Fine Motor Skills Through the Use of Learning Technologies and Knowledge Based on Bloom's Taxonomy

Authors

Keywords:

fine motor skills, didactic strategy, TAC and Bloom's taxonomy

Abstract

The purpose of the research experience was to improve fine motor skills using the new TAC Knowledge and Learning Technologies, based on Bloom's taxonomy in first grade children at the Blanca Durán de Padilla school. His methodology was classroom action research (IAA). The population under study 1 teacher and 31 student. For this, a way forward was envisioned that consisted of identifying the fine motor degree, carrying out a documentary scan that could specify theories to address the issue in question, It is concluded that applying digital educational resources strengthens fine motor skills and contributes to the integral development of the infant

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida M. (2013). La motricidad fina y su importancia para el desarrollo integral de niños de educación inicial. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Aosma, R. (2020). Recursos digitales y redes en orientación. 104–108.

Armería, L., & Arias, D. (2020). Necesidades de formación docente para superar la brecha digital durante la pandemia por Covid-19. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa-REIIE, 6(1), 30–43.

Balestrini, M. (2002) Cómo se elabora el Proyecto de Investigación. 2001 editorial BL Consultores Asociados. Caracas. Venezuela.

Bravo, D. & Muñoz, A. (2019). Estrategías tecnológicas para el desarrollo del pensamiento computacional en niños de 5 a 7 años. Trabajo de Grado. Fundación Universitaria de Popayán.

Caiza, B., & Jiménez, W. (2018). Universidad Técnica De Ambato. In Repo.Uta.Edu.Ec (Vol. 593, Issue 03).

Cabezuelo, G. & Frontera, P. (2012). El desarrollo psicomotor desde la infancia hasta la adolescencia. Narcea,S.A. Ediciones Madrid – España.

Cándales, R. (2012). La capacitación psicopedagógica para desarrollar la motricidad fina en los niños de 3 a 6 años del Centro de Educación Nacional Bolivariano “El Llano.” EduSol, 12(39), 61–71.

Carrillo, G. (2017). Desarrollar la motricidad fina en niños de 4 años mediante la tecnología educativa, pantallas digitales, dirigidas a los docentes del centro infantil PEKITOS en el 2017.

Cayancela Tituaña, M. V. C. P. M. (2018). “La motricidad fina en el proceso de enseñanza aprendizaje.”

Cochachin, Y. (2019). La motricidad fina y el desarrollo de la lectoescritura de los alumnos de primer grado.

Congreso de la República de Colombia. (2009). Ley No.1341 30 julio. Ley No.1341 30 Julio, 1–34.

Córdoba, M. (2011). Universidad nacional de piura. 1–110.

Chuva, P. (2016), Desarrollo de la Motricidad Fina a través de Técnicas Grafo-Plásticas en Niños de 3 a 4 Años de la Escuela de Educación Básica Federico González Suárez. Trabajo de Grado. Universidad Politécnica Salesiana. Cuenca Ecuador.

Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. París: Santillana Ediciones UNESCO Fuente: Pacarina del Sur.

Doncel, E. (2017). Potencialidades Pedagógicas de las Tecnologías de la Información y la Comunicación.

Escribano, M. (2005). El cuerpo y la motricidad en educación infantil. El análisis de la práctica como base de la elaboración de un proyecto para el tratamiento del ámbito corporal en Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 207–224.

Garófano, V., & Cano, L. (2017). Importancia de la motricidad para el desarrollo integral del niño en la etapa de educación infantil. Revista Digital de Educación Física, 47(0), 89–105.

Gualpa, K. (2018). Influencia de la tecnología en el ámbito de expresión corporal y motricidad en niños de 4 años del centro de desarrollo infantil Loquitos y Bajitos.

Hernández, M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325.

Hernández. S, Fernández. C y Baptista. L. (2010). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México, McGaw-Hill.

Herrera A. (2014). El arte infantil como herramienta pedagógica de motricidad fina en niños de cinco años. 1–80.

Ibañez H. (2013). Taxonomía de Bloom Objetivos para la era digital. REDuteka, 1–13.

Luján, M. y Salas, F. (2011) Enfoques teóricos y definiciones de la tecnología educativa en el Siglo XX. Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 9, Número 2. pp. 1-29.

Mayer, E. (2014). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), Cambridge handbooks in psychology. The Cambridge handbook of multimedia learning (p. 43–71). Cambridge University Press.

Miguélez, M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda Académica, 7(1), 27.

Monge, M., & Montero, M. (2002). Instrumentos de evaluación del desarrollo motor. Revista Educación, 26(1), 155–168.

Morales, M. (2019). La coordinación motora fina en los niños de nivel inicial. 0–42.

Olivencia, J. J., & Márquez, M. (2012). Una herramienta de inclusión en los contextos educativos de diversidad cultural. Revista de pedagogía, 33(93), 71–93.

Palella, S., & Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. 09(08), 69–74.

Pérez, (2004), Revisión de las Teorías del Aprendizaje más Sobresalientes del Siglo XX. Revista: Tiempo de Educar. Año 5, número 10.

Pradas, S. (2017). La neuro tecnología educativa. Claves del uso de la tecnología en el proceso de aprendizaje. 40–48.

Rodríguez, G. & Gracia, J. (1996). metodología de la investigación cualitativa. Introducción a La Investigación Cualitativa, 37.

Rigal, R. (1987). Motricidad Humana fundamentos y aplicaciones pedagógicas. Madrid: Pila Teleña.

Sole, I. (1987). Las posibilidades de un modelo teórico para la enseñanza de la comprensión lectora. Infancia y Aprendizaje, 10 (39–40), 1–13.

Soto L. (2018). Los tics como herramienta pedagógica para mejorar la motricidad fina en los niños del grado transición de la Institución Educativa Piedrecitas. 1–59.

Universidad de Pamplona. (2013). Acuerdo 040 de 28 de julio de 2016. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Zumba, E. (2020). Aplicaciones tecnológicas y motricidad fina en niños de 3 a 6 años. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 654.

Published

2023-10-05

How to Cite

Vargas Angarita, L. A. (2023). Fine Motor Skills Through the Use of Learning Technologies and Knowledge Based on Bloom’s Taxonomy . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(11). Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/2545