School narratives and written production: storytelling as a didactic strategy

Authors

Keywords:

Storytelling, Written production, Didactic strategy, Digital storytelling, Student motivation

Abstract

The research developed on storytelling as a didactic strategy to improve written production in seventh grade students of the Educational Institution Nuestra Señora del Carmen (Cartagena). A qualitative approach was used and through action research, an innovative didactic sequence supported by digital resources was designed, implemented and evaluated. In addition, the applied strategy allowed overcoming the limitations of traditional methods, strengthening competencies such as coherence, creativity and textual planning. An increase in motivation, self-esteem and critical thinking of students was evidenced, consolidating storytelling as an effective, adaptable and meaningful pedagogical tool for diverse educational contexts.

References

Caicedo Villamizar, S. B., Vásquez Ruiz, L. L., & Ruiz Morales, Y. A. (2023). Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292–299. https://doi.org/10.22463/25909215.4141

Caicedo, S., Vásquez, L. & Gamboa, A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419 – 439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Morata.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th ed.). SAGE Publications.

Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (4.ª ed.). McGraw-Hill.

Elliott, J. (1993). La investigación acción en educación. Morata.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere. In Denzin, N. K., &

Lincoln, Y. S. (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 559–603). SAGE Publications.

Marulanda, M., & Gutiérrez, L. (2022). El storytelling como estrategia pedagógica en la producción textual. Revista Educación y Pedagogía, 34(91), 45–58. https://doi.org/10.17533/udea.eyp.n91a04

Rincón, C., & Bustamante, J. (2021). Escritura académica y desarrollo de competencias en básica secundaria. Revista Colombiana de Educación, (81), 183–205. https://doi.org/10.17227/rce.num81-11365

Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st-century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220–228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916

Salazar, A., & Gómez, P. (2019). Storytelling y narrativa digital: recursos didácticos para el desarrollo de competencias comunicativas. Educación y Tecnología, 18(2), 34–50. https://doi.org/10.22201/cie.26000287e.2019.2.58

Vásquez Ruiz, L. L., Depablos Uribe, L., & Caicedo Villamizar, S. B. (2025). Teoría emergente sobre el uso de las redes sociales en el contexto académico. Universidad de Pamplona. https://doi.org/10.24054/seu.109

Villegas, A., & Sandoval, M. (2021). El impacto del storytelling en la producción escrita en básica secundaria. Revista Praxis Pedagógica, 22(28), 85–102. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.28.2021.85-102

Published

2025-05-16

How to Cite

Celis Celis, D. I., & Peña Arrieta, Y. (2025). School narratives and written production: storytelling as a didactic strategy. Humanities, Technology and Education Journal, 1(1), 51–57. Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/HUTECEDU/article/view/4070

Issue

Section

Artículos