Bibliographic Study on the 3JS as a Mechanism to Determine Motor Coordination in Children

Authors

  • Rony David Merchan Osorio Fundación Universitaria Juan de Castellanos
  • Cristian Andres Mendivelso Cañon Fundación Universitaria Juan de Castellanos
  • Jairo Florez Florez Fundación Universitaria Juan de Castellanos

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1063

Keywords:

3js, evaluación de la psicomotricidad, desarrollo motor en niños, instrumentos de evaluación de la motricidad

Abstract

INTRODUCTION: In the current context, after the transformations the world has undergone, studies of this type are now more relevant and have greater acceptance in a large number of indexed journals.

OBJECTIVE: The objective of this study was to analyze the 3JS as a method or mechanism to determine psychomotor coordination in children through a bibliographic review of investigations where this test was applied or studies of a similar nature.

METHODOLOGY: The description and analysis of this study consisted of a meticulous search, selection, and organization of works and articles published from the year 2000 onwards using major search engines. The databases consulted were PubMed, Medline, Google Scholar, SciELO, Redalyc, and Dialnet. The keywords used were: 3JS, psychomotricity assessment, motor development in children, and motor skills assessment instruments. The Boolean operators used were “AND” and “OR.” Keywords were combined with these connectors to identify articles relevant to the study’s objective. This work was conducted using a descriptive design from a qualitative approach.

RESULTS: The study also presents findings from similar research regarding methodological design and even intervention studies that used the 3JS as an evaluation method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cenizo Benjumea, J.M.; Ravelo Afonso, J.; Morilla Pineda, S.; Ramírez Hurtado, J.M. y Fernández-Truan, J.C. (2016) Diseño y validación de instrumento para evaluar coordinación motriz en primaria / Design and Validation of a Tool to Assess Motor Coordination in Primary. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 16 (62) pp.203-219.

Saavedra Cáceres, J. C. (2018). Valoración de la coordinación motriz de los niños

Andrés, Rosa & Guillamón, Eliseo & Canto, Hector & García Cantó, Eliseo & Guillamón, Andrés. (2019). Análisis de la coordinación motriz global en escolares según género, edad y nivel de actividad física Analysis of global motor coordination in schoolchildren according to gender, age and level of physical activity. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 38. 10.47197/retos. v38i38.73938.

Delignieres, D., Teulier, C., & Nourriy, D. (2009). L’apprentissage des habiletes motrices complexes: des coordinations spontanees a la coordination experte. Bulletin de Psychologi., Tome 62 (4), N° 502, 327-334.en la ciudad de Bucaramanga (Tesis de maestría). Universidad Santo Tomas en la ciudad de Bucaramanga (Tesis de maestría). Universidad Santo Tomas de Esporte, 39 (1), 91-97.

Hernandez 1971, J. c. (s.f.). Educación Física. ESO: primer ciclo. Libro de texto del alumno. Barcelona. Editorial Paidotribo.

Morehause 1965, c. p. (s.f.). Teoría del entrenamiento y acondicionamiento físico. Cádiz. COPLEF Andalucía.

FETZ F. 1976, c. p. (s.f.). Teoría del entrenamiento y acondicionamiento físico. Cádiz: COPLEF Andalucía.

Legido.C, c. p., & 1995, S. J. (s.f.). Valoración de la Condición Física por medio de tests. Madrid: Ediciones Pedagógicas.

Tovar Mojica, G., Gutiérrez Poveda, J., Ibáñez Pinilla, M. y Lobelo, F. (2008). Sobrepeso,

Verbena de Freitas, J., Henrique Cardoso de Castro, P., Campana Rezendeb, E., Zacaron Virgens Chagas, D. & Batista, L. A. (2016).

Avila Correa, F. J. (2014). Desarrollo motriz y actividad física en niños de quinto de Primaria del Técnico Industrial Chiquinquirá. Revista De Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (2), 148-156.

Cáceres Betancourt, T., Urra Albornoz, C., Méndez Cornejo, J. y Valdes Retamal, S. (2015). Circunferencia de la cintura y porcentaje de grasa corporal de adolescentes escolares: Comparación con curvas de referencia. Rev.peru.cienc.act.fis.deporte, 2 (2), 191-195.

Carrillo Arango, H. A. (2015). Análisis Comparativo De La Composición Corporal y La Condición Física En Escolares Deportistas y No Deportistas De 10 A 16 Años (Tesis de maestría). Universidad Del Valle: Cali, Colombia.

Gualteros, J. A., Torres, J. A., Umbarila-Espinosa, L., Rodríguez-Valero, F. J. y Ramírez-Vélez, R. (2015). Una menor condición física aeróbica se asocia con alteraciones del estado de salud en niños y adolescentes de Bogotá, Colombia. Endocrinología y Nutrición, 62 (9), 419-447.

López-Alonzo, S. J., Rivera-Sosa, J. M., Pardo-Remetería, J. B. y Muñoz-Daw, M. J. (2016). Indicadores de condición física en escolares mexicanos con sobrepeso y obesidad. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 73 (4), 243-249.

Bustamante Valdivia, A., Teixeira Seabra, A. F., Salazar Távara, I., Ribeiro Maia, J. A., Caballero Cartagena, L., Enciso Sarria, N. & Garganta da Silva, R. M. (2008). Coordinación Motora: Influencia de La Edad, Sexo, Estatus Socio-económico Y Niveles de Adiposidad En Niños Peruanos. Revista Brasileira de Cineantropometria

Lopes L, Santos R, Pereira B, Lopes VP. Associations between gross motor coordination and academic achievement in elementary school children. Hum Mov Sci. 2013 Feb;32(1):9-20. doi: 10.1016/j.humov.2012.05.005. Epub 2012 Dec 20. PMID: 23260614.

Lopes, L., Santos, R., Moreira, C., Pereira, B. & Lopes, V. P. (2015). Sensitivity and specificity of different measures of adiposity to distinguish between low/high motor coordination. J Pediatr (Rio J), 91, 44-51. López Martínez, D. (2006). Educación Física y Deporte Escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 9, 19-22.

López-Alonzo, S. J., Rivera-Sosa, J. M., Pardo-Remetería, J. B. y Muñoz-Daw, M. J. (2016). Indicadores de condición física en escolares mexicanos con sobrepeso y obesidad. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 73 (4), 243-249.

Luz, L. G. O., Teixeira e Seabra, A. F., Santos, R., Padez, C., Ferreira, J. P. Y Coelho-e-Silva, M. J. (2015). Associação entre IMC e teste de coordenação corporal para crianças (KTK). Uma meta-análise. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 21 (3), 230-235.

Hardman, C. M., Wanderley Júnior, R. S., Oliveira, E. S. A. & Barros, M. V. G. (2017). Relationship between physical activity and BMI with level of motor coordination performance in schoolchildren. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, 19 (1), 50-61.

Ciesla, E., Markowska, M., Mleczko, E., & Nowak-Starz, G. (2013). Relationship between motor skills, physical fitness and activity in children from Poland. Journal of Science and Medicine in Sport, 16, e10.

King-Dowling, S., Rodriguez, C., Missiuna, C., Timmons, B. W., & Cairney, J. (2018). Health-related Fitness in Preschool Children with and without Motor Delays. Medicine & Science in Sports & Exercise, 50 (7), 1442–1448. Latinoamericanos de Nutrición, 58 (3).

Castañer Marta y Camerino Oleguer (1991). La educación física una propuesta curricular. Editorial INDE.

Jiménez, y cols (2002). Evaluación técnica y táctica del futbol infantil. (Investigación). Medellín, Colombia.

Rufino. Propuesta Para El Fortalecimiento De La Coordinación Viso-Pédica De Los Niños Entre 10 Y 11 Años Del Club Leopardos Newell’s F.C. Repositorio Uniminuto, trabajo de grado licenciatura en educación física.2017.

Bustos Viviescas, Brian (2018), Influencia De Los Indicadores De Riesgo Cardiovascular En La Coordinación Motriz De Niños De 5 A 8 Años De Edad Del Instituto Técnico Guaimaral De La Ciudad De Cúcuta, Colombia, trabajo de grado Universidad de pamplona, Licenciatura en educación física recreación y deportes

Published

2021-09-01 — Updated on 2021-03-22

How to Cite

Merchan Osorio, R. D., Mendivelso Cañon, C. A. ., & Florez Florez, J. . (2021). Bibliographic Study on the 3JS as a Mechanism to Determine Motor Coordination in Children. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1063

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)