Digital platforms in partial exams: a point of academic hegemony. As plataformas digitais nas provas parciais: um ponto de hegemonia acadêmica. Les plateformes numériques dans les examens partiels: un point d’hégémonie académique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/iss.v1i6.4077

Abstract

The purpose of this research is to demonstrate that digital platforms have become an essential tool for conducting midterm exams in higher education. Among the identified benefits are the flexibility in categorizing and systematizing exams, the ability to use multimedia resources and applications, and the ease of immediately applying certain grading processes. However, it is important and necessary to highlight concerns regarding academic integrity, unequal access to technology, the need for some workshops to remain in-person, and the preparation of teachers to face the challenge of digital platform assessments.

The study concludes that it is necessary to strengthen digital competencies, create and maintain supervision mechanisms, and redesign evaluation strategies to focus on critical thinking and knowledge application rather than simple content memorization. Furthermore, it emphasizes the importance of ensuring student equity to eliminate current technological gaps.

References

Acevedo, J. C. P., Ávila, E. O. de, García, L. Á. C., Hernández, J. G., & Pérez, M. de los Á. S. (2024). Impacto de la pandemia por COVID-19 en el rendimiento académico universitario. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), Artículo 3. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11269

Barberá-Gregori, E., & Suárez-Guerrero, C. (2021). Evaluación de la educación digital y digitalización de la evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 33–40. https://www.redalyc.org/journal/3314/331466109007/html/

Bell Rodríguez, R. F., Cachinell, A. N. L., & Martin Álvarez, Y. M. (2024). Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior: Metodologías, componentes y actores. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(1), 97–105. https://doi.org/10.47606/acven/ph020

Banco Interamericano de Desarrollo & Banco Mundial. (2024). No hay tiempo que perder para abordar la crisis de aprendizaje en América Latina y el Caribe. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2024/03/01/banco-mundial-bid-crisis-educacion-america-latina-caribe

CEIPA. (s. f.). Principales desafíos de la educación colombiana en 2024. Recuperado el 29 de junio de 2025, de https://ceipa.edu.co/novedades/principales-desafios-educacion-colombiana-2024/

GTDHS-Crue-Sostenibilidad. (2025). Percepción de los estudiantes universitarios sobre la implementación de políticas de Desarrollo Humano Sostenible en las universidades españolas. CRUE Sostenibilidad.

Ibarra-Sáiz, M. S., Rodríguez-Gómez, G., Boud, D., Rotsaert, T., Brown, S., Salinas-Salazar, M. L., & Rodríguez-Gómez, H. M. (2020). El futuro de la evaluación en la educación superior. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1). https://www.redalyc.org/journal/916/91664838002/html/

Jiménez Galán, Y. I., Hernández Jaime, J., & Rodríguez Flores, E. (2021). Educación en línea y evaluación del aprendizaje: De lo presencial a lo virtual. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1005

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2025). Portal MEN - Presentación—Inicio. https://www.mineducacion.gov.co/1780/w3-contents.html

Morales P., P., & Holz G., M. (2023). Políticas y recursos orientados a la reactivación educativa post-pandemia (Boletín SUP: 138.998, p. 14). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

Noticias, C., & CiudadRegion. (2022, abril 1). Online Proctoring: Cómo evitar fraudes y suplantación en exámenes en línea. CiudadRegion. https://ciudadregion.com/tecnologia/online-proctoring-como-evitar-fraudes-y-suplantacion-en-examenes-en-linea

Núñez, R. H., Durand, L. P., & Núñez, M. H. (2022). Educación virtual en tiempos del COVID-19, brechas y oportunidades: Una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), Artículo 5. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3117

Ponce Tituaña, L. G., Quelal González, N. M., Tupiza Cumbal, M. del P., & Verduga Shiguango, H. A. (2025). Digital teaching competencies in higher education: Evaluation, challenges, and strategies for institutional strengthening. Multidisciplinary Journal of Sciences, Discoveries, and Society, 2(3). https://doi.org/10.71068/r2eawg98

Ramírez Mancilla, L. A., & Cázares Ramírez, R. I. (2024). Impacto en la educación superior en México debido a la pandemia de COVID-19. Innovación Educativa (México, DF), 24(95), 34–46. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732024000200034

Rodríguez, S. G. (2024, octubre 14). La influencia de la Segunda Guerra Mundial en la educación contemporánea | Actualizado junio 2025. Instilassalinas.es. https://instilassalinas.es/relevancia-de-la-segunda-guerra-mundial-en-la-historia-contemporanea-escolar/

SDSN Australia/Pacific. (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector (Australia, New Zealand and Pacific Edition). Sustainable Development Solutions Network. https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf

Global Education Monitoring Report Team. (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2023: Tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/search/N-EXPLORE-742df656-92c0-4a0e-a86f-d02d7a30118f

Triana Galindo, S., Freire Jaramillo, G. A., Cordero Alvarado, N. I., Díaz Espinoza, M., Requena-Cango, M., & Aguirre Pluas, C. M. (2025). Factores de resistencia al uso de las TICs en docentes de educación superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 29(Especial), 39–49. https://doi.org/10.47460/uct.v29iespecial.875

UNESCO. (2025). Aprendizaje digital y transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education

UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación (Resumen). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa

Valdés, E. (2025, enero 29). Objetivos de Desarrollo Sostenible en 2025: Avances y desafíos. UNICEPES - Universidad Centro Panamericano de Estudios Superiores. https://www.unicepes.edu.mx/objetivos-de-desarrollo-sostenible-ods-en-el

Vendrell I Morancho, M., & Rodríguez Mantilla, J. M. (2020). Pensamiento crítico: Conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 9–25. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1121

Welson Valencia Vda. De Calderón, M. M., Alviar Luján, R. M., Aparicio Castañeda, I., & Rodríguez Ñopo, M. A. (2025). La educación en línea como nuevo paradigma: Reto y desafíos en el siglo XXI. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 18(1), 453–463. https://doi.org/10.37843/rted.v18i1.652

Zhao, Y., & Watterston, J. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22(1), 3–12. https://doi.org/10.1007/s10833-021-09417-3

Published

2025-07-04

How to Cite

Peña Rodríguez, B., Maldonado Mateus, L. Y., Arencibia Pardo, F. R., & Estévez Valle, R. (2025). Digital platforms in partial exams: a point of academic hegemony. As plataformas digitais nas provas parciais: um ponto de hegemonia acadêmica. Les plateformes numériques dans les examens partiels: un point d’hégémonie académique. Ingeniería, Sostenibilidad Y Sociedad, 1(6), 1–11. https://doi.org/10.24054/iss.v1i6.4077

Most read articles by the same author(s)