Collaborative learning in the development of reading skills
DOI:
https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i3.2391Keywords:
Aprendizaje colaborativo, Competencias lectoras, DesarrolloAbstract
The study investigated the impact of collaborative learning on the development of reading skills. Gaps were found in the development of these skills among students, and collaborative learning was used as a framework to address them. The main objective was to explore how collaborative learning can affect the development of reading skills. The strategies used were analyzed, their impact on reading skills was assessed, and factors that could facilitate or hinder their effective implementation were identified. A qualitative methodology was employed, including interviews, observation, and document analysis. The results showed that collaborative learning can improve reading comprehension and fluency. However, challenges in its implementation were also identified, such as the need for effective facilitation and adaptation to individual needs. The study provided important information about the role of collaborative learning in reading skills and offered guidelines for pedagogical practice and future research.
References
A Aranguren Peraza, G. (2007). La investigación-acción sistematizadora como estrategia de intervención y formación del docente en su rol de investigador. Revista de pedagogía, 28(82), 173-195. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65908202
Ceballos-Peñafiel, R. y Moncayo-Ortiz, D. (2021) Lectura crítica: ¿Competencia pendiente en la formación de los estudiantes de música? Revista Udenar., Vol. 4, 1 p. 52-65. Recuperado en https://revistas.udenar.edu.co/index.php/duniversitaria/article/view/6643
Fumero, F. (2009). Estrategias didácticas para la comprensión de textos. Una propuesta de investigación acción participativa en el aula. Investigación y postgrado, 24(1), 046-073.
Mota, S., Huizar, D., Martínez, M., & Martínez, M. (2020). Aprendizaje colaborativo mediado por TIC. Revista Iberoamericana de Ciencias, 7(3).
Li Zapata, L. C. (2019). Aplicación De Un Programa De Textos Discontinuos En La Comprensión Lectora En Estudiantes De Secundaria De Una Institución Educativa, [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo] Dissertations y Theses https://www.lareferencia.info/vufind/Record/PE_93f8afbd4ce6115acced87e0e7d300b4
Pucuna Minta, M. P., & Silva Borja, G. P. (2023). Aprendizaje Colaborativo en las aulas multigrados de Básica Media de la U.E. San Guisel Alto en el período 2021-2022. Tesla Revista Científica, 3(1), e107. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e107
Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordóñez, C. A., & Jiménez-Toledo, J. A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134.
Solé, I. (1999). «Estrategias de Comprensión de la Lectura».Ed: Cuadernos de pedagogía.Slavin, R. E. (1995). "Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice". Prentice Hall.
Vygotsky, L. S. (1978). "Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes". Harvard University Press.
Fisher, R., &Frey, N. (2013). "Better Learning Through Structured Teaching: A Framework for the Gradual Release of Responsibility". ASCD.
Downloads
Published
Versions
- 2023-06-11 (2)
- 2023-06-15 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Investigación & praxis en CS Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publican en la revista se acogen al código de licencia CC BY. Esto significa que se permite a terceros acceder, descargar y utilizar lo publicado en la revista siempre que se les dé el reconocimiento de propiedad intelectual al autor original. Esto incluye la obligación de proporcionar crédito adecuado por su trabajo y una indicación adecuada de cualquier cambio realizado. No se permite el uso comercial de la obra sin autorización previa del autor.