Playful-Pedagogical Strategies in Preschool Literacy: A Piagetian and Ludopedagogical Approach at the Ana Joaquina Rodríguez Institution, La Guajira (Colombia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4024

Keywords:

Meaningful learning, play, literacy, strategies

Abstract

The objective of the research was to strengthen the basic learning processes of reading and writing through ludic-pedagogical strategies. These strategies were based on Piaget's cognitive theory and Ludopedagogy. The study was conducted with a sample of 18 preschool children from the educational institution Ana Joaquina Rodríguez de Cañaverales. It was inserted in the qualitative approach and the pedagogical action research design, using field diaries and checklists as instruments. The results showed that 100% of the children were able to imitate actions, assign meanings to objects, and group elements by common characteristics, developing skills of the preoperational stage. They manipulated materials in their own environment and participated in play activities, favoring the connection between play and learning. In literacy, 94.4% demonstrated skills in reading syllables, words, and phrases. It was concluded that the play strategies were effective in strengthening reading and writing skills in preschool students.

References

Balcázar, P., González, N., Gurrola, G., y Moysén, A. (2013). Investigación Cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México.

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación (2a ed.). Pearson Educación.

Blasco, J., y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en educación física y deporte: Ampliando horizontes. Club Universitario.

Cerda, H. (2015). Elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. El Búho LTDA.

Colmenares, M., y Piñero, Y. (2012). La investigación acción: Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación realidades y prácticas socio-educativas. Revista de Educación, 14(27).

Espinosa, J., y Quintero, M. (2020). Estrategias didácticas para la iniciación de la lectura y la escritura en el ámbito de la primera infancia entre los años 2015 y 2020. Universidad Santo Tomás.

Góngora, L., y Cu Balán, G. (2007). Las estrategias de enseñanzas lúdicas como herramienta de la calidad para el mejoramiento del rendimiento escolar y la equidad de los alumnos en el nivel medio superior. Revista Reice, 5(5e).

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW - HILL INTERAMERICANAL.

Herrera, O., y Arango, S. (2013). Leer y escribir en el preescolar: Un reto para el maestro. Senderos Pedagógicos, (4), 25-32.

Piaget, J. (1985). La teoría cognitiva. Morata.

Piaget, J., y Inhelder, B. (2015). Psicología del niño (18a ed.). EDICIONES MORATA, S. L.

Reyes, E. (2018). La importancia de fomentar la lectura en el nivel preescolar. Cuadernos de Educación y Desarrollo (agosto).

Rickly, W., y Ara del Amo, O. (2011, 22 de septiembre). Propuesta elaborada en el marco del curso: Gestionar jugando: experimentación metodológica en cultura. Cursos de Verano de la UNIA.

Rivasés. (2017). Ludopedagogía. Jugar para conocer, jugar para transformar. Fundación InteRed.

Sastrias, M. (2008). Caminos a la lectura. Pax.

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Grao.

Torres, M., y Severiche, M. (2019). Impacto de la pedagogía lúdica para el fortalecimiento de la comprensión textual. Corporación Universitaria de la Costa (CUC).

UNESCO. (2021). Día Internacional de la Alfabetización.

Universidad de Antioquia. (2021, 7 de mayo). El cuestionario: El instrumento de recolección de información de la encuesta social.

Winnicott, D. (1982). Realidad y juego. Gedisa.

Zapata, T. (2020). El juego como estrategia didáctica para fortalecer el proceso de lectura y escritura en el grado primero.

Zuleta, Y. (2022). El juego como estrategia para la gestión de la competencia lectoescritural de los estudiantes del tercer grado de una Institución Educativa de Agustín Codazzi. Universidad Santo Tomás.

Published

2025-06-16

How to Cite

Benjumea Nieves, A. M. (2025). Playful-Pedagogical Strategies in Preschool Literacy: A Piagetian and Ludopedagogical Approach at the Ana Joaquina Rodríguez Institution, La Guajira (Colombia). Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 4(1), 60–84. https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i1.4024

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.