Virtual Analytical Method for the Training of Personnel in Natural Gas Chromatography Laboratories

Authors

  • Heilyn Lucila González Acosta Consultor. HLG Training & Services. Maracaibo - Venezuela.
  • Luis José Vera Guadrón Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1385

Keywords:

Método analítico virtual, formación permanente, competencias, gas natural, cromatografía

Abstract

The research aimed to propose a virtual analytical method for the continuous training of personnel in natural gas chromatography laboratories in Zulia State, based on the works of Lopera et al. (2010); Ausubel et al. (2014); Martínez & Pérez (2006); ENAGAS (2018); INPELUZ (2009), among others. The study followed a positivist paradigm with a quantitative approach, projective type, non-experimental, cross-sectional design, and field modality. The population consisted of natural gas chromatography laboratory analysts, with a sample of 20 analysts. Data were collected using two instruments, one with 20 items and another with 36 items, validated by experts. Results showed 61.75% correct responses and an average score of 12.35 points, categorized as regular; for the continuous training variable, an average of 3.09 was obtained in the analysts’ labor competencies, categorized as moderate. It was concluded that the analysts had a regular prior knowledge, and their labor competencies were of moderate presence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, M. (1991). Ética profesional del orientador. Revista Educación, 15(2). Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación (6.ª ed.). Editorial Episteme.

Artahona, Y. (2015). Desarrollo de propuesta metodológica para diseño de unidades de extracción y fraccionamiento de LGN. Informe final, curso de cooperación técnica. Universidad Simón Bolívar.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (2014). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo (10.ª ed.). Editorial Trillas.

Ávila, M. (2005). Estudio de factibilidad de la implementación de un laboratorio en la UNI, para el análisis de la calidad del gas natural seco [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Ingeniería].

Bados, A., & García, A. (2014). Resolución de problemas. Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona. Recuperado de https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/54764/1/Resoluci%C3%B3n%20problemas.pdf

Bates, A. W. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico: Estrategias para los responsables de centros universitarios. Gedisa Editorial.

Batiz, C. (2014). H2S en la industria petrolera. Petroquimex. Recuperado de https://petroquimex.com/h2s-en-la-industria-petrolera/

Bracho, K. (2013). Accesibilidad tecnológica: Decadencia mental del sujeto investigador. Vol. 1, 1155–1164. ISBN: 978-980-6510-95-1.

Brito, J. (2016). Modelo para la formación permanente en la utilización de tecnologías de la información y comunicación en instituciones educativas [Tesis doctoral, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín].

Budaj, B. (2011). Técnicas de negociación y resolución de conflictos. Pearson Educación.

Cabero, J. (2014). Nuevos escenarios tecnológicos para innovar en la educación. I Seminario Iberoamericano de Innovación Docente de la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla. ISBN: 84-697-2223-9.

Cano-Pita, G. (2018). Las TIC en las empresas: Evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio de las Ciencias, 4(1), 499–510.

Castanyer, O., & Ortega, E. (2013). Asertividad en el trabajo [eBook]. Penguin Random House Grupo Editorial.

Castells, M. (1997). La sociedad red (La era de la información, Vol. 1). Editorial Alianza.

Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano. McGraw-Hill.

Colina, M. (2013). Entorno virtual de aprendizaje para el desarrollo de competencias específicas en los alumnos de la unidad curricular completación de pozos [Tesis doctoral, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín].

Coll, C. (1996). Constructivismo y educación escolar: Ni hablamos siempre de lo mismo, ni lo hacemos siempre desde la misma perspectiva epistemológica. Anuario de Psicología, 69. Universidad de Barcelona.

Comisión Venezolana de Normas Industriales. (2000). Gas natural. Características mínimas de calidad. Parte 1: Introducción general, definiciones y conceptos (COVENIN 3568-1:2000). FONDONORMA.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

González Acosta, H. L., & Vera Guadrón, L. J. (2022). Virtual Analytical Method for the Training of Personnel in Natural Gas Chromatography Laboratories. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(14), 49–97. https://doi.org/10.24054/cie.v1i14.1385