Proceedings of the Forum: Inequality and Social Mobility in the Digital Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4019

Keywords:

Digital Divide, Social Mobility, Neuroeducation, Post-conflict, Territorial Challenges

Abstract

The presentation, delivered at the forum "Inequality and Social Mobility in the Digital Age," analyzed how territories are facing structural challenges of inequality in a global context of rapid digital transformation. From the GIT Research Group (Integrated Territorial Management) at the University of Pamplona and a project on early warning systems, the speaker addressed the social implications of technological progress, highlighting the transition from Industry 1.0 to 5.0 within a VUCA and BANI environment. Multiple challenges were identified: global risks such as income inequality, forced migration, and unemployment; structural crises such as extractivism, social exclusion, and gaps in access to science and technology; and deep inequality in Latin America, particularly in Colombia, where 1% of the population controls 80% of the land, 15% lives in extreme poverty, and the education system shows high dropout rates. Additionally, low social mobility was evident due to the intergenerational transmission of poverty. Finally, the presentation examined Colombia’s weak position in innovation (ranked 67th globally in 2021), emphasizing the need to strengthen the knowledge-based economy to address these challenges.

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Foro Académico de Ciencias Sociales Aborda Desafíos de Desigualdad y Movilidad Social en la Era Digital  Pamplona, mayo de 2025 – El Programa de Licenciatura en Ciencias Sociales de la Universidad de Pamplona organizó un foro académico crucial titulado "Desigualdad y Movilidad Social en la Era Digital". El evento, celebrado en el Auditorio Jorge Gaitán, sede Casona, reunió a académicos nacionales e internacionales para fomentar el análisis crítico de los fenómenos sociales contemporáneos.  El foro contó con la participación de docentes, estudiantes e investigadores de diversas instituciones, incluyendo la Universidad de Pamplona, la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina) y la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (México). Las ponencias abordaron temas clave como los desafíos territoriales de la era digital, la neuroeducación y el impacto de las brechas digitales en la educación y la movilidad social.  El Dr. Hugo Alexander Vega Riaño, organizador del foro, destacó la importancia de analizar la educación desde sus raíces evolutivas y su impacto en un sistema social en constante cambio. Por su parte, el estudiante Edward Steven Díaz Arévalo enfatizó cómo la evolución tecnológica ha creado nuevas formas de discriminación social. Los participantes resaltaron el foro como un espacio esencial para reflexionar sobre las transformaciones tecnológicas y sus implicaciones en la dinámica social y económica.

Published

2025-06-15

How to Cite

Mosquera Téllez, J., Gelves Ordóñez, J. J., Vega Riaño, H. A., Molano, L. A., & Bermúdez, J. C. (2025). Proceedings of the Forum: Inequality and Social Mobility in the Digital Age. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 4(1), 101–141. https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4019

Issue

Section

Artículos