Evaluation of virtual learning environments in the formation of linguistic competences: a study in higher education
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v11i1.3694Keywords:
Educational technology, Language studies, TeachingAbstract
Introduction: The study analyzes the effectiveness of Virtual Learning Environments (VLEs) in the Bachelor's degree program in Spanish and English in blended mode in a higher education institution. The research is justified by the growing importance of VLEs in modern education.
Methods: A descriptive cross-sectional design was used, collecting data through an online questionnaire applied to 31 students from different academic levels. The instrument evaluated organizational, pedagogical, accessibility, communication and didactic strategies aspects, as well as the development of English language skills.
Results: The descriptive analysis showed that students perceive VPAs as effective tools for learning, highlighting the organization and pedagogical level, with positive evaluations in access to information and teacher-student interaction. The levels of accessibility and communication also received favorable evaluations.
Analysis and Discussion: The need to strengthen technical support and training in virtual tools was identified. Didactic strategies, especially those focused on active and collaborative learning, were well valued; however, a limited use of advanced strategies such as concept mapping was evidenced. Despite general satisfaction with English reading and writing competencies, concerns were detected regarding the development of oral and listening skills, necessary to reach the C1 level required by national standards.
Conclusions: These findings highlight the potential of the VPAs and key areas for improvement, such as curricular diversification, strengthening didactic strategies, and adjusting content to respond to academic and professional demands.
Downloads
References
De Giusti AE. Transformación digital en educación superior: posibilidades y desafíos. Rev Iberoam Tecnol Educ Tecnol. 2023;(35):e1. doi:10.24215/18509959.35.e1 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.35.e1
Scott CL. El futuro del aprendizaje 2: ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita para el siglo XXI? 2015. https://hdl.handle.net/20.500.12799/4661
Rama C. La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América Latina. universidades. 2020;66(70):27-9. doi:10.36888/udual.universidades.2016.70.428 DOI: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2016.70.428
Torres P, Rama C. La educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Santa Catarina: Editora Unisul; 2010.
Chua C, Montalbo J. Assessing students’ satisfaction on the use of virtual learning environment (VLE): An input to a campus-wide e-learning design and implementation. Inf Knowl Manag. 2014;3(4):108-115.
Walker R, Voce J, Nicholls J, Swift E, Ahmed J, Horrigan S, Vincent P. Survey of technology enhanced learning for higher education in the UK. Oxford: UCISA; 2014.
Ramírez García ÁF, Vera Suárez AF. La educación virtual post-pandemia: una revisión reflexiva. Ciencia Latina. 2024;8(1):4337-53. 10.37811/cl_rcm.v8i1.9776 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9776
Weller M. Virtual learning environments: Using, choosing and developing your VLE. London: Routledge; 2008.
Beluce AC, Oliveira KL. Escala de estratégias y motivación para aprendizaje en ambientes virtuales. Rev Bras Educ. 2016;21(66):593-610. doi:10.1590/S1413-24782016216631 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216631
Marquina R, González RBH. Estrategias didácticas para la enseñanza en entornos virtuales. Madrid: Editorial Académica Española; 2011.
Sánchez M, García J, Steffens E, Hernández H. Estrategias pedagógicas en procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación superior incluyendo tecnologías de la información y las comunicaciones. Inf Tecnol. 2019;30(3):277-285. doi:10.4067/S0718-07642019000300277 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277
Avendaño WR, Luna HO, Rueda G. Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. Form Univ. 2021;14(5):119-128. doi:10.4067/S0718-50062021000500119. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000500119
Arias N, Rincón W, Cruz J. Desempeño de mujeres y hombres en educación superior presencial, virtual y a distancia en Colombia. Rev Panorama. 2018;12(22):58-69. doi:10.15765/pnrm.v12i22.1142 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1142
Durán R, Estay C. Las buenas prácticas docentes en la educación virtual universitaria. Rev Docencia Univ. 2016;14(2):159-186. doi:10.4995/redu.2016.5905 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2016.5905
Tintaya AE. Desafíos y fundamentos de educación virtual. El Cid Editor; 2009.
Varela-Orol C. Las colecciones patrimoniales en las bibliotecas españolas: dialéctica entre legislación y prácticas. Rev Esp Doc Cient. 2014;37(3):e054. doi:10.3989/redc.2014.3.1116 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2014.3.1116
García Aretio L. Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis; 2014. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.1.2084
Guerrero Pulido JF, Gisbert Cervera M. El cambio organizacional en la universidad a través del uso de los campus virtuales desde la perspectiva de los estudiantes. Pixel-Bit. Rev Medios Educ. 2012;40:75-88.
Carmona E, Salinas E. Buenas prácticas en la educación superior virtual a partir de especificaciones de estándares e-Learning. Rev Sophia. 2017;13(1):13-26. doi:10.18634/sophiaj.13v.1i.345 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.345
Hilera JR, Hoya R. Guía de consulta de estándares de e-learning. Universidad de Alcalá. 2010.cDisponible en: http://www.cc.uah.es/hilera/GuiaEstandares.pdf
Fernández MD, González AS. Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Actu Investig Educ. 2011;9(2):1-21. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9521
Saza I. Propuesta didáctica para ambientes virtuales de aprendizaje desde el enfoque praxeológico. Praxis Saber. 2018;9(20):217-237. doi:10.19053/22160159.v9.n20.2018.8298. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n20.2018.8298
Aguirre C, Quintana H, Romero O, Miranda R. Aplicación de las TIC en la educación superior como estrategia innovadora para el desarrollo de competencias digitales. Campus Virtuales. 2015;3(1):88-101.
Buitrago Carvajal H. Educación virtual en América Latina: panorama y desafíos. Didac. 2015;(66):39-44
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Héctor Fabian Palacios Vanegas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.