Influence of bilingualism in children of Mapuche descent diagnosed with DLD

Authors

  • Juan Alfonso Castillo Universidad del Museo Social Argentino
  • Dora Diana Luengo Universidad del Museo Social Argentino

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v10i2.3065

Keywords:

Language disorder, bilingualism, language assessment

Abstract

Language disorder is a condition that affects an individual’s ability to comprehend, express, or use language appropriately. That’s why it is of utmost importance to detect it early and initiate appropriate intervention to help improve communicative skills and reach their maximum potential, a task fulfilled by Language Schools in Chile. 

According to the National Institute of Statistics of Chile, people belonging to the mapuche culture amount to 1.745.147 individuals, constituting 10.2% of the Chilean population. Most of them reside in the Metropolitan region (31.8%), followed by the La Araucania region (14.7%) (1). Forty-four percent of the mapuche population has some degree of bilingualism due to their ability to speak their mother tongue, Mapudungun, with Spanish being the predominant language in Chile (2). This characteristic poses signiant challenges when subjecting mapuche children to language assessments conducted by professionals in the field. 

Therefore, this work aims to identify the (possible) existence of a significant difference between two groups of schoolchildren, one of them belonging to the mapuche culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Instituto Nacional De Estadísticas. (2018). Radiografía de Género: Pueblos originarios en Chile 2017. Unidad De Estudios Y Estadísticas De Género, 22. https://historico-amu.ine.cl/genero/files/estadisticas/pdf/documentos/radiografia-de-genero-pueblos-originarios-chile2017.pdf

Zúñiga F. Mapudungun: el habla mapuche. 1°. Santiago de Chile: Centro de Estudios Públicos; 2006. 29–49 p.

Kornet y Ebert 2010, en Maggio 2022 Comunicación y lenguaje en la infancia. La guía para profesionales y familia. Paidos. P.116-117

Mendoza L. Trastorno específico del lenguaje (TEL): Avances en el estudio de un trastorno invisible. Madrid: Ediciones Pirámide; 2016. 25–39 p.

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales: DSM-5. 5°. Panamericana EM, editor. Buenos Aires; 2014. 41–49 p.

Llorenç A, Aguado G, Cardona i Pera M, Sanz-Torrent M. El Trastorno Específico del Lenguaje: Diagnóstico e intervención. 1°. Editorial UOC, editor. Barcelona: 2014; 2013.

Webb W, Adler R. Neurología para el Logopeda. 5°. Barcelona: Elsevier Masson; 2010. 268–269 p.

Costa A. El cerebro bilingüe. La neurociencia del lenguaje. 1°. Penguin Random House; 2017. 17–51; 101–126 p.

Ardila A. Ventajas y desventajas del bilingüismo. Forma y Función [Internet]. 2012; 25:99–114. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/219/21928398005.pdf

Ministerio de Educación de Chile. Decreto 170 2010 [Internet]. Santiago, Chile; 2010. Available from: https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2018/06/DTO-170_21-ABR-2010.pdf

Contreras C. El castellano hablado por mapuches. Rasgos del nivel morfosintáctico. Estudios Filológicos, N°. 1999; 34:83–98.

Quilaqueo D, Fernández C, Quintriqueo S. TIPOS DISCURSIVOS A LA BASE DE LA EDUCACIÓN FAMILIAR MAPUCHE. UNIVERSUM. 2017;32(1):159–73.

Olate A, Alonqueo P, Caniguan J. Interactividad lingüística castellano/mapudungun de una comunidad rural bilingüe. ALPHA. 2013; 37:265-84.

Ortiz Muñoz A. El bilingüismo en el desarrollo del lenguaje [Internet]. Universidad Central del Ecuador; 2020. Available from: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22471 14.

Riva A, Musetti A, Bomba M, Milani L, Montrasi V, Nacinovich R. Language-Related Skills in Bilingual Children with Specific Learning Disorders. Front Psychol. 2021 Jan 21;11.

Alonqueo P, Wittig F, Huenchunao N. LLEUPEKO TUWÜN. Un estudio exploratorio sobre niveles de competencia en mapuzungun en niños mapuches de la Araucanía. ALPHA Rev artes, Let y Filos. 2017;44(1):119–35.

Kay-Raining Bird E, Genesee F, Verhoeven L. Bilingualism in children with developmental disorders: A narrative review. J Commun Disord. 2016 Sep; 63:1–14.

Marini A, Sperindè P, Ruta I, Savegnago C, Avanzini F. Linguistic Skills in Bilingual Children with Developmental Language Disorders: A Pilot Study. Front Psychol. 2019 Mar 7; 10:1–11.

Einarsdóttir SÁ. The Ability to Become Bilingual The Effects of Specific Language Impairment on Bilingualism [Internet]. University of Iceland; 2017. Available from: http://hdl.handle.net/1946/27414

Magdalena García DT. Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y Bilingüismo. [Tenerife]: Universidad de La Laguna; 2019.

Gutiérrez-Saldivia X, Quintriqueo Millán S, Valdebenito Zambrano V. Carácter monocultural de la evaluación diagnóstica de necesidades educativas especiales en contexto mapuche. Educ e Pesqui. 2019;45.

Published

2024-07-03

How to Cite

Castillo, J. A., & Luengo, D. D. (2024). Influence of bilingualism in children of Mapuche descent diagnosed with DLD. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 10(2), 1–9. https://doi.org/10.24054/rcsf.v10i2.3065