"Analysis of leadership and educational quality in the technical vocational institutes of Yamasá, Dominican Republic."

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2393

Keywords:

Calidad educativa, Liderazgo, Estado del arte.

Abstract

In the Dominican Republic, educational quality is a priority issue, and therefore, numerous efforts have been made to improve it. However, there are still challenges to be faced to ensure high-quality education for all students. The research we present aims to understand how the functioning, style, and performance of leadership in Dominican schools relate to the quality of educational processes. This study is a derivation of an ongoing doctoral thesis focusing on leadership and educational quality. It seeks to determine possible connections between educational quality and the predominant leadership styles in educational centers in the Dominican Republic. For the purpose of this study, we will focus on educational centers in district 17-01 of Yamasá, in the province of Monte Plata. We have decided to base ourselves on the state of the art of this doctoral thesis since it is still in the process of being developed. In doing so, we aim to contribute to the body of knowledge surrounding school leadership and its impact on educational quality in the Dominican Republic, particularly in technical vocational schools.

References

Aguirre, P., & Guido, J. (2018). Nivel De Conocimiento Del Docente De Evaluación Y AcreditaciónEnEducaciónBásicaRegularYElNiveldeCalidaddeGestiónEducativaenlasInstituciones Educativas de la Ciudad de Huánuco –2017. Tesis Doctoral, Universidad deHuánuco,Huánuco,Perú.Recuperadoel31deAgostode2021,dehttp://repositorio.udh.edu.pe/bitstream/handle/123456789/1219/AGUIRRE%20PALACIN%2C%20Joel%20Guido.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alcaide, L. (2017). Liderazgo Instruccional Y Transformacional En Los Procesos De Mejora EnEstablecimientosEducacionalesEnsantiagoDeChile.Tesisdoctoral,LOURDESALCAIDEARANDAEnero2019.pdf,Santiago,Chile.doi:LOURDESALCAIDEARANDAEnero 2019.pdf

Arenas Gutiérrez, S. M. (2018). Uso de las TIC para Incrementar la Calidad Educativa en laInstituciónEducativaSantaMaríaGorettideBucaramanga-Colombiaenllaño2017.Tesisdoctoral, Universidad Privada Norbert Wiener, Lima, Perú. Recuperado el 02 de Agosto de2021,dehttp://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/2401/DOCTOR%20-%20Sandra%20Milena%20Arenas%20Guti%C3%A9rrez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias,S.(17deMayode2021).Lasescuelasdelpaíssonvulnerablespordiseño,construcciónyfaltamantenimiento.(S.Arias,Ed.)DiarioLibre,pág.Primerapágina.Recuperadoel22deMayode2023,dehttps://www.diariolibre.com/actualidad/educacion/las-escuelas-del-pais-son-vulnerables-por-diseno-construccion-y-falta-mantenimiento-EH26308927

Arleison, A. R. (2020). Incidencia Del Liderazgo Pedagógico Directivo en El Fortalecimiento DeLos Procesos Curriculares De Las Comunidades De Aprendizaje, Cali, 2015 –2019. Lima,Perú. http://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/4040/T061_AT774451_D.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrantes,A.(24dejuliode2021).¿Cómoinfluyelainfraestructuraeducativaenlosaprendizajes?LaNación,pág.Primerapágina.Recuperado el21deMayode 2023,dehttps://www.nacion.com/blogs/cambio-educativo/como-influye-la-infraestructura-educativa-en-los/TAM6537F35DGZEKWTQPSCAOVYM/story/#:~:text=El%20ruido%2C%20el%20calor%2C%20la,%C3%A1nimo%20de%20docentes%20y%20estudiantes.

Camarero,M.(2015).DIRECCIÓNESCOLARYLIDERAZGO:ANÁLISISDELDESEMPEÑODELA.UniversidadVirgili1Rivora,Tarragona.Recuperadoel23deMayode2023,dehttps://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/403206/TESI.pdf?sequence=1

DelaCruz, A.(2022).LiderazgoyCalidadEducativaenlosLiceosTécnicoProfesionaldeDistrito1701deYamasá.SegundoCongresoInternacionaldeInvestigaciónenInnovaciónEducativa2021(pág.4).Colombia:POLI.Recuperadoel20deMayode2023,dehttps://journal.poligran.edu.co/index.php/scc/article/view/3492/3761

Forero,E.(2020).MediaciónDelClimaEntreElLiderazgoTransformacionalYElCompromisoOrganizacional.TesisDoctoral,UniversidadDeAlmeríaDoctoradoEnSalud,PsicologíaYPsiquiatría.,Armería.Recuperadoel23deAgostode2021,dehttp://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/10888/ENCISO%20FORERO%20ELEONORA.pdf?sequence=1

Herrera, F. A. (2016). “Perfil Profesional de los Equipos Directivos de los Centros EscolaresPúblicos de la Comuna de Talca”. Tesis Doctoral, Universidad de Alcalá, Ciencias de laEducación,Alcalá,Epaña.doi:Tesis FernandoAlejandroHerreraMartínez.pdf

Morales, J. F. (2017). Evaluación Institucional de la Calidad Docente en la Universidad NacionalPedro Henríquez Ureña (UNPHU). Tesis doctoral, Universidad Nacional Pedro EnriqueUreña (UNPHU), Santo Domingo, República Dominicana. Recuperado el 03 de Marzo de2021,dehttps://repositorio.unphu.edu.do/bitstream/handle/123456789/1363/Evaluaci%c3%b3n%20institucional%20de%20la%20calidad%20docente%20en%20la%20Universidad%20Nacional%20Pedro%20Henr%c3%adquez%20Ure%c3%b1a%20%28UNPHU%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Osorio,J.C.(2017).Elliderazgotransformacionalcomofactordemejoramientodelacalidaddelagestión de las Instituciones Educativas de la UGEL 07, San Borja, 2015. Tesis Doctoral,Universidad Nacional de Educacion Enrique Guzmán y Valle, Departamento de Pedagogía,Lima,Perú. doi:TDCE 1680 O1-OsorioCáceres.pdf

Ramos,M.A.(2020).UniversidadeVigo.Obtenidodehttp://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/1619/RamosMa%C3%A7aes_ManuelAlberto_TD_2020_AA.pdf?sequence=4

Riveras, J. C. (2020). La influencia de liderazgo de director en la construcción de una culturaorganizativaorientadaalainnovacióndelasescuelas.TesisDoctoral,UniversidadAutónomadeBarcelona,Barcelona.Recuperadoel5deMayode2023,dehttps://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/672024/jcrl1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

RodríguezMorales,P.(2015).CreaciónyEstablecimientodeEstándaresparalaEvaluacióndelaCalidaddelaEducaciónSuperiorunModeloAdaptadoalosCentrosUniversitariosRegionalesdelaUdelar.TesisDoctoral,UniversidaddelaRepublicadeUruguay,Montevideo.Recuperadoel25deAbrlde2021,dehttp://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Pcrodriguez/RODRIGUEZ_MORALES_PilarCecilia_Tesis.pdf

Torres,C.(2017).AnálisisdelaCalidadEducativaenAndalucíadesdelaPerspectivadelProfesoradodeEducaciónPrimaria.Tesisdoctoral,UniversidaddeSevilla,Sevilla,España.Recuperadoel23deAgostode2021,defile:///C:/Users/Sony/Downloads/01.Tesis%20Doctoral%20 [Crist%C3%B3bal%20Torres%20Fern%C3%A1ndez].pdfVale,M.(2017).Desarrollo,ImplementaciónYEvaluaciónDeUnSistemaDeInformaciónParaLaGestión De Calidad De Los Centros Educativos En República Dominicana. Tesis Doctoral,SantoDomingo,RepúblicaDominicana.Recuperadoel02deJuniode2021,dehttps://repositorio.unphu.edu.do/bitstream/handle/123456789/1359/Desarrollo%2C%20imp lementaci%C3%B3n%20y%20evaluaci%C3%B3n%20de%20un%20sistema%20de%20informaci%C3%B3n%20para%20la%20gesti%C3%B3n%20de%20calidad%20de%20los%20centros%20educativos%20en%20Rep%C

Published

2023-06-15 — Updated on 2023-06-10

Versions

How to Cite

Heredia, A. de la cruz. (2023). "Analysis of leadership and educational quality in the technical vocational institutes of Yamasá, Dominican Republic.". Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 2(1), Pág. 110–129. https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2393 (Original work published June 15, 2023)

Issue

Section

Artículos