School narratives and written production: storytelling as a didactic strategy
Keywords:
Storytelling, Written production, Didactic strategy, Digital storytelling, Student motivationAbstract
The research developed on storytelling as a didactic strategy to improve written production in seventh grade students of the Educational Institution Nuestra Señora del Carmen (Cartagena). A qualitative approach was used and through action research, an innovative didactic sequence supported by digital resources was designed, implemented and evaluated. In addition, the applied strategy allowed overcoming the limitations of traditional methods, strengthening competencies such as coherence, creativity and textual planning. An increase in motivation, self-esteem and critical thinking of students was evidenced, consolidating storytelling as an effective, adaptable and meaningful pedagogical tool for diverse educational contexts.
References
Caicedo Villamizar, S. B., Vásquez Ruiz, L. L., & Ruiz Morales, Y. A. (2023). Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en producción textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292–299. https://doi.org/10.22463/25909215.4141
Caicedo, S., Vásquez, L. & Gamboa, A. (2024). Interpretación de experiencias significativas en redes sociales y escenarios digitales colaborativos en el aula. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 19(1), 419 – 439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Morata.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th ed.). SAGE Publications.
Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (4.ª ed.). McGraw-Hill.
Elliott, J. (1993). La investigación acción en educación. Morata.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere. In Denzin, N. K., &
Lincoln, Y. S. (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 559–603). SAGE Publications.
Marulanda, M., & Gutiérrez, L. (2022). El storytelling como estrategia pedagógica en la producción textual. Revista Educación y Pedagogía, 34(91), 45–58. https://doi.org/10.17533/udea.eyp.n91a04
Rincón, C., & Bustamante, J. (2021). Escritura académica y desarrollo de competencias en básica secundaria. Revista Colombiana de Educación, (81), 183–205. https://doi.org/10.17227/rce.num81-11365
Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st-century classroom. Theory into Practice, 47(3), 220–228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
Salazar, A., & Gómez, P. (2019). Storytelling y narrativa digital: recursos didácticos para el desarrollo de competencias comunicativas. Educación y Tecnología, 18(2), 34–50. https://doi.org/10.22201/cie.26000287e.2019.2.58
Vásquez Ruiz, L. L., Depablos Uribe, L., & Caicedo Villamizar, S. B. (2025). Teoría emergente sobre el uso de las redes sociales en el contexto académico. Universidad de Pamplona. https://doi.org/10.24054/seu.109
Villegas, A., & Sandoval, M. (2021). El impacto del storytelling en la producción escrita en básica secundaria. Revista Praxis Pedagógica, 22(28), 85–102. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.28.2021.85-102
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Humanities, Technology and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.