Teachers' perception of the design of indirect phonoaudiological intervention strategies for reading and writing.
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v6i2.1004Keywords:
indirect intervention, , strategies, , learning,, reading, , writing and teacher.Abstract
INTRODUCTION:This research compiles the information about the perception of the teachers of the first and second grades about the design of indirect phonoaudiological intervention strategies for the reading of the students of a public educational institution. METHODS:this investigation is of analytical type with cross-section and with method of action, the collection of the information is done through the structured interview and a meta-plan, the results are analyzed following the fundamental theory, through the software Atlas. Ti v7. RESULTS:From the surveys applied to the documents, 10 In vivo codes and 30 social construction codes emerge, in this way, the analysis is grouped into 4 categories, reading and writing according to each grade. ANALYSIS AND DISCUSSION:the perception of teachers indicates a maximum level of satisfaction with respect to the strategies proposed for reading and learning, the communication system and the metacognition that is applied to schooling. The role of the main actor for the development of reading and writing fulfills the role of collaborator with teachers in the school context. CONCLUSIONS:The perception of the documents with respect to the design of speech therapy strategies has a maximum level of satisfaction that meets the learning principles and the different routes based on theory that favor reading and writing
Downloads
References
Álvarez B. Fonoaudiólogos y profesores: lo que hay detrás de los problemas al trabajar juntos. Ciencias la Salud. 2006;4(1):79–82
Osses Bustingorry S, Mora SJ. Metacognicion: un camino para aprender a aprender. Estud Pedagógicos.2008; 34
Álvarez L, Osorno M. Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolar y básica primaria. Areté. 2012;12(1):33–42
Montealegre R, Forero LA. Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología. 2015; 9:25–40.
Kirk S.A, McCarthyJ.J. Kirk WDK, Adaptadores: S. Ballesteros y A. Cordero (Dpto. de I+D+i de TEA Ediciones). ITPA. Test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas.1 Ed. Tea Ediciones S.A, 2011
Núñez MP, Santamarina M. Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. Lengua y Habla.2014:18, 72-92
Rodríguez VMA, Méndez IA, Díaz NC. The connection between oral language and early reading: a paradigm change. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia. 2018;38(3):93–4.
Cárdenas K, GuevaraY. Comprensión lectora en alumnos de secundaria. intervención por niveles funcionales. J Behav Heal Soc Issues. 2013;5:67–83.
Salsa AM, PeraltaOA.La “lectura” de material ilustrado. Revista Intercontinental de Psicología y Educación. 2001; 3 (1), 49-56
Montealegre R, Forero L A. Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio.Act.Colom.Psicol.2006; 9(1): 25-40
Khan K, Mauro M, Migliorati P, Leonardi R. Gender and Expression Analysis Based on Semantic Face Segmentation. Image Analysis and Processing –ICIAP.2017;10485 (1): 37–47. DOI: 10.1007/978-3-319-68548-9_4
Cuetos F. Lectura y escritura de palabras a través de la ruta fonológica. Infanc y Aprendiz J Study Educ Dev. 1989; 45:71-84.
María EV, López E, Zabala MT. Implicancias de diferentes modelos de la ciencia en la comprensión lectora. Fundamentos en Humanidades.2005; VI, (12):79-93
Manuel J, Calderón S, Javier F, Acosta C, Javier V, Mercado S, et al. Derechos Básicos de Aprendizaje. (actualizado 2016; el acceso en el año 2019 Julio 20)
Ronquillo S. Iniciación a la lectoescritura a través del juego didáctico.[Tesis de pregrado]. Universidad Rafael Landívar (Quetzaltenango);2017.
Montero B. Experiencias Docentes Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura Application of educational games as a teaching: A Literature Review. 2017;7:92.
Achury S, Cifuentes I M, Lasso C, Páez S. Fonoaudiología en la estrategia de atención integral a la primera infancia de cero a siempre.Universidad del valle (Santiagode Cali);2015
BigotM. Apuntes de lingüística antropológica. (actualizado 2010; el acceso en el año 2019 Julio 9)
Perea M. Desarrollo didáctico de la escrita. CAUCE. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas 2014; 36-37
Fraca De Barrera L. La conciencia fonológica silábica y el aprendizaje de la lengua escrita. Lectura y vida. 1998.
Vidigal C. Desarrollo motor y aprendizaje de la escritura en niños de 5 años.[Tesis de Posgrado].Universidadde la Rioja ( España);2014
Lahuerta J, De D, Belmonte IA. practica ortografía.Sociedad General Española de Librería, S. A.(acceso en el año 2019 Julio 24)
Tobeña C. Orientadora del IES Lucas Mallada procesos cognitivos de la escritura. cuando la tarea de escribir se lleva a cabo con dificultad: trastorno del aprendizaje de la escritura. procesos cognitivos y escritura.(acceso en el año 2019 Julio 24)
SalvadorA.La adecuación entre grafíay fonema en los ortógrafosdel siglo de oro.(acceso en el año 2019 Julio 24)
Minerva C. El juego: una estrategia importante. Educere.2002.6(19), 289-296.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.