Impact of social networks on the construction of youth identity case: University of los Lagos (Osorno, Chile)
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2693Keywords:
Youth Identity, ocial Networks, Digital Transformation, risks and OpportunitiesAbstract
In the digital age, social networks have transformed youth identity in Chile, being crucial for interaction and self-expression. This article explores the complex relationship between social networks and Chilean youth identity, highlighting challenges and opportunities, especially in the university environment of the University of Osorno. Its aim is to offer a contextualized view and contribute to understanding, promoting conscious use of social networks.
References
Aguayo, A. (2018). Intervención social con menores y TIC. Un modelo integral para la prevención de riesgos. Pedernal, Educación y Tecnología.
Boyd, D. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press.
Dans et al. (2021).Hábitos de uso de las redes sociales en la adolescencia: desafíos educativos. Revista Fuentes 23 (3), 280-295.
Delgado, A. C. (2020). Cuerpos adolescentes en línea[Trabajo Fin de Grado] Universidad de la República de Uruguay. Facultad de Psicología.
Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The Benefits of Facebook "Friends": Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
Fandiño, R. y Rodríguez, V. (2021). Ser adolescente ¿transición o destino?Universitat Oberta de Catalunya, UOC.
Justicia de Aragón (2021). Informe Anual sobre la infancia y la adolescencia 2021.
Latorre A., Del Rincón D. y Arnal J. (1997). Bases Metodológicas de la investigación educativa. (Primera Edición). España: GR92
Livingstone, S. (2008). Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers’ Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy, and Self-Expression. New Media & Society, 10(3), 393-411.
Martínez, M. y Sánchez, E. (2016). Construcción de la identidad y uso de redes sociales en adolescentes de 15 años. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 2(4), 17-23.
Marwick, A., & Lewis, R. (2017). Media Manipulation and Disinformation Online. Data Society Research Institute.
Masanet et al. (2020). Adolescentes que construyen su imagen digital en las redes sociales: aprendizajes informales, competencias transmedia y perfiles profesionales. Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 2020, núm. 45.
Medel, E. (2016). Infancias contemporáneas. Retos educativos.Universitat Oberta de Catalunya., UOC.
Mendoza, K. (2017). Tecnologías digitales, cuerpo y estructura familiar: claves para aproximarnos a los adolescentes y jóvenes migrantes en Bizkaia. Athenea Digital –17(3), 297-309.
Morduchowicz, R. (2021). Los adolescentes y las redes sociales: la construcción de la identidad juvenil en internet. Fondo de Cultura Económica Argentina.
Narodowski, M. (2013). Hacia un mundo sin adultos. Infancias hiper y desrealizadas en la era de los derechos del niño. Atualidades Pedagógicas (62), 15-36.
Prola, T. A. (2021). Redes sociales en los Centros Residenciales de Acción Educativa (CRAE): usos e impactos sobre la construcción de la subjetividad de los y las adolescentes.RES: Revista de Educación Social, (32), 381-412.
Riaño, H., & Castro, M. (2016). Capacidades críticas y acríticas de los estudiantes de noveno grado de instituciones de educación media de Cúcuta, Pamplona y Villa del Rosario frente a los contenidos audiovisuales de Facebook y YouTube. Caso: Colegio Departamental Integrado General S. Educación y Humanismo, 18, 274-301. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1379
Ricoy, M-C., y Martínez-Carrera, S. (2020). El uso informal del smartphone en adolescentes decentros de protección: un reto para promover la intervención socioeducativa. Educación XXI,23(1), 459-482.
Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Métodos de investigación. Universitat Oberta de Catalunya, UOC.
Subrahmanyam, K., Smahel, D., & Greenfield, P. (2006). Connecting Developmental Constructions to the Internet: Identity Presentation and Sexual Exploration in Online Teen Chat Rooms. Developmental Psychology, 42(3), 395-406.
Turkle, S. (2012). Alone Together: Why We Expect More from Technology andLess from Each Other. Basic Books.
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Social Consequences of the Internet for Adolescents: A Decade of Research. Current Directions in Psychological Science, 18(1), 1-5.
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-28 (4)
- 2023-12-28 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-12-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.