Teachers' beliefs about inclusive education: a phenomenological study.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i1.666

Keywords:

Beliefs, , Educational Inclusion,, Teachers, , Education, , Disability

Abstract

INTRODUCTION: This work seeks to understand and interpret teachers ‘ beliefs about educational inclusion from experienced experiences. METHODS: This study is qualitative, descriptive, phenome-nological and interpretative. The instrument used was a semi-structured interview made to 30 teach-ers. RESULTS:The beliefs related to the context and the subject. Four subcategories are born: the notion represents concepts of educational inclusion. The curriculum covers the process, development and results of the CHIRP. The experience belongs to the working context and the time it has worked with people with disabilities, the training corresponds to the professional education of the teacher. ANALYSIS AND DISCUSSION:Beliefs are understood as all those conditions of the different envi-ronments that constitute the individual. The teacher’s discourse on the meaning it gives to the concept of educational inclusion, with respect to the Recognition of diversity in the school context. In the face of inclusion it must identify and respond to the needs of all students through greater participation in their entire context, reducing exclusion. CONCLUSIONS: Knowing the beliefs that teachers have  about inclusive education is really important because they contribute to the practices they perform in classrooms, resulting in an effective, assertive or negative process for inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Martinez Mt. Estereotipos Sobre La Personas En Situaciòn De Discapacidad Que Han Construido Las Pedagogas Infantiles En Formaciòn De La Institucion Universitaria Iberoamericana. 2010;1–63.

Luciano P, Valencia A. Breve Historia De Las Personas Con Discapacidad : De La Opresión A La Lucha Por Sus Derechos. 2014;

D H. La Creencia Humeana Vista Desde Algunos Autores De Este Siglo1. La Obra D, Hume. 1969;35.

Ferrante C. U Na Crítica Desde La Teoría De La Dominación De B Ourdieu. 2016;30:151–68.

Sur V. Una Teoría Social De La Discapacidad. 2016;1–4.

Bernal G. Análisis De La Discapacidad Desde Una Mirada Crítica : Las Aportaciones De Las Teorías Feministas. 2014;391–407.

Valera R. Santa Biblia. 11a Edició. Reina C, Valera C, Editors. Salt Lake City,Utah, E.U.A: Intellectual Reserve, Inc; 2009. 2108 P.

Garc Psde. Aproximación A La Realidad De Las Personas Con Discapacidad En Latinoamérica. 2006.

Andrea Pm. Discapacidad : Contexto , Concepto Y Modelos. Redaly. 2010;(16 Internacional Law):2–35.

Hoover J, García V, Maritza L, Obando G. La Discapacidad, Una Mirada Desde La Teoria De Sistemas Y El Modelo Biopsicosocial. 2007;51–61.

P Emp, M Lb, T Adb, M Eaa, P Iym, A Ssg. Original Research Article Education For Diversity. 2016;1.

Social. M De Salud Y Proteccion. De La Discapacidad. In P. 27.

Walker J, Mundial C. Agradecimientos. :36.

Redondo Al, Augusto C, Gallego M, Florez Lp, Ma- Yc. Original Research Article Relacion Entre La Discapacidad Y La Desigualdad De La Clase Social Relationship Between Disability And Social Classinequality. 2017;2.

Constitucional C. Ley Estatutaria 1618 De 2013. 2013;2013(Febrero 27).

Educativa A, Con Ap, En D, Marco El, Inclusiva Delae, Educativa A, Et Al. Guía Para La Implementación Del Decreto 1421 De 2017 Para La Atención Educativa A Personas Con Discapacidad En El Marco De La Educación Inclusiva 1. 2017;1–46.

Nacional Mdee. Decreto 1421 De 2017. In: Ministerio De Educacion Nacional. 2017. P. 1–20.

Aguilar A, Llanos A, Crespo N. Enseñanza Aprendizaje en estudiantes con discapacidad. 1er Ed.Beau Bassin: Editorial Académica española; 2018

Llanos A, Llanos M, Ramírez E. Estrategias para mejorar la Comprensión lectora1er Ed. Saarbrücken:Editorial Académica española; 2016

Díaz C, Martínez P, Roa I, Sanhueza G. Los Docentes En La Sociedad Actual : Sus Creencias Y Cogniciones Pedagógicas Respecto Al Proceso Didáctico. 2010;

Gallego CAM, Parada YPJ, Nieto APA, Brito YR, Redondo AL, Ascanio J, et al. Determinantes Sociales En Salud: Construccion De Conocimiento A Traves De La Cartografia Social. Rev Científica Signos FónicoS [Internet]. 2015 Oct 1;1(3).

Margarita L. En Homenaje A Las Contribuciones De Paul R . Pintrich A La Investigación Sobre Psicología Y Educación Número Monográfico En Homenaje A Paul R . Pintrich Editado Por Margarita Limón. Electron J Res Educ Psychol. 2004;2:1–54.

Monroy F. Concepciones De La Enseñanza Y El Aprendizaje En Profesorado De Educación Superior Conceptions Of Teaching And Learning In Higher Education. 2010;(January).

Gutierrez Ca, C Lkv. Creencias De Maestros, Padres De Familia Y Niños Sobre Educación Inclusiva En Dos Instituciones Educativas Del Distrito Capital. 2018;

Augusto C, Gallego M, Redondo Al, Alejandra J, Cabeza M, Gil Md, Et Al. Original Research Article Discapacidad : Una Perspectiva Desde Los Ejes De Desigual- Disability : A Perspective From The Axes Of Inequality. 2017;2.

Universitaria End. Editorial Educación Inclusiva. Construyendo Caminos Para Avanzar. 2017;11(1).

Eslava E. Educación En América Latina : Retos Y Oportunidades Para Education In Latin America: Challenges And Opportunities For. 2015;32:223–43.

Domínguez Sla, Cubillos Afo. Hacia Una Educación Superior Inclusiva En Colombia. 2016;(45):41–52.

Metodologia. Principios Del Enfoque Fenomenologico. 1998;33–51.

Redondo AL, Gallego CAM, Florez LLP, Machuca YGC, Mejia KLH, Jerez LVM, et al. Relacion Entre La Discapacidad Y La Desigualdad De La Clase Social. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2017 Oct 25;2(3).

Varguillas C. El Uso De Atlas . Ti Y La Creatividad Del Investigador. Laurus. 2006;12.

Ayala Carabajo R. La Metodología Fenomenológico-Hermenéutica De M. Van Manen En El Campo De La Investigación Educativa. Posibilidades Y Primeras Experiencias. Rie. 2008;26.

Gallego CAM, Redondo AL, Cabeza JAM, Gil DMD, Carvajal SMY, Clavijo ZA, et al. Discapacidad:Una Perspectiva Desde Los Ejes De Desigualdad. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2017 Oct 25;2(3).

Johnson Rb. Journal Of Mixed Methods Research. 2015;(April 2007):112–33.

Sociales C. Análisis Cualitativo Usando Atlas . Ti.

Salud Mde, Salud Elmde. Ministerio De Salud Resolucion Numero 8430 De 1993. 1993;1993(Octubre 4):1–19.

García L. Creencias , Concepciones Y Conocimiento Profesional De Profesores Que Enseñan Cálculo Diferencial A Estudiantes De Ciencias Económicas. 2006;9:85–116.

Uni A, Introducci G. Investigación Sobre Pensamientos Del Profesor : Aproximaciones Al Estudio De Las « Teorías Y Creencias De Los Profesores ».

López, Nathaly Beltranpinilla Pa. Creencias De Una Maestra Sobre Inclusión Educativa. 2014;40. Hessen J, Conocimiento Tdel. Teoria General Del Conocimiento. Investigacion Fenomenologica Preliminar. 2010. 82 P.

Miravet Lm, Garcia Om. Inclusion E Integracion. :13.

Nacional M De E. Documento De Orientaciones Técnicas, Administrativas Y Pedagógicas Para La Atención Educativa A Estudiantes Con Discapacidad En El Marco De La Educación Inclusiva. Ministerio.Bogota; 2017. 230 P.

Contreras Lc. Concepciones, Creencias Y Conocimiento: Referentes De La Práctica Profesional(1 ). In 2009. P. 11–36.

Ainscow M. Desarrollo De Sistemas Educativos Inclusivos. 2003;3–17.

Sanchez Pa. Escuelas Eficaces E Inclusivas : Cómo Favorecer Su Desarrollo. 2012;30:25–44.

Arnaiz P. Luchando Contra La Exclusión: Buenas Prácticas Y Éxito Escolar. 2011;23–35.

Published

2019-01-08

How to Cite

Martínez Siza, D. C. (2019). Teachers’ beliefs about inclusive education: a phenomenological study. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 5(1), 45–59. https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i1.666

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)