Analysis of leadership and educational quality in the technical vocational institutes of Yamasá, Dominican Republic
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2393Keywords:
Calidad educativa, Liderazgo, Estado del arte.Abstract
In the Dominican Republic, educational quality is a priority issue, and therefore, numerous efforts have been made to improve it. However, there are still challenges to be faced to ensure high-quality education for all students. The research we present aims to understand how the functioning, style, and performance of leadership in Dominican schools relate to the quality of educational processes. This study is a derivation of an ongoing doctoral thesis focusing on leadership and educational quality. It seeks to determine possible connections between educational quality and the predominant leadership styles in educational centers in the Dominican Republic. For the purpose of this study, we will focus on educational centers in district 17-01 of Yamasá, in the province of Monte Plata. We have decided to base ourselves on the state of the art of this doctoral thesis since it is still in the process of being developed. In doing so, we aim to contribute to the body of knowledge surrounding school leadership and its impact on educational quality in the Dominican Republic, particularly in technical vocational schools.
References
Aragón, H., & Castañeda, F. (2018). La formación humanística en el programa de ingeniería civil: percepción de docentes y estudiantes del programa. Cúcuta, Norte de Santander: Universidad Francisco de Paula Santander.https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/2610
Arango, A. M. (2009). La formación ciudadana en Colombia. Uni-Pluriversidad, 8(3 SUP). https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.1814
Bonilla, E. (2018). La cultura de paz y su importancia en el proceso de formación ciudadana en el contexto educativo colombiano. Varona. Revista Científico Metodológica.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382018000300021&script=sci_arttext&tlng=en
Camatón, S., Mendez, C., & Torres, M. (2018). Importancia de la ética en la Educación Superior. Revista Cientifica, Dominio de las Ciencias, 215-223.https://doi.org/10.23857/dc.v4i2.802
Campo, R., & Restrepo, M. (1999). Formación Integral: Modalidad de educación posibilitadora de lo humano. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.https://www.sidalc.net/search/Record/KOHA-OAI-TEST:35595/Description
Carrasco, J. (2021). Estrategia de formación integral humanista sustentada en un modelo de sistematización académico responsable para la educación integral. Pimentel, Perú: Uniersidad Señor de Sipán https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/9058
Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias del pregrado. Concepción, Chile: Universidad del Bío-Bío.https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0717-554x2009000100004
Hernández, I. (2012). Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el hecho social. Revista Rastros Rostros, 14(27), 57-68.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6515553
Muñiz, C., & Robles, C. (2020). El humanismo en la práctica docente de las instituciones de educacion superior. México: Fundación Universidad de Palermo. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A2%3A30061138/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A147821725&crl=c&link_origin=scholar.google.com.mx
Orozco, L. (2020). La Formación Integral Universitaria desde una Perspectiva Crítica Fundamentos Epistémico –Filosóficos, Ontológicos, Ético –Morales y Estético –Creativos dirigidos a la Formación Integral de Psicólogos. Manizales: Universidad de Manizales.https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/4220
Villa, H. (2019). Importancia de la formación ciudadana en el currículo universitario. Revista de investigaciones Universidad Católica de Manizales, 126.https://portal.amelica.org/ameli/journal/498/4982083005/4982083005.pdf
Villagra, A. (2021). La Formación Humanística y la Responsabilidad Social del Estudiante Universitario de la Macroregiónsur del Perú. Perú: Universidad José Carlos Mariátegui.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219317
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.