When the challenge unfolds, academia bends and the push creates the future. “Unipamplona for sustainable progress”
Keywords:
sustainability, high social impact, community, social workAbstract
This document is the result of the selfless work carried out by the Faculty of Engineering and Architecture at Unipamplona Villa del Rosario, through regional social interaction. Launched in January 2018 and steadily expanding to the present day, the vulnerable areas of Norte de Santander, its children, women, students, and workers, benefit from the presence and selfless collaboration of our future engineers. We are proud to contribute and refer to our Alma Mater as a beacon of willingness and self-determination.
References
Álvarez Pérez, P. R., González Alfonso, M. C., & López Aguilar, D. (2009). La enseñanza universitaria y la formación para el trabajo: Un análisis desde la opinión de los estudiantes. Paradígma, 30(2), 7-20. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1011-22512009000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Autores, V. (2020). Sujetos de reparación colectiva y construcción de territorios de paz - Libro 1: Comunidades campesinas en Colombia : contextos de guerra y sujetos de reparación colectiva. Universidad Externado.
Briceño Guevara, O. L., Duarte, J. E., & Fernández Morales, F. H. (2019). DISEÑO DIDÁCTICO PARA EL DESARROLLO DE DESTREZAS BÁSICAS DE PROGRAMACIÓN POR MEDIO DEL PROGRAMA SCRATCH A ESTUDIANTES DEL GRADO QUINTO DEL COLEGIO SEMINARIO DIOCESANO DE DUITAMA. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, Volumen 2 – Número 34. https://doi.org/10.24054/16927257.v34.n34.2019.4006
Huesa, M. J. de R. (2002). Manual de Treball Social (2a ed.). Universitat de València.
MinEducación. (2011). Ley 1448 de junio 10 de 2011—Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381583.html?_noredirect=1
Otero, L. M. R., & Garza, M. L. C. (2018). Representaciones del Trabajo Social en estudiantes universitarios mexicanos. El contexto regiomontano. AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 7, 5-14. https://revistas.um.es/azarbe/article/view/306391
Ramírez Rodríguez, M. del P. (2012). José Martí y su labor como pedagogo. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires -, Año 17-No 169. https://www.efdeportes.com/efd169/jose-marti-y-su-labor-como-pedagogo.htm
La Opinión. (2021, abril 20). Asentamiento Alfonso Gómez tiene un lugar de ‘Encuentro para Aprender’. Noticias de Norte de Santander, Colombia y el mundo. http://www.laopinion.com.co/comunidad/asentamiento-alfonso-gomez-tiene-un-lugar-de-encuentro-para-aprender
Nota de Prensa No 38. (2021, Febrero). Universidad de Pamplona—Francisco Raúl Arencibia Pardo, docente de la Unipamplona, en la búsqueda del sentido social como ingeniero y escritor futurista. http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_1/recursos/noticias_2021/febrero/01022021/docente_francisco_arencibia.jsp
RUV. (2017). Registro Único de Víctimas (RUV) | Unidad para las Víctimas. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
REDES SOCIALES: https://www.facebook.com/unipamplona/posts/3256769791011212/
VIDEOS de UMS: En el Vórtice del huracán (2018). https://www.youtube.com/watch?v=fmsGUnoMFY8
Cuando los ángeles asoman la nariz (2018). https://youtu.be/4FuTtyiYrbg
Megaproyecto Etapa 2 (2019). https://youtu.be/O9lwW0PjJc8
Trabajo Social en tiempos de COVID-19. (2020). https://youtu.be/udec0qd7q1k
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ingeniería, Sostenibilidad y Sociedad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.