Habilidades psicolingüísticas en estudiantes habitantes de frontera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v4i2.697

Keywords:

ethnic Groups, psychoolinguistic skills, Students

Abstract

INTRODUCTION: the aim is to compare the performance in psycholinguistic abilities of students of Venezuelan and Colombian nationality frontier inhabitants of two public educational institutions. METHODS: longitudinal descriptive study with analysis of multiple correspondence by cluster when applying the ILLINOIS test of psycholinguistic abilities in its third version. RESULTS: average perfor-mance is evidenced in the population participating in the linguistic compound, the oral language of foreign students is better, while in students of natural origin they perform in written language. ANAL-YSIS AND DISCUSSION: the performance in psycholinguistic skills evaluated has shown homoge-neity in the sample studied, this is attributed to the number of students assessed and contrasts the available literature that has shown inferior performance in foreign students. CONCLUSIONS: it is important to increase the size of the sample to confirm the findings obtained

Downloads

Download data is not yet available.

References

Migración Colombia. Radiografía de venezolanos. [actualizado 2016 agosto 16; el acceso en el año 2017 12 de abril]. Disponible en:https://imgcdn.larepublica.co/cms/2017/08/16165913/INFORME-ESPECIAL- MIGRACION.pdf

Vila, I.Acerca de las relaciones entre escuela e inmigración. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2006; 20(2): 23-43.

Vila I. Lengua, escuela e inmigración. Cult y Educ. 2006; 18(2):127-142.

Godoy MJ, Moreno JM, Suárez Á, Sánchez ME. Habilidades psicolingüísticas del alumnado. Rev Psicol y Educ. 2014; 9(1): 85-101.

Shum G, Conde A, Díaz C, Martínez, F. Molina L. Lenguaje y rendimiento escolar : Un estudio predictivo. Comun Leng y Educ. 1990; 5:69–79.

Manzano D, Alemany I. Análisis De Las Habilidades Lingüísticas En Educación Infantil Y Primaria En un contexto multicultural. Profesorado. 2017; 21(2):309–29.

Heriberto NR, A CLC, J CAS, Andres RL, Heidy TJ, Yuliana C V, et al.Relación de factores sociodemográficos y habilidades psicolingüísticas en estudiantes fronterizos y transfronterizos.

Cárdenas K, Guevara Y. Comprensión lectora en alumnos de secundaria. Intervención por niveles funcionales. J Behav Heal Soc Issues. 2013;5(1):67–83. DOI:10.5460/jbhsi.v5.1.38727

Hammill, DD, Mather N, Roberts R. ITPA-3-Prueba Illinois de Habilidades Psicolingüísticas.

Kirk SA, McCarthy JJ, Kirk W D. Prueba Illinois de Habilidades Psicolingüísticas.1ª Edición. TEA Ediciones;1968.

Navarro JL, Huguet A. Acerca de la competencia lingüística del alumnado de origen inmigrante en educación secundaria. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. 2006; 20(2):69–80.

Rodríguez RM. Éxito académico de los estudiantes inmigrantes. Factores de riesgo y de protección.Educ XX1. 2010; 13 (1): 101-123.DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.279

Roberts CW. The Fifth Modality: On Languages That Shape Our Motivations and Cultures (International Comparative Social Studies). Brill Academic Publishers; 2008.

West J, Denton K, Germino E. U.S America’s Kindergartners. Washington DC: Project Officer; 2000.

Molfese VJ, Modglin AA, Beswick JL, Neamon JD, Berg SA, Berg CJ, Berg CJ, Molnar A. Letter knowledge, phonological processing, and print knowledge: Skill development in nonreading preschool children. J Learn Disabil. 2006; 39(4):296–305. DOI: 10.1177/00222194060390040401

Álvarez G, Delgado J. Diseño de Estudios Epidemiológicos.I. El Estudio Transversal: Tomando una Fotografía de la Salud y la Enfermedad.Bol Clin Hosp Infant Edo Son. 2015; 32(1): 26-34.

Abdi H. Análisis de Correspondencias Múltiples. 2007.

Serrano R, Puyuelo M, Salavera C. Intervención en un alumno inmigrante con una programación interdisciplinaria de música y lengua para favorecer su desarrollo lingüístico. Boletín de AELFA.2012; 12(1):16–20. Doi.org/10.1016/S1137-8174(12)70055-9.

Cuetos F. Lectura y escritura de palabras a través de la ruta fonológica. Infanc y Aprendiz J Study Educ Dev.1989; 45, 71-84.

Huguet À, Chireac SM, Ianos MA, Janés J, Lapresta C, Navarro JL, Sanso C. Inmigración, lengua y escuela en sociedades bilingües. Revisión de estudios. Rev Interuniv Form del Profr. 2011; 25(3):137–59.

Dubreucq F, Fortuny M, Decroly O. La escuela Decroly de Bruselas. 2017.

Herrera L, Defior S, Serrano F, Jiménez G. Influencia de la procedencia las habilidades de procesamiento fonólogico, de vocabulario y de lectura de letras. Publicaciones. 2009; 39:43–60.

Ramírez GM, Acosta VM, Moreno AM, del Valle N, Axpe Á. El uso combinado de narraciones orales y actividades morfosintácticas para mejorar habilidades gramaticales de alumnado con trastorno específico del lenguaje (TEL). Rev Psicodidact. 2018; 23(1):48–55.

Acosta V, Ramírez GM, Hernández S. Funciones ejecutivas y lenguaje en subtipos de niños con trastorno específico del lenguaje. Neurologia. 2017; 32(6):355–362. Doi.org/10.1016/j.nrl.2015.12.018

Jimenez F, Aguilera M, Valdés R, Hernández M. Migración y escuela: Análisis documental entorno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas, 16(1), 105-116. DOI 10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940

Crespo N, Alfaro P. La conciencia metapragmatica en la edad escolaR. Boletín de lingüística.2009; 21(31).

Published

2018-07-03

How to Cite

Pinzón Alvarado, O. D., Ayala Nieto, A. P., & Mantilla Duarte, C. A. (2018). Habilidades psicolingüísticas en estudiantes habitantes de frontera. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 4(2), 1–12. https://doi.org/10.24054/rcsf.v4i2.697

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)