Degree of severity of dysphonia through vocal acoustic analysis in teachers from two institutions of the early childhood care strategy.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i1.675

Keywords:

Dysphonia,, Voice quality, , risk factors, , teachers, , occupational disease

Abstract

INTRODUCTION: The aim of the study is to identify the prevalence and factors related to dysphonia through the vocal acoustic, in female documents ranging from 20 to 50 years old. METHODS: Study of quantitative type, of transversal and descriptive cut, in the instruments of evaluation scale RASATI, index of vocal disadvantage and pharyngeal occupational record. RESULTS: The statistical analysis of the information of the values of normality with the evaluation tools used in the sample, was cor-related with the representation and description of the results thrown according to the evaluation, the prevalence of dysphonia of the sick teachers is of 9%. ANALYSIS AND DISCUSSION: The vocal quality and the degree of severity of dysphonia were classified according to the relationship of the evaluation criteria in the established instruments and the perception with the RASATI scale, with the vocal disadvantage index to identify the degree of dysphonia in the population. CONCLUSIONS:There is a prevalence of dysphonia in teachers, associated with the acquisition of behaviors or habits that affect risk factors on exposed in the professional task

Downloads

Download data is not yet available.

References

Jimenez Gutiérrez Mgr. Prevalencia De Los Trastornos De Voz Ocupacionales En Los Docentes De Dos Instituciones Educativas En Colombia. Escuela De Medicina Y Ciencias De La Salud. 2013-2014 Junio; 1(1).

P T. Importancia De La Voz En La Profesión Docente.. Universidad De La Salle. 2011; 1(1).

Alfredo Ssw. Prevlencia De Disfonia En Profesores Del Distrito De Pamppas -Tayacaja- Huancavelica.2004.

Slovic. Informe Sobre La Salud En El Mundo. Risk Analysis. Nueva York: Universidad Press; 2002. Report No.: 6.

Geneva. Factor De Riesgo En La Salud Y La Enfermedad. Mortality And Burden Of Disease Attributable To Selected Major. Australia: Institute Of Health And Welfare; 2015.

Profesión Docente. Ministerio De Educación Nacional, Républica De Colombia. 2017 Marzo; 1(1).

Munera D. Enfermedad Profesional. El Universal. 2016 Junio: P. 1.

García Ca. Ley 1562 Del 2012. Ministerio De Trabajo Colombia. 2012; 1(1).

Carril Pm, Rodríguez Machado , Dominguez A. Metodología Cuantitativa, Métodos Y Técnicas De Evaluación De Centros Una Propuesta De Clasificación Operativo - Funcional. Galego - Portuguesa De Educación. 2003; 9(11).

Jacobson (1997) Y Validado Por Santos Geb(. Cuestionario Índice De Desventaja Vocal. Lavise Ltda. 1997 - 2007 Sau Paulo; 1(1).

Droguett Y. Aplicaciones Clínicas Del Análisis Acústico De La Voz. Otorrinolaringología Cabeza Y Cuello. 2017 Abril; 1(77).

Boersma P, Weenink D. Estudios Acústicos; Análisis Acústico De La Voz, El Programa De Análisis Y Síntesis De Habla. Elservier. 2008; 1(1).

Sílvia Pihno PP. Músculos Intrínsecos Da Laringe E Dinamica Vocal. 1st Ed. 1 , Editor. Rio De Janeiro Brasil: REVINTER Ltda.; 2008.

Sonia Brm, V R. Tesis: Alteraciones Vocales De Los Profesores Del Ceene. Cepal. (2003); 2(1).

Puyuelo R Js. Disfonías Funcionales, Disfonias Profesionales; Tratamiento Logopédico. Logopedía, Foniatría Y Audiología. 1992 ; 1(1).

Agostini M, Barlatey Frontera C, Arca. Prevalencia De Disfonías Funcionales En Docentes Argentinos. Atem Fan. 2013 Febrero; 1(3).

Liliana Amorin Alves Mldccr. Alteraciones De La Salud Y De La Voz Del Profesor, Un Asunto De Salud Del Trabajador. 2009.

D Bm, Chaux R. Factores Ambientales Y Hábitos Vocales En Docentes Del Pre-Escolar Con Alteraciones De La Voz. Salud Pública. 2011; 1(3).

Pino Kmm, Clavijo Rocha Fj, Patricio. Contexto Ocupacional, Abuso Y Mal Uso Vocal En Profesores De La Ciudad De Iquique. Ciencia Y Trabajo. 2018 Mayo; 1(62).

Vicente A, Nuñez Perez. Problemas De Voz En El Profesorado. Barcelona. 1991; 1(1).

Sandra Patricia Acosta Arcos Jdhr. Sistema De Vigilancia Epidemiologico Para El Manejo Y Conservación De La Voz. Centro Para Los Trabajadores. 2003 Agosto; 1(1).

Cordero Imn. La Voz De Uso Habitual Y Proefsional. 2012.

Behalu M, Dragone Mls, Nagano L. A Voz Que Ensina O Professor E A Comunicacao Oral Em Sala De Aula. Revinter Ltda. 2004); 1(1).

Crespo N, Rivera E, Figueroa F, Chacón K, López L, Gonzalez S. Métodos De Evaluación De La Voz En Docentes Una Revisión Sistemática. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2018 Jun 7;3(1)..

Ruiz Jnf, Castillo Martínez Ja. Evaluación De Desórdenes Vocales En Profesionales Que Usan Su Voz Como Herramienta De Trabajo. Revista Ciencias De La Salud. 2016 Junio; 1(1): P. 97-112 /.

Farre Jgcm. Manual De Logopedía 2. Disfonías Bases Para Su Rehabilitación “Enfermedades Del Profesorado. Análisis Y Prevención”. Cuaderno De Pedagogía. 1992; 1(1).

Redondo AL, Gallego CAM, Florez LLP, Machuca YGC, Mejia KLH, Jerez LVM, et al. Relacion Entre La Discapacidad Y La Desigualdad De La Clase Social. Rev Científica Signos Fónicos [Internet]. 2017 Oct 25;2(3).

Martinez C. Evolución En La Calidad De La Voz En Pacientes Disfónicos Del Hospital De La Serena Tratados Con Terapia Vocal. Otorrinolaringología Cabeza Y Cuello. 2015 Enero; 1(1).

Castilla A, Casanova C, Valenzuela , Castañeda. Prevalencia De Disfonía En Profesores De Colegios De La Comuna De Santiago Y Factores De Riesgos Asociados. Ciencia & Trabajo. 2017 Enero;1(52).

Yedila De Los Ángeles Sotres León Rfmap. Uso De La Escala Grabs En La Evaluación Perceptual De La Voz De Pacientes Disfónicos. Facultad De Tecnología De La Salud | Revista Cubana De Tecnología De La Salud. 2013.

Marta. Mg. Análisis Perceptual De La Disfonía. Revista Cubana De Tecnología De La Salud.

Gallego CAM, Parada YPJ, Nieto APA, Brito YR, Redondo AL, Ascanio J, et al. Determinantes Sociales En Salud: Construccion De Conocimiento A Traves De La Cartografia Social. Rev Científica Signos FónicoS [Internet]. 2015 Oct 1;1(3).

Published

2019-01-08

How to Cite

López Contreras, L. F. (2019). Degree of severity of dysphonia through vocal acoustic analysis in teachers from two institutions of the early childhood care strategy. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.24054/rcsf.v5i1.675

Issue

Section

Artículos