Evolution of Cognitive Theories and Their Contributions to Education

Authors

  • Zoraya Cáceres Universidad de Pamplona
  • Olga Munévar Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1635

Keywords:

Teoría, aprendizaje, enseñanza, inteligencia, neurociencia

Abstract

Cognitive theories establish that the different learning processes can be explained through the analysis of mental processes, environmental factors, and the attitudinal stances of teachers and students. They assume that, through effective cognitive processes, learning becomes easier and new information can be stored in memory for a long period of time. On the other hand, ineffective cognitive processes lead to learning difficulties that may be observed throughout an individual’s life. It might seem that the study of the teaching–learning process concerns only pedagogues; however, today’s wide variety of research disproves this notion and affirms that anyone who teaches—regardless of their profession—must be involved. Their understanding of cognitive development and how learning occurs will be reflected in their teaching practice and, consequently, in the quality of their students. To support this premise, a review was conducted of the postulates of Tolman, Gestalt, Piaget, Ausubel, Bruner, Vygotsky, Feuerstein, Gagné, Goleman, Gardner, and Neuroscience, from which the contributions of each to current education were derived

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles: Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.

Camargo, A., & Hederich, C. (2010, octubre). Jerome Bruner: dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Psicogente, 13(24), 272–282.

Feuerstein, R. (1980). Learning Potential Assessment Device. Scott, Foresman and Company.

García, E. (2001). Piaget: La formación de la inteligencia. (Faltan datos de editorial, por favor proporciónalos si los tienes).

Gagné, R. M. (1993). Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. McGraw-Hill Interamericana.

Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidós. (Versión electrónica)

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós.

Jessel, T., Kandel, E., & Schwartz, J. (1997). Neurociencia y conducta. Prentice Hall.

Mayer, R. E. (1985). El futuro de la psicología cognitiva. Alianza.

Ormrod, J. E. (2008). Aprendizaje humano. Pearson Educación.

Pedraja, M. J. (2001, noviembre). El conductismo de Edward C. Tolman: Un cordero con piel de lobo. Revista de Historia de la Psicología, 22(4), 27–38.

Piaget, J. (1979). Tratado de lógica y conocimiento científico: Naturaleza y métodos de la epistemología. Paidós.

Pozo, J. I. (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ediciones Morata. (Versión electrónica)

Rodríguez, M. (2010). Teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Octaedro. (Versión electrónica)

Salas, R. (2003, julio). ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos, 29(1), 7–21.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Published

2016-10-31

How to Cite

Cáceres, Z., & Munévar, O. (2016). Evolution of Cognitive Theories and Their Contributions to Education. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.24054/afdh.v7i1.1635

Issue

Section

Artículos