Effectiveness of the “INTIMOTRI” treatment in strengthening motor processes in psychology students
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v8i2.1347Keywords:
Motor stability, psychomotor skills, treatment, young adultsAbstract
INTRODUCTION: The objective of this study was to evaluate participants' motor stability using the manual "Hole Test for Assessing Motor Stability" and implement the "INTIMOTRI" treatment through interventions aimed at promoting proper functioning and efficient development of the human body, coordination, and balance in students. METHOD: The method proposed in this study is quantitative and features a pre-experimental, retrospective, cross-sectional design using five interventions, each session lasting approximately thirty minutes, and targeted sampling among second-semester psychology students at the University of Santander, Cúcuta campus. RESULTS: Data collected from the initial and final assessments were analyzed and compared using SPSS. All hypotheses were null (no statistically significant difference) because the results were greater than 0.05.
Downloads
References
Pardo RC. La importancia de la motricidad en el niño. 18 de septiembre de 2019.
Angarita-Ortiz MF, Calderón-Suescún DP, Carrillo-Sierra SM, Rivera-Porras D, Cáceres-Delgado M, Rodríguez-González D. Factores de protección de la salud mental en Universitarios: Actividad Física e Inteligencia emocional. AVFT A. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2020; 39(6): p. 753-759.
Montalván Echecopar S. Psicomotricidad ydesarrollo cognitivo en niños.
Otzen T, Manterola C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology. 2017;p. 227-232.
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación Mexico: Camara Nacional de la industria editorial mexicana; 2014.
García García A.). Metodología de la investigación, bioestadística y bioinformática en ciencias médicas y de la salud. Mexico, D.F. Mexico, D.F.: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V; 2014.
Oliveira M, Fabrín L, Oliveira A, Venassi G, Zingari M, Da Silva R, et al. Acute effect of core stability and sensory-motor exercises on postural control during sitting and standing positions in young adults. Pudmed. 2021;p. 103.
De la Vega R, Zambrano A. Circunvalacion del Hipocampo. [Online]; 2018. Disponible en: https://www.hipocampo.org/memoria.asp.
Ballesteros S. La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria. ACCIÓN PSICOLÓGICA. 2014;p. 14.
Oliveira M, Fabrín L, Oliveira A, Venassi G, Zingari M, Da Silva R, et al. Acute effect of core stability and sensory-motor exercises on postural control during sitting and standing positions in young adults. PudMed. 2021;p. 103.
Craig F, CrippaA, Ruggiero M, Rizzato V, Russo L, Fanizza I, et al. Characterization of Autism Spectrum Disorder (ASD) subtypes based on the relationship between motor skills and social communication abilities. PubMed. 2021.
Llanos-Redondo, A., De La Rosa-Balseiro, M.E., Montes-Rojanos, D.E., Rodríguez-Molina, E.A. y Llanos-Redondo M. (2021). Perspectiva docente frente a la atención de la diversidad. E I O (Ed.), Innovaciones de estrategias docentes para mejorar la educación. Propuestas desde la investigación (129-168). Sello Editorial SedUnac
Tolosa-López S, Crespo-Pérez N,Llanos-Redondo A, Aguilar-Cañas S, Rangel-Navia H, Portilla-Portilla E, Rivera Porras D. Estudio comparativo de la Frecuencia Fundamental, Jitter y Shimmer en escolares normo oyentes e hipoacúsicos. Ciencia e Innovación en Salud. 2021. E142: 325-340 DOI http://dx.doi.org/10.17081/innosa.143
Llanos-Redondo, Andrés; Contreras-Suárez, Karent-Susana; Aguilar-Cañas, Sandra Johanna. (2021). Evaluación del frenillo lingual en neonatos. Una revisión sistemática. Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud. 3(1), 87-97. https://doi.org/10.46634/riics.71
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dayana Liseth Angarita Ramírez, Emersson Andrey Buitrago Mojica, María Juliana Castillo Peñaranda, María Camila Laguado Lizcano, Vanessa López Guerrero, Stephanie Sarmiento Rangel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.