Musical instruction during the learning process of primary school children

Authors

  • Xiomara Durán Universidad Técnica de Machala
  • Yazmin Pinto , Universidad Técnica de Machala
  • Chinco Parra Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i11.1054

Keywords:

Educación, música, desarrollo cognitivo, educación primaria

Abstract

This research emphasizes the application of musical instruction in the learning process of primary school children from the Maracaibo School District No. 9 in the State of Zulia, based on the theories of Bonal (2005), Mora (2008), Gertrudix and Gertrudix (2011), among others. The research method was descriptive, with a non-experimental, cross-sectional, and field design. The population consisted of 46 teachers. A survey and a questionnaire with 48 Likert-type items were applied, validated by the judgment of five experts. Reliability was calculated using Cronbach's Alpha coefficient, obtaining a value of 0.991, considered highly reliable. The information was analyzed through descriptive statistics, concluding that the application of musical elements and musical methods for children's learning occurs at a low average level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Xiomara Durán, Universidad Técnica de Machala

    Doctora en Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Machala. Docente Ecuador

  • Chinco Parra, Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín

    Doctor en Ciencias Gerenciales. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Docente. Venezuela.

References

Barquero, L. (2007). Enseñanza de la música para I y II ciclos. 2da. Edición. Editorial Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica.

Bracho, K. (2019). La Cultura de la Investigación y la Producción Científica, Un acercamiento a la realidad de las universidades privadas. Editorial académica Española ISBN:9786200356079.

Bracho, K. y Col. (2020) Como Mejorar las Practicas Educativas a través de la Investigación Educativa Editorial: Uniediciones. Bogotá – Colombia. ISBN: 978-958-5589-36-0

Beauvillard, L. (2006). Un Instrumento para cada Niño. Sepa cómo elegir el más adecuado. Ediciones Robinbook: Barcelona – España.

Bonal, E. (2005). La dimensión humanística de la Música. Reflexiones y modelos didácticos. Ministerio de Educación y Ciencia. Edición de la Universidad Complutense. Madrid – España.

Foro Latinoamericano de Educación Musical (FLADEM), (2019). Argentina.

Fradera (2009), La pàtria dels catalans. Història, política, cultura. La Magrana, Nº. 40, 2009, págs. 477-479 Barcelona.

Gauldin, R. (2009). La práctica armónica en la música tonal. Ediciones Akal, S.A.: Madrid - España.

Gertrudix, F. y Gertrudix, M. (2011). Percepción y expresión musical: un modelo de planificación didáctica en el Grado Magisterio de Ed. Infantil de la UCLM para la enseñanza de la música. Ediciones de la Universidad de Castilla- La Mancha: España.

Giráldez, A. (2010). Música. Complementos de formación disciplinar. Formación del Profesorado. Educación Secundaria. Editorial Graó. Gobierno de España y Ministerio de Educación: España.

Hernández, S., Fernández, C. Y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta Ed. México. Mc. Graw – Hill / Interamericana Editores, S.A.

Hurtado, J. (2015). El proyecto de investigación comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas: Ediciones Quirón.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (MPPE) (2018). Caracas – Venezuela.

Mora, J. (2008). Introducción al estudio de la música. Editor Jorge Mora Caldas: Colombia.

Ordoñez, M.; Sánchez J.; Sanchez M.; Romero C., Bernal J. (2011). Análisis del efecto Mozart en el desarrollo intelectual de las personas adultas y niños. Ingenius N°5. Enero/ Junio. Pp. 45- 54.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2016).

Pérez, C (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Editorial: Thompson Paraninfo Madrid – España.

Pérez, S. (2012). Didáctica de la expresión musical en educación infantil. Editores: Psylicom Distribuciones Editoriales. Valencia - España.

Ramírez, T. (2010). Cómo hacer un proyecto de investigación. Editorial Panapo. Caracas – Venezuela.

Rodríguez, A. (2011). Música II ESO. Editex: España.

Rothman, A. (2014). ¿Cómo escribir canciones y componer música? 1era. Edición digital. Argentina.

Tomatis, A. (1991). Nous sommes tous nés polyglottes, Paris, Fixo

Downloads

Published

2021-08-25

How to Cite

Musical instruction during the learning process of primary school children. (2021). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(11), 55-67. https://doi.org/10.24054/cie.v1i11.1054

Most read articles by the same author(s)