Case Study: A Strategy for Meaningful Learning in Natural Gas Engineering
Keywords:
teaching strategy, case study, significant learning, natural gas engineeringAbstract
The changes generated by globalization require constant innovation in teaching, therefore, the article aims to analyze the case study as a strategy to achieve meaningful learning in natural gas engineering students at the University of Zulia. Based on the contributions of Aguirre (2014), Mata (2017), Pereira (2015), among others. The methodology was documentary with bibliographic design. The results indicate the need to optimize the contextualized teaching process, focused on the needs of the students, the case study is recommended as a relevant strategy to achieve meaningful learning in students
Downloads
References
Aguirre, E. (2014). Técnicas Andragógicas en la Educación Superior. Santiago de Chile, Chile. Ediciones Edutec.
Alviárez, L., Guerreiro, Y., y Sánchez, A. (2005). Estrategias constructivistas por docentes de inglés con Fines Específicos. Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales Maracaibo, Venezuela. Vol.21 N° 47. Pp. 101-114
Andrade, J. & Bracho, K. (2019). Concepción Docente frente a la Formación Integral de los Educandos en Hogares Comunitarios. Revista CIE. Vol. 2. (8).
Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Sexta edición. Editorial episteme. Venezuela.
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (2014). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México. Edición 10°. Editorial Trillas.
Bracho, K. (2018). Modelo Holístico de Gestión Pedagógica para la Formación Integral en la Universidad de Pamplona: Análisis de una Experiencia. Praxis, 14(2), 205-214.
Castro, C. (2014). El Método de casos como estrategia de enseñanza-aprendizaje. Cada acto educativo es un acto ético. Cuernavaca: Universidad Autónoma del Estado de Morelos. México
Cazau, P. (2011). Una introducción a la didáctica. Buenos Aires: Argentina Biblioteca Red psicología.
Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA. (2011). Educación Superior en Iberoamérica - Informe 2011. [online]. Editorial ril® editores. Santiago. Chile.
Costa, E. (2018). Factores Vocacionales y Rendimiento Académico en Estudiantes Admitidos en Universidades Públicas. Revista CIE. Vol. 1. (5), P. 81-88.
Díaz, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una interpretación constructiva. México. Editorial McGraw-Hill
Gamboa, M. (2017) Estudio de caso como estrategia didáctica para el proceso enseñanza-aprendizaje: Retos y oportunidades. Bio –grafía. Escritos sobre la Biología y su Enseñanza. ISSN 2027-1034. Edición Extraordinaria. P.p. 1533–1540 Memorias del IX Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. IV Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/7334/5990
González, E. (2015). Estudio de casos como estrategia didáctica en la formación del estudiantado en Bibliotecología Revista e-Ciencias de la Información, vol. 5, núm. 2, julio-diciembre, 2015, pp. 1-14.
González, H. (2010). Detección de problemas asociados con el manejo de mezclas de hidrocarburos aplicando diagramas de fases. Trabajo de grado, Maestría en Ingeniería de Gas. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela.
Joseph, A. (1990). Recursos metodológicos para enseñar en el aula. De: Papeles de trabajo sobre Tecnología Educativa. Buenos Aires. Argentina. Editorial Granica.
López, A. (1997). Iniciación al análisis de casos, una metodología activa de aprendizaje en grupos. Bilbao, España. Ediciones Mensajero, S. A.
Mata, L. (2017). Procesos incidentes en el aprendizaje significativo. Universidad Experimental Rafael María Baralt, Cabimas, Venezuela. Fondo Editorial UNERMB.
Montaner, S. (2018). Estudio de caso en educación. Una aproximación teórica. Recuperado de: https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/estudio-caso-educacion,
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia (UNESCO, 2018). Segundo informe anual sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile 18 al 20 de abril de 2018. Chile. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43415/5/S1800380_es.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia (UNESCO, 2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y Objetivo del Desarrollo Sostenible 4 – Educación 2030 Marco de Acción. Incheon, 21 de mayo de 2015. República de Corea.
Pereira - Chaves, J. (2015). Evaluación, medición o verificación de los aprendizajes en el aula: Un estudio de caso en el Colegio Humanístico Costarricense de Heredia Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) Vol. 19 (2) Mayo-Agosto, 2015: P. 405-428.
Ramírez, G. (2012) Diseño e implementación de un curso remedial sobre tópicos de matemática elemental, en un entorno de aprendizaje colaborativo, con apoyo en las TIC. [online]. Revista de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Central de Venezuela. Vol. 27, no. 3, p. 7-20.
Reyes, F.; Vera, L. y Colina, E. (2014). Estrategias creativas para promover el aprendizaje significativo en la práctica docente simulada. Universidad del Zulia. Opción. Vol. 30 No. 75. Serbiluz. Maracaibo Venezuela
Romero, Y. (2015). Modelo didáctico bajo la modalidad b-learning, para promover el aprendizaje significativo de las aplicaciones de la derivada. Tesis Doctoral. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo Venezuela
Ruiz, Mabela. (2002). Técnicas Cualitativas de Investigación Educativa. Universidad de Montevideo. Uruguay.
Tecnológico de Monterrey. (2012). Técnicas didácticas: método de casos. Recuperado de: http://sitios.itesm.mx/va/diie/tecnicasdidacticas/5_1.htm
Wassermann, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores.