Perceptions of the Anatomy Learning Process

Authors

Keywords:

Experiential learning, Kolb’s theory, Veterinary anatomy, Pedagogical innovation, Student dropout

Abstract

The study aimed to strengthen the teaching–learning processes in the Anatomy I course of Veterinary Medicine at the University of Pamplona, applying Kolb’s experiential learning theory as a strategy to reduce dropout rates and promote meaningful learning. Its objective was to analyze and implement methodologies based on Kolb’s cycle (concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization, and active experimentation) with the purpose of improving academic performance and student motivation. The methodology corresponded to an action-research design involving three professors and an intentional sample of ten students, to whom semi-structured interviews and open-ended questionnaires validated by experts were applied. The results show that teachers have incorporated practices with specimens, three-dimensional models, problem-based learning, and ICTs, although there are still limitations in resources and resistance to innovation. Meanwhile, students highly value practical and visual activities but consider the theoretical and rote-based load excessive, which highlights the need to better articulate theory and practice, promote innovative methodologies, and take advantage of technologies to consolidate comprehensive training and reduce dropout rates.

References

Ballesteros, J., Ortiz, L., & Rodríguez, C. (2021). Aprendizaje experiencial y retención estudiantil en programas académicos complejos. Revista Colombiana de Educación, 81(1), 115-134. https://doi.org/10.xxxx/rce.2021.81

Barreto-Mejía, L., et al. (2022). Percepciones de estrategias tradicionales y activas en Anatomía Veterinaria. Universidad de Antioquia.

Blockchain: una mirada desde la protección de datos sensibles en el sector salud. (2021). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(38), 69-78. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i38.1279

Díaz-Bravo, L., Torruco, U., Martínez, F., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167.

Erralde, S., Koch, M., & Sbodio, O. (2019). Recurso didáctico innovador para osteología en Anatomía Vet. I. Argentina.

Espinar Álava, E., & Vigueras Moreno, J. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300012&lng=es&tlng=es

García, J., López, R., & Martínez, P. (2011). La investigación-acción en educación: fundamentos y aplicaciones. Revista de Educación, 356, 59-77.

Inzunza, O., et al. (2015). Aprendizaje basado en problemas en Anatomía Veterinaria: alcances y límites.

Introducción a la evaluación de capacidades: una revisión teórica. (2020). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 2(36), 34-43. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i36.18

Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.

Londoño, L. (2018). Estrategia didáctica para la línea de integración curricular en Medicina Veterinaria. Universidad de Antioquia.

Osorio, A., & Alejo, M. (2019). El rol de los informantes clave en la investigación cualitativa. Revista Latinoamericana de Metodología, 5(2), 1-12.

Payan-Carreira, R., Rebelo, L., & Sebastião, A. (2022). Active learning under Think4Jobs in Veterinary Medicine. University of Évora.

Peñalba, N. (2022). Estilos de aprendizaje (Kolb) en ciencias agrarias y ambientales. UNA Camoapa.

Perfeccionamiento docente desde el aprendizaje en línea (E-Learning). Concepciones y retos antes de la coyuntura pandémica. (2020). REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 3(2), 113-121. https://doi.org/10.24054/rcta.v3iEspecial.875

Rojas Puentes, M. D. P., Parada, C. J., & Leal Pabón, J. L. (2022). Estructuras desglosadas de trabajo (EDT) en la gestión de alcance de proyectos de desarrollo de software. REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA), 1(39), 51–58. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1375

Rúa, A. (2018). Estrategia didáctica bimodal para Imagenología Veterinaria. Universidad de Antioquia.

Tamayo-Arango, C., & Quiceno-Zapata, D. (2021). Enfoque didáctico multimodal en Anatomía Veterinaria. Universidad de Antioquia.

Vásquez, L.; Caicedo, S. (2023). Interpretación del proceso de aprendizaje y la ubicuidad en educación media. Sello Editorial Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/7152

Vélez-García, J., & Ruiz-Lozano, L. (2017). Recursos digitales y 3D en Anatomía Veterinaria: efectos en aprendizaje.

Published

2025-10-28

How to Cite

Perceptions of the Anatomy Learning Process. (2025). Humanities, Technology and Education Journal , 1(2), 70-77. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/HUTECEDU/article/view/4213

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.