Motivation to achieve in learning processes
Keywords:
Motivación, enseñanza, aprendizaje, logros, rendimiento académicoAbstract
The objective of this article is to analyze the effects of achievement motivation on learning processes in education. To this end, an exhaustive literature review was conducted to identify the various contributions of authors on the subject of motivation and its impact on student academic performance. This topic is relevant in understanding the challenges posed by current education in the context of factors that distract people's attention, especially adolescents. In this regard, we present some considerations on motivation and its emotional implications for people. This motivation should not only be promoted in students, but should also stem from the emotional behavior and personal motivation of the teacher, who, through their pedagogical actions, should radiate a behavior that demonstrates, through the development of their classroom work, their interest in the achievement of the students' goals and objectives.
Downloads
References
Bracho, K. (2018). Gestión pedagógica para la formación integral en la Universidad de Pamplona: Análisis de una experiencia. Praxis, 14(2), 205–214. https://doi.org/10.xxxxx (si aplica)
Cardozo, A. (2008). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes del primer año universitario. Laurus, 14(28), septiembre-noviembre.
García, J. (2015). La motivación de logro mejora el rendimiento académico. Reidocrea, 5(1), 1–8.
Goleman, D. (2017). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. Editorial Kairós.
Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2).
Naranjo Pereira, M. (2009). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153–170.
Ruble, D. N. (1984). Teorías sobre la motivación de logro: Perspectiva evolutiva. Infancia y Aprendizaje, 26, 15–30.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Tapia, J. (2005). Motivar para el aprendizaje: Teorías y estrategias. Colección INNOVA. Editorial EDEBÉ.
Valverde, J., Revuelta, F., & Fernández, M. (2012). Modelos de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizaje: Experiencias en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 60, 51–62.
Vásquez, J. (2014). Motivación de logro de ingresantes a la Facultad de Ciencias de la Salud, Uladech, Chimbote, Perú. (datos incompletos: por favor indicar si es tesis, artículo, revista o institución).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.