Inequality and Social Mobility in the Digital Age

FORUM PROCEEDINGS: Inequality and Social Mobility in the Digital Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4019

Keywords:

Digital Divide, Social Mobility, Neuroeducation, Post-conflict, Territorial Challenges

Abstract

The forum "Inequality and Social Mobility in the Digital Age" addressed five key areas to understand how the digital era is reshaping societies.

Dr. Jemay Mosquera Téllez contextualized territorial challenges in a VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, and Ambiguous) and BANI (Brittle, Anxious, Non-linear, and Incomprehensible) world, highlighting inequality in access to ICT (Information and Communication Technologies) and CTI (Science, Technology, and Innovation) in Colombia and Latin America, and proposing frameworks like the SDGs (Sustainable Development Goals) for integrated territorial development.

Mg. José Jacinto Gelves Ordóñez defined social mobility and the digital era, using Bourdieu's concept of "field" to explain how the possession of "digital capitals" influences social position, and suggesting that the digital era creates new opportunities and mechanisms of inequality.

Dr. Hugo Alexander Vega Riaño explored neuroeducation, explaining the evolutionary roots of human learning, such as the social brain and brain plasticity, and how the digital era, with its new gaps in skills and critical understanding, redefines inequality and social mobility.

Dr. Luis Alberto Molano Quintero focused on education, migration, and post-conflict in border areas, emphasizing the social role of education and its capacity to be an "alternative for change" in contexts of "learned helplessness".

Finally, Dr. Juan Carlos Bermúdez analyzed digital divides in education, defining them by motivation, material access, skill mastery, and utilization. He emphasized that these divides deepen existing inequalities and limit social mobility, calling for comprehensive public policies to overcome them.

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Foro Académico de Ciencias Sociales Aborda Desafíos de Desigualdad y Movilidad Social en la Era Digital  Pamplona, mayo de 2025 – El Programa de Licenciatura en Ciencias Sociales de la Universidad de Pamplona organizó un foro académico crucial titulado "Desigualdad y Movilidad Social en la Era Digital". El evento, celebrado en el Auditorio Jorge Gaitán, sede Casona, reunió a académicos nacionales e internacionales para fomentar el análisis crítico de los fenómenos sociales contemporáneos.  El foro contó con la participación de docentes, estudiantes e investigadores de diversas instituciones, incluyendo la Universidad de Pamplona, la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina) y la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (México). Las ponencias abordaron temas clave como los desafíos territoriales de la era digital, la neuroeducación y el impacto de las brechas digitales en la educación y la movilidad social.  El Dr. Hugo Alexander Vega Riaño, organizador del foro, destacó la importancia de analizar la educación desde sus raíces evolutivas y su impacto en un sistema social en constante cambio. Por su parte, el estudiante Edward Steven Díaz Arévalo enfatizó cómo la evolución tecnológica ha creado nuevas formas de discriminación social. Los participantes resaltaron el foro como un espacio esencial para reflexionar sobre las transformaciones tecnológicas y sus implicaciones en la dinámica social y económica.

Published

2025-06-15

How to Cite

Mosquera Téllez, J., Gelves Ordóñez, J. J., Vega Riaño, H. A., Molano, L. A., & Bermúdez, J. C. (2025). Inequality and Social Mobility in the Digital Age : FORUM PROCEEDINGS: Inequality and Social Mobility in the Digital Age. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 4(1), 161–208. https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4019

Issue

Section

Artículos