Theoretical considerations regarding the teaching-learning process. Main trends in teaching concepts to primary school students

Authors

  • Zenaida Matos Machado Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona
  • Caridad Hernández Pérez Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i2.2194

Keywords:

Enseñanza, aprendizaje, intervención, pedagogía, diagnostico

Abstract

The teaching-learning process of concepts allows for the establishment of the necessary theoretical and methodological foundations to guide the comprehensive development of schoolchildren, an aspect that has been addressed from various perspectives by internationally and nationally renowned authors, whose research provides the theoretical and methodological foundations to be taken into account by teachers in guiding this process, as well as in the psycho-pedagogical diagnosis and intervention that is carried out in Cuban schools today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

AUSUBEL, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo (2.ª ed.). México, D.F.: Editorial Trillas.

Bell Rodríguez, R., & López Machín, R. (2002). Convocados por la diversidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Bruner, J. S. (1995). Desarrollo cognitivo y educación (Selección de textos por J. Palacios, 2.ª ed.). Madrid: Ediciones Morata.

Chávez, J., et al. (2009). Principales corrientes y tendencias a inicios del siglo XXI de la pedagogía y la didáctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Coll, C. (1995). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento (Cap. 5). Madrid: Editorial Paidós.

Corral, R. (1995). La psicología cognitiva contemporánea. En Planteamiento curricular en la enseñanza superior. La Habana: CEPES.

Davidov, V. (1979). Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

De Zubiría, J. (1994). Los modelos pedagógicos. En Tratado de pedagogía conceptual 4 (pp. 70–150). Bogotá: Fundación Alberto Merani.

Elosúa de Juan, M. R. (1986). Una revisión crítica de los modelos de memoria semántica: El modelo de Smith y otros (1974) y el modelo de Collins y Loftus (1975). Revista de Psicología General y Aplicada, 41(2), 265–287.

Klix, F. (1987). La psicología de la cognición: Consecuencias metodológicas, teóricas y prácticas para la psicología y las ciencias colindantes. En Psicología en el socialismo. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Klix, F., & Lander, H. J. (1980). Los análisis de la estructura de los procesos mentales como medio para el diagnóstico de la inteligencia. Revista de Psicología, 3, 245–270.

Matos, Z. (2005). Una propuesta didáctica para el aprendizaje de los conceptos en escolares de segundo grado con RDP [Tesis de Maestría, CELAAE]. La Habana, Cuba.

Matos, Z. (2012). El diagnóstico del aprendizaje de los conceptos en niños con necesidades educativas especiales: Un problema pedagógico. La Habana, Cuba.

Revista Órbita Científica. (2009). El aprendizaje de los conceptos en escolares con RDP: Una necesidad para su desarrollo. Material digitalizado.

Sin autor. (1990). El diagnóstico de las estructuras del conocimiento a través de la prueba de conceptos. Ponencia presentada en el Congreso Internacional “Educación y Diversidad”, La Habana.

Sin autor. (2000). Modelo interactivo de tareas para el diagnóstico de las estructuras de conocimiento en niños con NEE en el área de la visión. [Tesis de Maestría, CELAAE]. La Habana.

Sin autor. (2014). Concepción metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos en escolares con RDP [Tesis doctoral]. La Habana, Cuba.

Vigotski, L. S. (1956). Escritos escogidos de psicología. Moscú.

Vigotski, L. S. (1968). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Edición Revolucionaria.

Vigotski, L. S. (1985). Los procesos psicológicos superiores (Caps. I–VI). La Habana: Edición Revolucionaria.

Vigotski, L. S. (1989). Obras completas (Tomo V). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2016-11-08

How to Cite

Matos Machado, Z., & Hernández Pérez, C. (2016). Theoretical considerations regarding the teaching-learning process. Main trends in teaching concepts to primary school students. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.24054/cie.v2i2.2194