Quality of life in university teachers: a systematic review.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v4i2.677

Keywords:

faculty, , interviews,, reliability, , scales, , quality of life.

Abstract

INTRODUCTION: Concern about the issue of Quality in University Teaching has been more visible in governmental and social entities than within the teaching community itself. For this reason we have started this research process with the aim of finding methodologies identified in the measurement of Quality of Life in University Teachers through an extensive literature review through a systematic review. METHODS: This research corresponds to a qualitative study, cross-sectional and descriptive, which aims to establish is the best method of measuring quality of life in University Teachers using PICO methodology. RESULTS: These studies reveal different methodologies for measuring quality of life, among which we find: Open interviews, semi-structured interviews, group discussion, web questionnaires, adaptation to the Adult Quality of Life Scale (EVCA), GENCAT Scale. ANALYSIS AND DISCUSSION: It is evident that the best method of measuring the Quality of Life in University Teachers are the standardized scales, since, due to their design, they present greater ease of qualification; These are produced in only one format, so they are faster, the results are more reliable due to statistical analysis. CONCLUSIONS: The concept of Quality of Life in relation to university teaching can be seen from different perspectives, among which is quality in the replication of education, in a process of transformation and in the way of life

Downloads

Download data is not yet available.

References

Urzúa A, Caqueo A. Calidad de vida: Una revisión teórica del concepto. Ter Psicol.2012;30(1):61–71.Doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006

Robles I, Rubio B, Vanessa De la Rosa E, Nava H. neralidades y conceptos de calidad de vida en relación con los cuidados de salud. Medigraphic. 2016;11(3):120–5.

WHO. World Health Organization. The world health report 1998: life in the 21st century A vision for all. World Heal Organ. 1998;226.

Tamarit J. La psicología frente a la calidad de vida y la inclusión social de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo.Psychol Pap.2018;39(2).

Rey JL, Sanz LM. El empleo de las personas con discapacidad. 1st ed. Madrid:Dykinsom; 2018.

Fernández L, Gutiérrez M. Bienestar social, económico y ambiental para las presentes y futuras generaciones. Inf Tecnol. 2013;24(2):121–30. Doi.org/10.4067/S0718-07642013000200013

Cross R, Nohria N, Parker A. MITSloan Management Review No t C op y o r P os t No t C y o. Spring. 2002;43(3):83–96.

Gaxiola JC, Palomar J. Una mirada desde Latinoamérica. Mexico: Coedición UNISON QARTUPPI;2016. Doi.org/10.29410/QTP.16.09

López R, Fortes MC, Grau C. Concepciones sobre la docencia universitaria de calidad. Docencia Univ. 2008; 9(1):31–55.

Becerra S. Universidades saludables: una apuesta a una formación integral del estudiante. Rev Psicol. 2013;31(2):287–314.

Castillo R, Rios C. Representaciones Sociales y Subjetivas de La Vida Académica de Los Estudiantes de La Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa octubre 2013 – marzo 2015. Rumbos. 2015;11: 96–117.

Guerrero, L; León A. Lifestyle and Good Health. 2010;14 (48);13–9.

Roxana L, Fonseca M. Calidad de vida laboral.Revista de trabajo social.1999; 24:1148-1152.

Bobes J, González P, Bousoño M, Suárez E. Desarrollo histórico del concepto de calidad de vida.Monográfias Psiquiatr. 1993;5(6):5–11.

Mavergames C. Cochrane PICO: Using linked data technologies for evidence curation. [actualizado 2017julio; el acceso en el año 2018 abril]. Disponible en: https://eppi.ioe.ac.uk/CMS/Portals/0/FINAL-Mavergames_UCL-talk_July-2017.pdf

Delgado CM, Manterola C, Asenjo C, Otzen T. Jerarquización de la evidencia. Niveles de evidencia y grados de recomendación de uso actual Hierarchy of evidence. Levels of evidence and grades of recommendation from current use. Rev Chil Infectol. 2014;31(6):705–18. Doi.org/10.4067/S0716-10182014000600011

Developers IA. BPA as a Developer in Thermal Paper and Alternatives Cross section of thermal paper.2010;1–44.

Urzúa A. 2 Calidad de vida: Una revisión teórica del concepto Quality of life: A theoretical review. TerPSICOLÓgICA. 2012;30(1):61–71. Doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006

Rivas HG, Montiel AD.Calidad de vida del docente universitario vista desde la complejidad. Rev Cuba Salud Publica. 2011; 37(3): 314-323.

Yan X, Feng S, Dai J, Wang J. Detecting epileptic electroencephalogram by Recurrence Quantification Analysis. CISP-BMEI. 2016. 2017;18:1482–6.

Nobuyuki H. Un estudio sobre la distribución del vómito en hospitales y centros de enfermería para prevenir la propagación de la infección por norovirus.Journal of Infectious Diseases. 2017; 91: 399–404.

Olivas V. Acompañamiento de personas con discapacidad en actividades programadas. Madrid:

Editorial CEP; 2017.

Organización de las Naciones Unidas - ONU. Equidad e Inclusión Social: Superando desigualdades hacia sociedades más inclusivas.1st ed.Washington; 2006. 1–269.

Marina G, Ayari YA. Percepción de la comunidad universitaria sobre la calidad de vida en Venezuela: el caso Universidad Metropolitana. Ciencias Soc. 2017;5(9):132–59. Doi.org/10.18682/jcs.v0i9.711

Troncoso C, Amaya A. Interview: A practical guide for qualitative data collection in health research. Rev Fac Med.2017;65(2):329–32. Doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235.

Casas J, Repullo JR, Donado J. La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Aten Primaria. 2003;31(8):527–38.

Corral Y. La entrevista en investigación cualitativa. Investig Merc. 2014;12, 34.

Published

2018-07-03

How to Cite

Soto céspedes, J. C. (2018). Quality of life in university teachers: a systematic review. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 4(2), 50–64. https://doi.org/10.24054/rcsf.v4i2.677

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)