Research perspectives on learning environments in the 21st century: a view from a transborder region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2793

Keywords:

Educational innovation, learning environments, research ideas, transborder region

Abstract

The current study is based on theoretical sampling and comparative analysis of grounded theory. The text focuses on the significance of learning and skills for the 21st century and educational innovation in a cross-border context. A weak research culture and low research competencies in the academic context are recognized, but the need to develop research skills is highlighted. Research culture is related to basic knowledge, while academic competencies are associated with critical thinking, problem solving, creativity, communication, and collaboration, in correspondence with character qualities. The training of educational personnel in knowledge management is emphasized and the importance of global education, lifelong learning and knowledge management in educational innovation is highlighted. The relevance of digital solutions in education, higher education in transition, emerging learning environments and educational leadership in the context of future skills and digitization in education is highlighted. Finally, research trends that leverage educational innovation processes in the 21st century with the support of learning environments from the perspective of a transborder region are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Rodríguez, M. (2013). La perspectiva Vygotskiana y el aprendizaje: una reflexión necesaria. Teorías, enfoques y aplicaciones en las ciencias sociales, 5(12), 109-117.

Ander-Egg, E. (1995) Técnicas de investigación social. Lumen.

Barajas, M. y Aguilar, L. (2013). Interdependencia, cooperación y gobernanza en regiones transfronterizas. El Colegio de la Frontera Norte.

Blumenfeld, P. C. (1992). Classroom learning and motivation: Clarifying and expanding goal theory. Journal of Educational Psychology, 84(3), 272–281.

Corbin, J. y Strauss, A. (2007) Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications.

García, E. (2010). El significado de la obra de Vigotsky. Pedagogía constructivista y competencias. Editorial Trillas.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2019) Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández, J., Ramírez, D. y López, Z. (2022). Experiencia comunitaria cocreativa en la producción de relatos audiovisuales. Una perspectiva de jóvenes víctimas en Norte de Santander, desde la investigación acción. Revista KEPES, 19(25), 15-45.

Karaca-Atik, A., Meeuwisse, M., Gorgievski, M. y Smeets, G. (2023) Uncovering important 21st-century skills for sustainable career development of social sciences graduates: A systematic review, Educational Research Review, 39, 100528.

Ramírez Martínez, C. (2017) Interacciones de una subregión fronteriza. En R. Mazuera Arias, N. Albornoz, C. Ramírez Martínez y M. Morffe (Eds.), Norte de Santander y Táchira: más que un límite fronterizo, subjetividades construidas en el territorio, (pp. 25–33). Ediciones Astro Data.

Miller, S. M. (2003). How literature discussion shapes thinking: ZPDs for teaching/learning habits of the heart and mind. En A. Kozulin, B. Gindis, V. S. Ageyev, y S. M. Miller (Eds.), Vygotsky’s educational theory in cultural context (pp. 289–316). University Press.

Montalvo Nieto, D. y Jaramillo Zambrano, A. (2022). Habilidades sociales y autoconcepto en adolescentes durante el aislamiento social por pandemia de COVID-19. Revista Eugenio Espejo, 16(3), 47–57.

Nichols, A. (1983) Managing Educational Innovations. Allen & Unwin.

Guzmán Acuña, T. D. J. y Guzmán Acuña, J. (2009). Innovación educativa y tecnología. Editorial Miguel Ángel Porrúa.

Guzmán Mendoza, C. y Trejos, L. (2017). Más allá de las fronteras. Universidad del Norte.

Pozo, J. (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ediciones Morata.

Sandoval, C. (2002). La investigación cualitativa. ARFO editores.

Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R. (2006). Teoría fundamentada. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Centro de investigaciones sociológicas.

Vegas-Meléndez, H. (2016). La teoría fundamentada como herramienta metodológica para el estudio de la gestión pública local. Revista Venezolana de Gerencia, 21(75), 413-426.

Villarruel-Fuentes, M. (2012). El constructivismo y su papel en la innovación educativa. Revista de educación y desarrollo, 20, 19-28.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Published

2023-12-28 — Updated on 2023-12-28

Versions

How to Cite

Bravo Valero, A. J., Nieto Sánchez, Z. C., Cristancho, J. A., & Useche Cogollo, L. T. (2023). Research perspectives on learning environments in the 21st century: a view from a transborder region. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 2(42), 150–157. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i42.2793

Most read articles by the same author(s)