Initial education, curriculum, learning and teaching of writing.
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v3i1.3034Keywords:
education, early childhood, written language , handwritingAbstract
This literature review was conducted to explore the available literature on the teaching of writing in early childhood education. This analysis identified the goals of early childhood education, considerations for learning and teaching writing, and curriculum construction. The purpose was to construct a state of the art for a research in development. The method was to conduct a systematic search of academic databases using Boolean equations combined with keywords from the UNESCO Thesaurus. This strategy facilitated the selection, analysis and systematization of units of analysis related to the central theme and related topics. Finally, updated information was obtained at the national and international levels, providing a broad view of initial education in relation to the processes of learning and teaching handwriting. The review highlights the relevance of quality early education, underlining the importance of effective methodologies and a well-structured curriculum to foster writing skills in children from an early age.
References
Barberousse, C., & Vargas, P. (2019). Animación a la lectura y escritura en la Escuela Finca Guararí: una experiencia lúdico-creativa. Educare, 1-15.
Camps, A. (1997). Escribir: La enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. Signos, 24-33.
Ferreira, E. (2018). Acerca de las dificultades para aceptar que los niños piensan sobre lo escrito. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13-34. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.769
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1979). missnorbiel. Retrieved November 23, 2023, from https://www.missnorbiel.com/post/etapas-deescritura#:~:text=Emilia%20Ferreiro%20y%20Teberosky%20en,sil%C3%A1bico%2Dalfab%C3%A9ti%20y%20escritura%20alfab%C3%A9tica
Jiménez, C. (2007). Ludoterapias: Terapias alternativas desde la neuropedagogía y la lúdica para trastornos del comportamiento del desarrollo y el aprendizaje. Magisterio.
Luna Martínez, M. T., & al, E. (2019). La lengua escrita en preescolar: una propuesta socioconstructivista. Actualidades Investigativas en Educación, 1-25.
Medina, C. O. (2022). El currículo oficial en las dos últimas reformas educativas en Colombia. Educación, Política y Sociedad, 9-30.
Melendres, S., & Steves, Z. (2023). Diseño universal del aprendizaje para el fortalecimiento de la lectura y escritura en educación inicial. Cienciamatria, 386-397.
Ministerio de Educación Nacional. (1996). Retrieved October 20, 2023, from http://www.colombiaaprende.edu.co/primerainfancia
Ministerio de Educación Nacional. (2014). Retrieved November 28, 2023, from www.mineducacion.gov.co
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Retrieved September 13, 2023, from https://www.colombiaaprende.co/recurso-coleccion/derechos-basicos-de-aprendizaje-en-todaslas-areas
Ministerio de Educación Nacional. (2022, July 29). ANDEP. Retrieved December 5, 2023, from https://www.jardinesinfantilescolombia.com/legislacion/398-decreto-1411-del-ministerio-deeducacion-nacional-29-de-julio-2022
Morais, J. (2001). El arte de leer. Madrid: A. Machado Libros.
Nieto, D., & Huertas, J. (2023, April). Fundación Universitaria Los Libertadores. Retrieved November 27, 2023, from https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/5821
Sánchez, S. (2020). Análisis de publicaciones sobre alfabetización inicial desde una perspectiva didáctica. Tejuelo, 229-262.
Teberosky, A., & Colomer, T. (2006). Propuesta constructivista para aprender a leer y escribir. Vicens Vives.
Tur-Viñes, V. (2017, November 4). Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. Retrieved August 10, 2023, from http://hdl.handle.net/10045/70867
UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-01 (3)
- 2024-07-01 (2)
- 2024-07-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.