When the challenge unfolds, academia bends and the push creates the future. “Unipamplona for sustainable progress”

Authors

  • Francisco Raúl Arencibia Pardo Universidad de Pamplona

Keywords:

sustainability, high social impact, community, social work

Abstract

This document is the result of the selfless work carried out by the Faculty of Engineering and Architecture at Unipamplona Villa del Rosario, through regional social interaction. Launched in January 2018 and steadily expanding to the present day, the vulnerable areas of Norte de Santander, its children, women, students, and workers, benefit from the presence and selfless collaboration of our future engineers. We are proud to contribute and refer to our Alma Mater as a beacon of willingness and self-determination.

References

Álvarez Pérez, P. R., González Alfonso, M. C., & López Aguilar, D. (2009). La enseñanza universitaria y la formación para el trabajo: Un análisis desde la opinión de los estudiantes. Paradígma, 30(2), 7-20. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1011-22512009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Autores, V. (2020). Sujetos de reparación colectiva y construcción de territorios de paz - Libro 1: Comunidades campesinas en Colombia : contextos de guerra y sujetos de reparación colectiva. Universidad Externado.

Briceño Guevara, O. L., Duarte, J. E., & Fernández Morales, F. H. (2019). DISEÑO DIDÁCTICO PARA EL DESARROLLO DE DESTREZAS BÁSICAS DE PROGRAMACIÓN POR MEDIO DEL PROGRAMA SCRATCH A ESTUDIANTES DEL GRADO QUINTO DEL COLEGIO SEMINARIO DIOCESANO DE DUITAMA. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, Volumen 2 – Número 34. https://doi.org/10.24054/16927257.v34.n34.2019.4006

Huesa, M. J. de R. (2002). Manual de Treball Social (2a ed.). Universitat de València.

MinEducación. (2011). Ley 1448 de junio 10 de 2011—Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381583.html?_noredirect=1

Otero, L. M. R., & Garza, M. L. C. (2018). Representaciones del Trabajo Social en estudiantes universitarios mexicanos. El contexto regiomontano. AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 7, 5-14. https://revistas.um.es/azarbe/article/view/306391

Ramírez Rodríguez, M. del P. (2012). José Martí y su labor como pedagogo. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires -, Año 17-No 169. https://www.efdeportes.com/efd169/jose-marti-y-su-labor-como-pedagogo.htm

La Opinión. (2021, abril 20). Asentamiento Alfonso Gómez tiene un lugar de ‘Encuentro para Aprender’. Noticias de Norte de Santander, Colombia y el mundo. http://www.laopinion.com.co/comunidad/asentamiento-alfonso-gomez-tiene-un-lugar-de-encuentro-para-aprender

Nota de Prensa No 38. (2021, Febrero). Universidad de Pamplona—Francisco Raúl Arencibia Pardo, docente de la Unipamplona, en la búsqueda del sentido social como ingeniero y escritor futurista. http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_1/recursos/noticias_2021/febrero/01022021/docente_francisco_arencibia.jsp

RUV. (2017). Registro Único de Víctimas (RUV) | Unidad para las Víctimas. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394

REDES SOCIALES: https://www.facebook.com/unipamplona/posts/3256769791011212/

VIDEOS de UMS: En el Vórtice del huracán (2018). https://www.youtube.com/watch?v=fmsGUnoMFY8

Cuando los ángeles asoman la nariz (2018). https://youtu.be/4FuTtyiYrbg

Megaproyecto Etapa 2 (2019). https://youtu.be/O9lwW0PjJc8

Trabajo Social en tiempos de COVID-19. (2020). https://youtu.be/udec0qd7q1k

Published

2021-12-02

How to Cite

Arencibia Pardo, F. R. . (2021). When the challenge unfolds, academia bends and the push creates the future. “Unipamplona for sustainable progress”. Ingeniería, Sostenibilidad Y Sociedad, 1(2), 13–19. Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/iss/article/view/1020

Most read articles by the same author(s)