Logical-mathematical development: a perspective from speech therapy

Authors

  • Aura Martínez Pamplona University
  • Luisa García Pamplona University https://orcid.org/0000-0002-4393-1230
  • Enna Jaimes Pamplona University
  • Angely Vivas Pamplona University
  • María Meneses Pamplona University
  • Natalia Guerrero Pamplona University

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i1.756

Keywords:

Development, Logic, Mathematics, Speech Therapy, Learning, Assessment

Abstract

INTRODUCTION: In this research we aim to determine the acquisition and development of the Logical Mathematical process in children aged 0-7 years, identifying skills that allow them to solve basic operations, analyze information, make use of reflective thinking and knowledge of the world to apply it to everyday life, making a tour of the academic, theoretical and therapeutic history on development, stimulation, processes and events that favor logical development and that determine its importance in the life of the being. METHODS: It is developed from a Cochrane systematic review, about the development and acquisition of the Logical Mathematical process and the most commonly used evaluation tests at these ages. A search was carried out in scientific and non-scientific databases and in additional sources of published trials. RESULTS: A total of 33,763 studies were found according to the established criteria, of which 23 were included. An inventory of the available methodologies was made, describing their properties, aspects to be evaluated and ages of application. ANALYSIS AND DISCUSSION: Mathematics is a socially and historically situated cultural activity, influenced by practical criteria of utility and intentionality and based on everyday practices such as counting, measuring, locating, designing, playing or explaining. CONCLUSIONS: According to the Piagetian approach, the physical and social world in which young children develop gives them the opportunity to acquire numerous concepts related to arithmetic, before formal education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Navarro Guzmán, J. I., Aguilar Villagrán, M., Marchena Consejero, E., Alcalde Cuevas, C., & García Gallardo, J. Evaluación del conocimiento matemático temprano en una muestra de 3º grado de educación infantil. Revista de educación. 2010;(601-615).

E M. Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y apren- dizaje de las matemáticas.. Electrónica educare. 2010.

MEi. B. Ahí empieza todo. Las matemáticas de cero a tres años. Revista de didácticas de las matemáticas. 2012.

Rodríguez P, Oliva Lago , Caballero , Dopico C, Jiménez L, Solbes I.. El desarrollo de las estra- tegias infantiles. Un estudio sobre el razonamiento aditivo y multiplicativo. Anales de psicología. 2010.

AM VR. Desarrollo del pensamiento lógico-matemático. 2013.

Coronata AA. Hacia la alfabetización numérica en Educación Infantil: algunos avances en Chile y España. Educación matemática en la infancia. 2012;(42-56).

Cerda Etchepare, Pérez Wilson C, Moreno Araya C, Núñez Risco K, Quezada Herrera, Rebolledo Rojas J. Adaptación de la versión española del Test de Evaluación Matemática Temprana de Utrecht en Chile. Estudios pedagógicos. 2012.

García Vidal J, García Ortiz B, González Manjón D, Jiménez Mesa EM. Evamat - Prueba para la evaluación de la competencia matemática Santiago de Chile: EOS. .

Aragón EL, Delgado CI, Aguilar , Araújo A, Navarro JI. Estudio de la influencia de la inteli- gencia y el género en la evaluación matemática temprana. European Journal of Education and Psychology. 2013.

Arias RdIdAap. 2003..

Benton LA. Evaluación del conocimiento matemático. .

Peri LAV. Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas. Revista de investigación en psicología. 2007.

Estíbaliz Aragón Mendizábal, Manuel Aguilar Villagrán, José Ignacio Navarro Guzmán. Sis- tema Instruccional de apoyo a la enseñanza del sentido numérico. Revista de Educación. 2017.

Chacón IMG. Los protocolos de resolución en la enseñanza de matemáticas. 2013.

Gallego CAM, Redondo AL, Cabeza JAM, Gil DMD, Carvajal SMY, Clavijo ZA, et al. DISCAPACIDAD: UNA PERSPECTIVA DESDE LOS EJES DE DESIGUALDAD. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Oct 25 [cited 2016 Nov 15];2(3). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/2016

Cupani M. Validación de una nueva escala de expectativas de resultados y metas de ren- dimiento para matemática. Interdisciplinaria. 2010.

Bustamante C. El desarrollo de la noción de espacio en el niño de educación inicial. Ac- ción pedagógica. 2004; 1-9.

J P. El lenguaje y el pensamiento del niño. PAIDOS IBERICA. 1984.

Trevisan AL AR. A taxonomia revisada de vloom aplicada a avaliacao: um estudio de pro- vas escritas de matemáticas. Scielo. 2016; 451-464.

Bermejo V, Lago O. Aprendiendo a contar. Su relevancia en la comprensión y fundamen- tación de los primeros conceptos matemáticos. C.I.D.E.. 2007.

Páez C. Piaget; lenguaje conocimiento y educación. Revista Colombiana en Educación. 2011.

Castro E, Cañadas, Castro Rodríguez E. Pensamiento numérico en edades tempranas. Educación matemática en la infancia. 2013.

CARDOSO ESPINOSA, CERECEDO MERCADO MT. El desarrollo de las competencias matemáticas en la primera infancia. Iberoamericana en educación. 2008.

D RM. Las estrategias didácticas en la construcción de las nociones lógico-matemáticas en la educación inicial. Paradigma. 2009.

Salgado Somoza M, Salinas Portugal MJ. Competencia Matemática en niños de 4 años. Educación matemática en la infancia. 2012.

Portilla EMP, Claro DAB, Rodriguez SCP, Castro YMP, Carreño LGL, Ramirez MMR, et al. ANALISIS Y VALIDACION METODOLOGICA PARA EL ESTUDIO DE LOS DETERMINANTES SOCIALES EN SALUD Y LA DISCAPACIDAD. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2016 Apr 1 [cited 2016 Nov 15];2(1). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/1838

Calvo GS. La evaluación de las matemáticas en Educación Primaria. Universidad de la Rioja. 2014.

Portilla EMP, Murillo EAA, Espinel DEB, Moncada LB, Parra IYM, Acevedo SSG, et al. EDUCACION PARA LA DIVERSIDAD. Rev CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS [Internet]. 2015 Oct 1 [cited 2016 Nov 15];1(3). Available from: http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CDH/article/view/1570

Carlos Humberto Barreto Tovar, Luis Fernando Gutiérrez Amador, Blanca Ligia Pinilla Díaz, Ciro Parra Moreno. Límites del constructivismo pedagógico. Educación y educadores. 2006 Junio; 9(1).

Carretero M. Constructivismo y Educación. 2009 octubre.

AMR. V. DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO-MATEMÁTICO. BASADO EN LA TAXONOMIA DE BLOOM. 2013.. AM. M. Desarrollo matemático temprano. 2016.

Published

2017-01-08

How to Cite

Martínez , A., García , L., Jaimes , E., Vivas , A., Meneses , M., & Guerrero , N. (2017). Logical-mathematical development: a perspective from speech therapy. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 3(1), 47–61. https://doi.org/10.24054/rcsf.v3i1.756

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)