Creation of an inventory of skills for the teaching of literacy in the first and second grades of primary school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v6i1.999

Keywords:

writing, , reading, , children, , education,, teacher

Abstract

INTRODUCTION: During the early stage of language development, you learn skills that are important for the development of literacy. METHODS:This study is a quantitative non-experimental cross-sectional design developed in a public institution in the municipality of Villa del Rosario during the second period of 2019. RESULTS:the variables organization, reading, writing and reading-writing arethe main axes for the comparison between the basic learning rights governed by the ministry of national education and the practical task of the teacher.ANALYSIS AND DISCUSSION:The infant is a social being since birth is related to the surrounding environment, handling different forms of communication, such as crying, words.CONCLUSIONS: The 4 offices carry out the management of the ICTs, taking into account the DBA, the readingand writing components are the most used since these are fundamental for the development of other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Utande M. Una ley general de educación. Rev Educ,1959

Del Campo BM. Enseñar a usar el lenguaje escrito a niños con necesidades educativas especiales. Rev Logop Foniatr y Audiol. 2011;31(2):82–95. http://dx.doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70176-0

Borzone de Manrique A, Signorini A. Aprendizaje de la lectura y escritura en español: el predominio de las estrategias fonológicas. Interdiscip Rev Psicol y ciencias afines = J Psychol Relat Sci. 2003;(1):5–30.

Méndez J. Proceso lector como instrumento de aprendizaje. Univ San Carlos Guatemala [Internet]. 2011;1–110. Disponible en: http://www.repositorio.usac.edu.gt/1216/1/07_2115.pdf

De la Calle AM, GuzmánF, García E. Letter Knowledge and Learning Sequence of Graphemes in Spanish: Precursors of Early Reading. Rev Psicodidact. 2018;23(2):128–36. http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.10.002

Urgilés K. D., Vásquez R. M.Estrategias lúdicas para desarrollar la lectoescritura.Universidad Católica de Santiago de Guayaquil( Ecuador), 2019.

Reynolds M, Wheldall K, Madelaine A. What recent reviews tell us about the efficacy of reading interventions for struggling readers in the early years of schooling. Int J Disabil Dev Educ. 2011;58(3):257–86.

GutiérrezR. Longitudinal Study on the Development of Literacy Skills During Literacy. Rev Psicodidact. 2018;23(2):137–43.http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.09.002

SPerez-Reyes, Ginna Viviana; Carvajal-Villamizar, Yuliana-Mercedes; Guio-Matheus, Lina-Maria. Aplicación de herramientas de la comunicación y sistemas de comunicación en el lenguaje. Revistas Científica Signos Fónicos. 2017: 3 (2). 63-82. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2017.2916

Marco M. Programas informáticos para trastornos de lectoescritura, dislexia y/o TDAH. DiversidadMurciaeducaEs.2010;1–8.Disponible en:https://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/2010/docs/mmarco.pdf%0Ahttp://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/2010/docs/mmarco.pdf

Golemand,boyatzis Ri,Mckee A. No Title No Title. Vol. 53, Journal of Chemical Information and Modeling. 2019. 1689–1699.

Dioses A, Evangelista Z. C, Basurto T. A, Morales C. M, Alcántara P. M. Procesos cognitivos implicados en la lectura y escritura de niños y niñas del tercer grado de educación primaria residentes en Lima y Piura. Rev Investig en Psicol. 2014;13(1):13.

Santos JM. Derechos Básicos de Aprendizaje Lenguaje V.2 Ministerio de Educación Nacional [Internet]. 2016. Available from: https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Lenguaje.pdf

Cáceres-Mansilla, Luz-Amparo. Sindrome de Burnout, Trastornos del Sueño y su asociación con las alteraciones vocales en docentes de primera infancia. Revistas Científica Signos Fónicos. 2019: 5 (1). 10-19, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3977

Organización Internacional del Trabajo[Internet]. La OIT en America Latina y el Caribe. (actualizado 2014; el acceso en el año 2019 Noviembre 23]Disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---rolima/documents/publication/wcms_243875.pdf

López-Contreras, Luísa-Fernanda. Grado De Severidad De Disfonía A Través Del Análisis Acústico Vocal En Docentes De Dos Instituciones De La Estrategia De Atención A La Primera Infancia. Revistas Científica Signos Fónicos. 2019: 5 (1). 1-9, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3976

Navarro-Criollo; Paola-Lorena. Validación de indicadores de perturbación de Jitter y Shimmer en docentes de primera infancia. Revistas Científica SignosFónicos. 2019: 5 (1). 20-29, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3978

Gómez R, García A, CordónJA. APPrender a leer y escribir: aplicaciones para el aprendizaje de la lectoescritura. Educ Knowl Soc. 2015;16(4):118.

Carvajal-Villamizar,Yuliana-Mercedes. Actitudes de los docentes y estudiantes hacia las personas con discapacidad en una institución pública. Revistas Científica Signos Fónicos. 2019: 5 (1). 30-44, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3979

Suárez A, Pérez C, Vergara M, Alférez V. Desarrollode la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Apert Rev Innovación Educ. 2015;7(1):38–49.

Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Rev Electron Investig Educ. 2018;20(1):38–47.

Martínez-Siza, Diana-Carolina. Creencias de los docentes acerca de la educación inclusiva: un estudio fenomenológico. Revistas Científica Signos Fónicos. 2019: 5 (1). 45-59, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3980

Beleño-Melo; Betsy-Patricia. Calidad de vida en la inclusión educativa de niños y adolescentes con discapacidad intelectual. Revistas Científica Signos Fónicos. 2019: 5 (1). 60-72, https://doi.org/10.24054/01204211.v1.n1.2019.3982

Puranik C, Branum-Martin L, Washington JA. The Relation Between Dialect Density and the Codevelopment of Writing and Reading in African American Children. Child Dev. 2019;00(0):1–17.

Grado TFINDE. Grado en Educación Infantil Aprendizaje de la lectoescritura desde una perspectiva constructivista. 2015.

Caballeros MZ, Sazo E, Gálvez JA. El aprendizaje de la lectura y escritura en los primeros años de escolaridad: Experiencias exitosas de Guatemala. Interam J Psychol. 2014;48(2):212–22.

Alvarado JM, Puente A, Fernández MP, Jiménez V. Análisis de los componentes en la adquisición de la lectura en castellano: Una aplicación del modelo logístico lineal. Suma Psicol. 2015;22(1):45–52. http://dx.doi.org/10.1016/j.sumpsi.2015.05.006

Alvarado JM, Puente A, Fernández MP, Jiménez V. Análisis de los componentes en la adquisición de la lectura en castellano: Una aplicación del modelo logístico lineal. Suma Psicol. 2015;22(1):45–52. http://dx.doi.org/10.1016/j.sumpsi.2015.05.006

VegaFC. Psicología de la lectura y la escritura. Sexta ed. Madrid: Wolters kluwer España s.a.s; 2006.

Published

2020-01-08

How to Cite

Aguilar Cañas, S. J., Pérez Mieles, D. P., Rodríguez Carvajal, D. S., Negrete Rivero, D. S., Sánchez, S. L., Valbuena Pita, W. A., Martínez Cáceres, M., Rubio Duarte, M. C., & Salamanca Caballero, I. Y. (2020). Creation of an inventory of skills for the teaching of literacy in the first and second grades of primary school. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 6(1), 24–50. https://doi.org/10.24054/rcsf.v6i1.999

Issue

Section

Artículos