Research protocol to follow an interdisciplinary study in patients with cerebral palsy (CP) in the municipality of Pamplona approached from music therapy.
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i2.707Keywords:
Music therapy, Cerebral Palsy, Evaluation Studies as a SubjectAbstract
INTRODUCTION: According to Hernández Sampieri and collaborators, qualitative approach studies can develop their questions and hypotheses before, during or after data collection and analysis (1); in the case of this study, the research question arose after data collection and documentation of the experience, which had as a starting point the initiative of the Arts Research Seminar - SIA of the University of Pamplona, which made an invitation to the programs of the Faculty of Health of the University of Pamplona.METHODS: Corresponds to the systematization of health experiences. The results of this research are divided into three aspects, taking into account the methodology used: data collection through the systematic review, the documentary source of the experience through the field diaries and finally the information provided by each of the members of the research with the structured interview. RESULTS: The research protocol to be followed in interdisciplinary studies on patients with CP in the municipality of Pamplona, approached through music therapy, should begin with a systematic review of the interdisciplinary literature, in which the work team should previously define the databases to be used, the descriptors to be analyzed, the MeSH categories and the crossings of these categories. ANALYSIS AND DISCUSSION: It is important to define a unified way of recording the articles found, so that this information facilitates the construction of the state of the art as a team.
Downloads
References
Roberto Hernandez Sampieri CFCPBL. Metodología de la Investigación. 5th ed. Chacón JM,
editor. Perú: Mc Graw Hill Educación; 2010.
Rangel H. Scribd. [Online].; 2015 [cited 2015 05 23. Available from: https://es.scribd.com/
doc/262416488/Sistematizacion-de-la-Experiencia-en-Salud.
Holliday OJ. Biblioteca Virtual sobre Sistematización de Experiencias. [Online].; 2013. Available from: http://www.bibliotecavirtual.info/wp-content/uploads/2013/08/Orientaciones_teorico-
practicas_para_sistematizar_experiencias.pdf.
María sobrido Prieto CGG. Buscar en Medline con Pubmed. 2009.
Gallego CAM, Redondo AL, Cabeza JAM, Gil DMD, Carvajal SMY, Clavijo ZA, et al. DISCAPACIDAD:UNA PERSPECTIVA DESDE LOS EJES DE DESIGUALDAD. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016 Nov 15];2(3). Available from: http://revistas.unipamplona. edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/2016
Gregorio Rodrigez Gómez JGFEGJ. Metodología de la Investigación Cualitativa: Ediciones Aljibe;1997.
KM Steele DDMEMUaSD. Caracteristicas asociadas a una extensión de la rodilla mejorada después de entrenamiento para fortalecer individuos con parálisis cerebral y su forma de agacharse.NIH Public Access. 2012.
Yi-Chun Peng TWTHWYLCHFLKHLPFT. Efectos inmediatos de la musicoterapia en el movimiento de la sentadilla en niños con displejia espástica. Elsevier. 2010 November.
Redondo AL, Gallego CAM, Florez LLP, Machuca YGC, Mejia KLH, Jerez LVM, et al. RELACION
ENTRE LA DISCAPACIDAD Y LA DESIGUALDAD DE LA CLASE SOCIAL. Rev CIENTÍFICA SIGNOS
FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016 Nov 15];2(3). Available from: http://revistas.
unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/2017
Eunmi Emily Kwak MMB. Efectos de la estimulacion auditiva en la postura de niños con Parálisis Cerebral Espástica. American Music Therapy Association. 2007.
Hua-Fang Liao MYCLMWYLPYTLM. Efectividad del ejercicio de sentadillas para niños con
displejia espástica media: un estudio clinico aleatorio. Original Article. 2007.
Tze-Hsuan Wang YCPYLCTWLHFLPFTaJYS. Programa domestico utilizando patrones de mejoras sensorial para mejorar la resistencia de los efectos de ejercicio en niños con parálisis en el hogar: una prueba contolado aleatorio. Neurorehabilitation and Neural Repair. 2013 June.
Katrin Mattern-Baxter PDPSMMPJKMP. Efectos de entrenamiento locomotor en caminadores demostica en la función motora gruesa de niños jovenes con parálesis cerebral: una prueba controlada cuasi aleatoria. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2013.
colaboradores RSy. ATAS DO I SIMPÓSIO IBERO-AMERICANO DE MOTRICIDADE OROFACIAL.1st ed. Porto: EPAP; 2015.
Poch Blasco S. IMPORTANCIA DE LA MUSICOTERAPIA EN EL ÁREA EMOCIONAL DEL SER
HUMANO. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2001;: p. 91 - 113.
Marcelo Ahumada BMAMVP. El desarrollo de la Investigación Acción Participativa en Psicología.Enfoques. 2012;: p. 23-52.
Tze-Hsuan Wang YCPYLCTWLHFLPFTaJYS. Programa domestico utilizando patrones de mejoras sensorial para mejorar la resistencia de los efectos del ejercicio en niños con Parálisis Cerebral en el hogar: Un estudio controlado aleatorio. Neurorehabilitation and Neural Repair. 2013 June.
Portilla EMP, Murillo EAA, Espinel DEB, Moncada LB, Parra IYM, Acevedo SSG, et al. EDUCACION PARA LA DIVERSIDAD. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Oct 1 [cited2016 Nov 15];1(3). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/
CDH/article/view/1570.
Gallego CAM, Parada YPJ, Nieto APA, Brito YR, Redondo AL, Ascanio J, et al. DETERMINANTES SOCIALES EN SALUD: CONSTRUCCION DE CONOCIMIENTO A TRAVES DE LA CARTOGRAFIA SOCIAL. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Oct 1 [cited 2016 Nov 15];1(3). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/
view/1888
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Eliana Elizabeth Rivera Capacho, Gina Paola Barba Guarín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.