new generations of speech therapists and training schools to make scientific advances and implement new and improved rehabilitation techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cuero Echeverri C. La Profesión de Fonoaudiología: Colombia en Perspectiva Internacio-nal Bogotá; 1999.

Navia HJR, Moncada MG, Reyes GVP. ANÁLISIS DISCURSIVO DE LA FONOAUDIOLOGÍA EDUCATIVA DESDE ACTORES PROFESIONALES EN EJERCICIO DOCENTE. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Oct 1 [cited 2016 Nov 15];1(3). Available from:

http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/1853

Perrelló J. The history of International Association of Logopedics and Phoniatrics Barcelona. Augusta. 1976.

Álvarez Areiza , Osorno Isaza. Rol del Fonoaudiólogo en instituciones educativas en ciclos preescolares y básica primaria. Areté. 2012; 12(1).

Quintero Uribe JF. Las alteraciones de la comunicación y el lenguaje de un ser no evolucionado.. Areté. 2015; 15(2).

Ortiz F M, Sepúlveda C A. Diccionario de Fonoaudiología. segunda ed. Bogotá: Universi-dad Cooperativa de Colombia;2004.

Mogollón Tolosa X, Vargas García , Sepúlveda Ramírez N, Jaimes Socha Z. La Fonoaudio-logía en Colombia: una mirada posgradual en sus áreas de desempeño.. Revista Areté. 2013 No-viembre; 13(1).

Muñoz Caicedo , Guerrero Jiménez. La Fonoaudiología en el sistema de salud Colombia-no.. Areté. 2013; 13(1).

Ramírez Carvajal , Gartner Isaza , Bernal Villegas E, Zapata Domínguez Á, Vallejo Cabrera F, Prieto Pulido , et al. Consejo Nacional de Acreditación. [Online].; 2013 [cited 2017 02 17. Avai-lable from: http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf.

Tetay Jaime M. Criterioss para la construcción del P.E.I: un enfoque investigativo. 2009th ed. Bogotá: Magisterio; 2009.

Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investi-gación. 5th ed. México: McGraw-Hill; 2010.

Angel G LF, Casas M AM, Suarez B. Manual de procedimientos para la practica de Fo noaudiología MPPF-II. 1st ed. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2001.

Hernández Jaramillo J, Cruz Velandia , Torres Narváez M. Investigación clínica en Fonoaudiología: anáñosos de la literatura cientifíca 2005-2009. Revista facultad de medicina. 2010 May; 58(3).

Marin YG, Nieto APA. Realidad Laboral del Fonoaudiólogo en la Unidad de Cuidados Intensivos. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Jan 30 [cited 2016 Nov 15];1(1). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/636Lizarazo Camacho , Fique Ortega D. Tendencias de investigación Fonoaudiologíca: en- cuentros nacionales de investigación en fonoaudiología. Areté. 2013; 13(1).

Trujillo S, Torres Arango M, Hurtado DI, Ocoró Montaño J. Una experiencia que funda-menta la responsabilidad de la Fonoaudiología educativa en la universidad. Areté. 2015 Jun; 2(15).

Montes Rotela M. La ética del Fonoaudiólogo: reflexión y desafíos. Areté. 2015; 15(2).

Rojas Gil AM. Aportes de la investigación en el proceso lector en población sorda usuaria de lengua de señas sordos: aportes de la investigación en el proceso lector. Areté. 2015; 15(2).

Calvache Mora A, González Gutiérrez KJ, Pacheco Urrego , Ramírez Salgado Y, Mendoza I. Estado de la investigación en el área de voz en Iberoamerica. Revisión literaria. Areté. 2014; 14(1).

Cañas SJA, Redondo AL, Nieto ÁPA, Portilla EMP, Rangel RLE. METODOLOGIA: TAMIZ AUDITIVO NEONATAL. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016

Brito YR, Albarracin OPP. Fonoaudiología: Vista desde la Ortodoncia. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Jan 30 [cited 2016 Nov 15];1(1). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/1323

Published

2017-01-08

How to Cite

Álvarez , W., Carrillo , J., & Barrios, J. (2017). Speech Therapy in Colombia: 50 Years of Research Experience. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 3(1), 88–93. https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i1.735

Issue

Section

Artículos