Analysis of leadership and educational quality in the technical vocational institutes of Yamasá, Dominican Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2393

Keywords:

Calidad educativa, Liderazgo, Estado del arte.

Abstract

In the Dominican Republic, educational quality is a priority issue, and therefore, numerous efforts have been made to improve it. However, there are still challenges to be faced to ensure high-quality education for all students. The research we present aims to understand how the functioning, style, and performance of leadership in Dominican schools relate to the quality of educational processes. This study is a derivation of an ongoing doctoral thesis focusing on leadership and educational quality. It seeks to determine possible connections between educational quality and the predominant leadership styles in educational centers in the Dominican Republic. For the purpose of this study, we will focus on educational centers in district 17-01 of Yamasá, in the province of Monte Plata. We have decided to base ourselves on the state of the art of this doctoral thesis since it is still in the process of being developed. In doing so, we aim to contribute to the body of knowledge surrounding school leadership and its impact on educational quality in the Dominican Republic, particularly in technical vocational schools.

References

Aragón, H., & Castañeda, F. (2018). La formación humanística en el programa de ingeniería civil: percepción de docentes y estudiantes del programa. Cúcuta, Norte de Santander: Universidad Francisco de Paula Santander.https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/2610

Arango, A. M. (2009). La formación ciudadana en Colombia. Uni-Pluriversidad, 8(3 SUP). https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.1814

Bonilla, E. (2018). La cultura de paz y su importancia en el proceso de formación ciudadana en el contexto educativo colombiano. Varona. Revista Científico Metodológica.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382018000300021&script=sci_arttext&tlng=en

Camatón, S., Mendez, C., & Torres, M. (2018). Importancia de la ética en la Educación Superior. Revista Cientifica, Dominio de las Ciencias, 215-223.https://doi.org/10.23857/dc.v4i2.802

Campo, R., & Restrepo, M. (1999). Formación Integral: Modalidad de educación posibilitadora de lo humano. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.https://www.sidalc.net/search/Record/KOHA-OAI-TEST:35595/Description

Carrasco, J. (2021). Estrategia de formación integral humanista sustentada en un modelo de sistematización académico responsable para la educación integral. Pimentel, Perú: Uniersidad Señor de Sipán https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/9058

Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias del pregrado. Concepción, Chile: Universidad del Bío-Bío.https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0717-554x2009000100004

Hernández, I. (2012). Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el hecho social. Revista Rastros Rostros, 14(27), 57-68.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6515553

Muñiz, C., & Robles, C. (2020). El humanismo en la práctica docente de las instituciones de educacion superior. México: Fundación Universidad de Palermo. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A2%3A30061138/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A147821725&crl=c&link_origin=scholar.google.com.mx

Orozco, L. (2020). La Formación Integral Universitaria desde una Perspectiva Crítica Fundamentos Epistémico –Filosóficos, Ontológicos, Ético –Morales y Estético –Creativos dirigidos a la Formación Integral de Psicólogos. Manizales: Universidad de Manizales.https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/4220

Villa, H. (2019). Importancia de la formación ciudadana en el currículo universitario. Revista de investigaciones Universidad Católica de Manizales, 126.https://portal.amelica.org/ameli/journal/498/4982083005/4982083005.pdf

Villagra, A. (2021). La Formación Humanística y la Responsabilidad Social del Estudiante Universitario de la Macroregiónsur del Perú. Perú: Universidad José Carlos Mariátegui.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219317

Published

2023-07-19 — Updated on 2023-07-19

How to Cite

Heredia, A. de la cruz. (2023). Analysis of leadership and educational quality in the technical vocational institutes of Yamasá, Dominican Republic. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 2(1), 110–129. https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2393

Issue

Section

Artículos