Didactic strategy towards reading comprehension and trigonometric problem solving through Polya's heuristic method
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2341Keywords:
Reading comprehension, didactic strategy, Pólya's Heuristic Method, Resolution of trigonometric problemsAbstract
The teaching and learning of mathematics is recognized as a fundamental knowledge for the development of all societies, for this reason, the objective of this study was to design the CAJATRI didactic strategy based on the heuristic method of Pólya for the strengthening of comprehension reading and the resolution of trigonometric problems with the students of Fundamentals of Geometry and Trigonometry of the 1st semester of the Degree in Mathematics of the Francisco de Paula Santander University in Cúcuta. For this purpose, a descriptive study of an experimental and field type was applied, under a mixed approach, which allowed the combination of qualitative techniques and instruments such as content analysis and matrices, together with quantitative ones such as the analysis and presentation of the results of the pre-test in statistical graphs. The results revealed that some of the students manage to understand and answer the problems easily, others do not understand easily but manage to solve some of the problems with some difficulty and others definitely do not understand and do not manage to solve any problem; likewise, the documentary review allowed the hermeneutical analysis of the theories that support the importance and management of reading comprehension in the teaching-learning process of mathematics, identifying the specific aspects that should be reinforced with the Cajatri strategy, to Solving trigonometric problems. Which finally allowed the elaboration of a booklet with said process, which can be adapted for other educational levels and even be applied in other chairs or undergraduate careers within this or other universities.
Downloads
References
Álvarez-Gayou L. (2006). Cómo hacer investigación cualitativa. Paidós, México.
Andrade E, Narváez L. (2017). “Competencias de resolución de problemas matemáticos mediadas por estrategias de comprensión lectora en estudiantes de educación básica”. Revista Assensus. Vol. 2, No. 3, pp. 9-28.
Arnal J. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor, Barcelona.
Barrantes M, Ballerbo I, Fernández M. “Enseñar geometría en secundaria”. Academicus, Revista de Ciencias de la Educación. Vol. 1, No. 3, pp. 26-33.
Bermúdez C. (2020). “Gestión del docente para el fortalecimiento de la lectura comprensiva en la básica secundaria”. Educare. Vol. 24, No. 1, pp. 75-97.
Bermúdez R. (2014). “El desarrollo tecnológico de la sociedad y su incidencia en el pensamiento lógico matemático”. Revista Actualidades Investigativas en educación. Vol. 14, No. 2, pp. 1-18.
Camero Y, Martínez L, Pérez V. (2016). “El desarrollo de la matemática y su relación con la tecnología y la sociedad”. Universidad y Sociedad. Vol.8, No. 1, pp. 97-105.
Closas A, Arriola E, Kuc C, Amarilla M, Jovanovich E. (2013). “Análisis multivariante, conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría”. Enfoques. Vol. 25, No. 1, pp. 65-92.
Díaz J, Díaz J. (2020). “La resolución de problemas desde un enfoque epistemológico”. Foro de Educación. Vol. 18, No. 2, pp. 191-209.
De Bono E. (2004). El pensamiento creativo. Paidós, México.
Echenique I. (2006). Matemáticas Resolución de problemas. Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, Pamplona (Esp.).
Elliott J. (2000). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata, S.L., Madrid.
Escorcia D, Pinzón D, Bolívar, S. (2021). “Desarrollo del aprendizaje autónomo en los estudiantes de educación básica y media”. Investigación y Desarrollo en TIC. Vol. 12, No. 2, pp. 31-48.
Gallardo H, Vergel M, Villamizar F. (2017). “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”. Logos, Ciencia y Tecnología. Vol. 9, No. 2, pp. 85-96.
Godino J, Batanero C, Font V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. ReproDigital, Granada.
Latorre A. (2004). La Investigación-Acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó, Barcelona.
López-Aguado M, Gutiérrez-Provecho L. (2019). “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio usando SPSS”. REIRE. Vol. 12, No. 2, pp. 1-14.
López R. (2017). Estrategias de enseñanza creativa. Xpress-Kimpres, Bogotá.
Méndez C, Rondón M. (2012). “Introducción al análisis factorial exploratorio”. Revista Colombiana de Psiquiatría. Vol. 14, No. 1, pp. 197-207.
Meneses M, Peñaloza D. (2019). “Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas”. Zona Próxima. Vol. 31, pp. 7-25.
Montero L, Mahecha J. (2020). “Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto”. Praxis & Saber. Vol. 11, No. 26, pp. 1-17.
Peña D. (2002). Análisis de datos multivariados. Mac Graw Hill, Madrid.
Pérez C. (2002). Lectura y escritura académica. Universidad del Azuay, Cuenca.
Pérez Y, Ramírez R. (2011). “Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Fundamentos teóricos y metodológicos”. Revista de Investigación. Vol. 37, No. 35, pp. 169-193.
Polya G. (1945). How to solve it; a new aspect of mathematical method. Princeton University Press, Princeton.
Polya G. (1989). Cómo plantear y resolver problemas. Trillas, México.
Romo P. (2019). “La comprensión y la competencia lectora”. Anales de la Universidad Central del Ecuador. Vol. 1, No. 377, pp. 163-179.
Sandoval C. (2002). Investigación Cualitativa. ICFES, Bogotá.
Santos T. (2007). La resolución de problemas matemáticos. Fundamentos cognitivos, Trillas, México.
Sepúlveda A, Medina C, Sepúlveda D. (2009). “La resolución de problemas y el uso de tareas en la enseñanza de las matemáticas”. Educación Matemática. Vol. 21, No. 2, pp. 79-115.
Trendafilov N, Unkel S, Krzanowski W. (2013). “Exploratory factor and principal component analyses: Some new aspects”. Statistics and Computing. Vol. 23, No. 2, pp. 209-220.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.