Formative Assessment Strategies for Strengthening Learning Processes in Community Nursing Courses

Authors

  • Edna Carolina Peñaloza Gómez Batallón de Infantería N° 13 "General Custodio García Rovira"

Keywords:

Estrategias evaluación, formativa, procesos, aprendizaje enfermería comunitaria

Abstract

The research aimed to promote formative assessment strategies that strengthen the learning processes in the course Community Nursing Care I at the University of Pamplona, Republic of Colombia, supported by the postulates of Salinas and Cotilla (2007), Ortiz (2013), Stufflebeam (2000), Pérez (2012), among others. The study was based on a positivist philosophy, with an explanatory research type, non-experimental design, and cross-sectional field approach. The population was represented by the Community Nursing Care I course at the University of Pamplona, with the observation units consisting of five (5) instructors and twelve (12) students. A simple selection instrument of thirty-four (34) items was applied, validated by the judgment of two (2) experts. It was concluded that activities are rarely rescheduled to expand students' knowledge, regulatory activities to reinforce learning are not carried out, and improvements are not applied after each evaluation or at the end of the cohort.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012). Técnicas de la Investigación Científica. Caracas, Venezuela: Editorial Epistime, C.A.

Bennett, R. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-20.

Black, P. (2005). The formative purpose: Assessment must first promote learning. En M. Wilson (Ed.), Assessment in Education: Principles, Policy & Practice (pp. 20-50).

Camacho, T., & Caratón, F. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá.

Cerda, H. (2000). La evaluación como experiencia total. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Chávez, N. (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Maracaibo, Venezuela.

Derby, E., & Larsen, D. (2012). Agile Retrospectives: Making Good Teams Great. Dallas, Texas: The Pragmatic Bookshelf.

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. The Nature of Intelligence, 12, 231-235.

Gimeno, S. (1992). La evaluación en la enseñanza. Madrid: Morata.

Gómez, O. (2006). Caracterización del modelo "managed care" (cuidado administrado). Tesis de maestría, Facultad de Enfermería, Universidad Nacional de Colombia.

González, M., & Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar: sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona, España: EUNSA Ediciones, Universidad de Navarra.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.

Jorba, J., & Casellas, E. (1997). Estrategias y Técnicas para la Gestión Social del Aula Vol. I. La regulación y la autorregulación de los aprendizajes.

Kirby, J. (1984). Cognitive strategies and educational performance. Nueva York: Academic Press.

Ley 115 de febrero 8 de (1994). El Congreso de la República de Colombia.

López, V. (2012). Convivencia escolar. Apuntes. Educación y Desarrollo Post, 4, 1-18.

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: concepto, periodos y modelos. Actualidades Investigativas en Educación, Revista electrónica.

Norman, K. (2001). Project Retrospectives: A Handbook for Team Reviews. Nueva York: Horset House.

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.

Pérez, M. (2012). Desarrollo de habilidades del personal directivo en instituciones educativas. Editorial Trillas, México.

Portocarrero, F. (2017). Implementación de estrategias de evaluación formativa en el nivel primario del Colegio Peruano Norteamericano Abraham Lincoln. Tesis de Maestría en Educación con mención en Teorías y Gestión Educativa.

Rodríguez, I. (2015). Estrategia de evaluación de los aprendizajes basada en la participación de los estudiantes. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.

Sadler, D. (2009). Grade integrity and the representation of academic achievement. Studies in Higher Education, 34(7), 807-826.

Salinas, F., & Cotillas, A. (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior. Revista Servei de Formació Permanent, Universitat de València.

Santamaría, J., Espinilla, M., Rivera, A., & Romero, S. (2010). Potenciando el aprendizaje proactivo con ILIAS & WEBQUEST: Aprendiendo a paralelizar algoritmos con GPUs. Comunicación de Congreso, 503-506.

Scriven, M. (2011). The methodology of evaluation. En R. W. Tyler, R. M. Gagne, & M. Scriven (Eds.), Handbook of Evaluation.

Stake, R. (2011). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Stufflebeam, D. L. (2000). The CIPP model for evaluation. En D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, & T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models: Viewpoints on educational human services (pp. 279-317).

Tamayo y Tamayo. (2007). El Proceso de la Investigación Científica (4ta ed.). México: Editorial Limusa.

UNESCO. (2013). El Informe Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Valdez, Ch. O. (2015). Un enfoque de enseñanza: aprendizaje proactivo. Universidad de México.

Valdez, R. (2015). Terapéutica a programas de reeducación para mujeres y hombres en relaciones de pareja violentas. Revista Salud Pública de México, 57(6).

Weinstein, C., & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. En M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. Nueva York: McMillan.

Published

2021-02-01

How to Cite

Peñaloza Gómez, E. C. . (2021). Formative Assessment Strategies for Strengthening Learning Processes in Community Nursing Courses. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 3(13), 18–37. Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/1147