Spaces for coexistence and leadership to address the challenges of post-conflict
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2389Keywords:
Participación, competencia, convivencia, empoderamiento, postconflictoAbstract
This research focuses on the importance of coexistence and leadership spaces to strengthen citizen participation in the Community Action Boards in the Municipality of El Zulia. A training plan is proposed focusing on relevant topics for community leaders, within the framework of post-conflict and the construction of peaceful scenarios. The research is based on the training needs of the Zulian community presidents and is addressed with a qualitative and ethnographic methodology. The results show an urgent need for training, leading to the design of a training plan and the organization of 8 meetings in various neighborhoods and rural areas of the municipality to socialize the project with interested JAC presidents. With this approach, the aim is to strengthen the community leaders of the Municipality of El Zulia as agents of change for the construction of scenarios of coexistence and peace in the new post-conflict scenario.
References
Abreo H.H, Aragon D.M, Espinosa L.M, Rodríguez L.M, Tirado C.E, Vega HA & Vera C.Y. (2021). Memoria histórica de la violencia política en el sur occidente de norte de Santander entre 1940-1950. URL: file:///Users/hugoalexandervegariano/Downloads/Libro%20memoria%20historica%20de%20la%20violencia.%20Versi%C3%B3n%20final%202022.pdf
Acuña, C. (2002). Empoderamiento: ¿a quién es?, ¿cómo?, ¿cuándo?” METINKA. Boletín informativo trimestral de la COSUDE. Año 4. Nº 14. Bolivia.
Acuña, I. (2007). Democracia y Empoderamiento Ciudadano. Intersticios, 12(27), 37-52. Ciudad de México.
ASOCAM.(2005). Memoria del Seminario Taller Prácticas de Empoderamiento. Cusco, Bolivia.
Blanco Blanco, J. (2007). De la gran Colombia a la Nueva Granada, contexto histórico-político de la transición constitucional. Prolegómenos. Derechos y Valores, 20(10), 71-87.•Calderón Concha, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista de Paz y Conflictos, 2, 60-81.
Coronel, A. (2015). Estilos de liderazgo político democrático: Argentina y España en perspectiva comparada (pp. 46-53).••Fuentes, Claudia. (2011). Montesquieu: Teoría de la distribución social del poder. Revista de ciencia política (santiago), 31(1), 47-61.
Ganga, Francisco; Navarrete, Erwin (2013) Enfoques asociados al liderazgo eficaz para la organización. (p.62-65).
Gómez Lobo, Alirio. (1999). Las elecciones en Colombia. Estudios Socio-Jurídicos, 1(2), 177-188.
Harto de Vera, Fernando. (2016). La construcción del concepto de paz: paz negativa, paz positiva y paz imperfecta (Madrid), (p139).
Jansen, H. (2012) La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social. Paradigmas. (p.36).
López, Mario (2011) Reflexiones sobre las desigualdades en el contexto de los estudios de paz. (p.12).
López, Mario. (2011). Teorías para la paz y perspectivas ambientales del desarrollo como diálogos de imperfectos. (p.87-93).
Riaño, H. A. V. (2013). Características que evidencian el impacto educativo y cultural, a causa del fenómeno del desplazamiento forzado en Cúcuta. Educación y Humanismo, 15(25), 73-93.
Solarte, Mónica. (2015). Formulación de un modelo de liderazgo desde las teorías Organizacionales. (p.61-69).
Touraine, Alain (1995) ¿Qué es la Democracia?, Fondo de Cultura Económica, (p287-291).
Varela, aura y Godoy, Karina (2918) Aproximación al concepto de víctima y su inclusión social frente al conflicto armado en Colombia. (p. 5).
Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado:http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47.
Vega H.A & Duarte F. (2021, febrero). Orientación del capital humano a través del Enfoque en Competencias Laborales en una empresa colombiana. Revista Ensayos Pedagógicos Vol. X, Nº 2. URL: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/7682/8268
Vega H.A & Martínez. O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 10, núm. 4, pp. 58-63, 2018
Vega, H. A. (2013). Situación educativa y cultural de la población desplazada en Cúcuta (Colombia). Revista Educación y Desarrollo Social, 7(2), 108-133.
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-12 (2)
- 2023-06-18 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.