DESAFÍOS EN LA ENSEÑANZA DE INGENIERÍA EN EL SIGLO XXI
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcta.v1i41.2416Keywords:
Educación, ingeniería, siglo XXIAbstract
Los programas de ingeniería tienen un papel crucial que desempeñar para que la formación de los futuros ingenieros sea exitosa y se adapten a las necesidades de la sociedad del siglo XXI. A través de la revisión bibliográfica, el diálogo con actores de la academia, la industria y entes gubernamentales se identificaron unos tópicos fundamentales que los programas de ingeniería deben constantemente monitorear para adaptar sus currículos, métodos de enseñanza, procesos de admisión y retención de estudiantes. Dentro estos tópicos se destacan: los rápidos cambios en el mercado laboral, avances tecnológicos en educación y la creciente necesidad de diversidad e inclusión. Para hacer frente a estos retos, la enseñanza de la ingeniería debe ser más adaptable, receptiva e integradora, y centrarse en el desarrollo de las competencias más demandadas en el mercado laboral, un aprendizaje más práctico y basado en proyectos, enfoques interdisciplinarios, competencias interpersonales y elementos éticos y sociales
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGÍAS DE AVANZADA
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain the moral rights of authorship and grant the journal the right of first publication of the work. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0 DEED), allowing third parties to use the work provided appropriate credit is given to the authors and the first publication in this journal. Commercial use of the work is not permitted, and derivative works cannot be created.
- Authors may enter into separate, additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the article (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), provided that the work is clearly indicated as having first been published in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work.