Musical instruction during the learning process of primary school children
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i11.1054Keywords:
Educación, música, desarrollo cognitivo, educación primariaAbstract
This research emphasizes the application of musical instruction in the learning process of primary school children from the Maracaibo School District No. 9 in the State of Zulia, based on the theories of Bonal (2005), Mora (2008), Gertrudix and Gertrudix (2011), among others. The research method was descriptive, with a non-experimental, cross-sectional, and field design. The population consisted of 46 teachers. A survey and a questionnaire with 48 Likert-type items were applied, validated by the judgment of five experts. Reliability was calculated using Cronbach's Alpha coefficient, obtaining a value of 0.991, considered highly reliable. The information was analyzed through descriptive statistics, concluding that the application of musical elements and musical methods for children's learning occurs at a low average level.
Downloads
References
Barquero, L. (2007). Enseñanza de la música para I y II ciclos. 2da. Edición. Editorial Universidad Estatal a Distancia San José, Costa Rica.
Bracho, K. (2019). La Cultura de la Investigación y la Producción Científica, Un acercamiento a la realidad de las universidades privadas. Editorial académica Española ISBN:9786200356079.
Bracho, K. y Col. (2020) Como Mejorar las Practicas Educativas a través de la Investigación Educativa Editorial: Uniediciones. Bogotá – Colombia. ISBN: 978-958-5589-36-0
Beauvillard, L. (2006). Un Instrumento para cada Niño. Sepa cómo elegir el más adecuado. Ediciones Robinbook: Barcelona – España.
Bonal, E. (2005). La dimensión humanística de la Música. Reflexiones y modelos didácticos. Ministerio de Educación y Ciencia. Edición de la Universidad Complutense. Madrid – España.
Foro Latinoamericano de Educación Musical (FLADEM), (2019). Argentina.
Fradera (2009), La pàtria dels catalans. Història, política, cultura. La Magrana, Nº. 40, 2009, págs. 477-479 Barcelona.
Gauldin, R. (2009). La práctica armónica en la música tonal. Ediciones Akal, S.A.: Madrid - España.
Gertrudix, F. y Gertrudix, M. (2011). Percepción y expresión musical: un modelo de planificación didáctica en el Grado Magisterio de Ed. Infantil de la UCLM para la enseñanza de la música. Ediciones de la Universidad de Castilla- La Mancha: España.
Giráldez, A. (2010). Música. Complementos de formación disciplinar. Formación del Profesorado. Educación Secundaria. Editorial Graó. Gobierno de España y Ministerio de Educación: España.
Hernández, S., Fernández, C. Y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta Ed. México. Mc. Graw – Hill / Interamericana Editores, S.A.
Hurtado, J. (2015). El proyecto de investigación comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas: Ediciones Quirón.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (MPPE) (2018). Caracas – Venezuela.
Mora, J. (2008). Introducción al estudio de la música. Editor Jorge Mora Caldas: Colombia.
Ordoñez, M.; Sánchez J.; Sanchez M.; Romero C., Bernal J. (2011). Análisis del efecto Mozart en el desarrollo intelectual de las personas adultas y niños. Ingenius N°5. Enero/ Junio. Pp. 45- 54.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2016).
Pérez, C (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Editorial: Thompson Paraninfo Madrid – España.
Pérez, S. (2012). Didáctica de la expresión musical en educación infantil. Editores: Psylicom Distribuciones Editoriales. Valencia - España.
Ramírez, T. (2010). Cómo hacer un proyecto de investigación. Editorial Panapo. Caracas – Venezuela.
Rodríguez, A. (2011). Música II ESO. Editex: España.
Rothman, A. (2014). ¿Cómo escribir canciones y componer música? 1era. Edición digital. Argentina.
Tomatis, A. (1991). Nous sommes tous nés polyglottes, Paris, Fixo
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.