Relationship between auditory memory and the reading and writing process in a primary school population.
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcsf.v8i1.1306Keywords:
Auditory Memory , Reading , Writing, Learning, Auditory Perception , EvaluationAbstract
INTRODUCTION: This research analyzes the relationship between auditory memory and the reading and writing process in the elementary school population, as well as relevant information about the evaluation methods of the mentioned variables. METHODS: For the elaboration of this article, the systematic review methodology was used according to Prisma parameters, defined as a form of research that uses as a source of data the literature on a certain topic. This type of research provides a summary of the evidence related to a specific research strategy, through the application of explanatory and systematized methods of search, critical appraisal and synthesis of the selected information RESULTS: The results are the combination and structuring of the different documents selected through the prism methodology, through which a considerable number of articles were found that were important at the time of organizing the studies necessary for the research.ANALYSIS AND DISCUSSION: Auditory memory is therefore an important factor in reading performance, since beyond the influence of processing, which predicts spelling and decoding, it is reported that there is a direct and moderate relationship between some writing tasks and memory types. CONCLUSIONS: According to the exhaustive search on the relationship between auditory memory and the reading and writing process, it can be stated that in most studies there is correlation between the study variables.
Downloads
References
Jáuregui M. memoria y aprendizaje. Rev. f psicol y psicopedag.ues. 2011, 26, 20-44
Almeida P. la memoria auditiva inmediata y el proceso lector en estudiantes de 4to año de egb en la unidad educativa quiteño libre en la parroquia de pomasqui en el periodo de julio a noviembre del 2016. [dissertation]. repositorio.une.edu.pe. 2017.p 93.
Almeida P. la memoria auditiva inmediata y el proceso lector en estudiantes de 4to año de egb en la unidad educativa quiteño libre en la parroquia de pomasqui en el periodo de julio a noviembre del 2016. [dissertation]. repositorio.une.edu.pe. 2017.p 93
Baddeley, A., Eysenck, M., & Anderson, M. (2010). Memoria. Madrid: Alianza Editorial.
Bazán, A., Castañeda, S., Macotela, S., & López, M. (2016). Evaluación del desempeño en lectura y escritura. Aportes empíricos a la noción de componentes lingüísticos en el cuarto grado de primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9, 841-861.
Ramos S. Memoria auditiva inmediata y comprensión lectora en niños de tercer grado de primaria de una institución educativa. Villa el Salvador, Lima 2016. [dissertation]. repositorio.une.edu.pe.2017. p 112.
Torres morales, patricia and granados ramos, dora elizabeth. procesos cognoscitivos implicados en la comprensión lectora en tercer grado de educación primaria. Psicogente. 2014, vol.17, n.32, pp.452-459.
Díaz J. la metacognición en el proceso de lectura. Rev.arete.2011, vol. 11, No. 1, 20-38.
Salinas J. efectos de un programa de comprensión lectora en estudiantes de primaria de una institución educativa del calla. [dissertation]. repositorio.une.edu.pe.2010. p 67.
Romero E, el papel de la memoria en el proceso lector.redalyc.2010. UMB, N°19, pags 24 -31.
Ruiz Vargas, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid :Ed Síntesis.
Ortega, Ivana S.; Ruetti, Eliana. la memoria del niño en la etapa preescolar Anuario de Investigaciones, vol. XXI, 2014, pp. 267-276
Berninger, V. W., Cartwright, A. C., Yates, C. M., Swanson, H. L., & Abbott, R. D. (2008). Developmental skills related to writing and Reading acquisition in the intermediate grades. Reading and Writing.
Berninger, V., Nielsen, K., Abbott, R., Wijsman, E., & Raskind, W. (2008). Gender differences in severity of writing and reading disabilities. Journal of School Psychology.
Caldera, R. (2003). El enfoque cognitivo de la escritura y sus consecuencias metodológicas en la escuela. Educere, 6(20), 363-368.
Canales, R. C., Velarde, E.M., Meléndez, C.M., & Lingán S. (2013). Factores neuropsicológicos y procesos cognitivos en niños con retraso en la escritura y sin retraso en la escritura. Propósitos y Representaciones
Levin, M., & Contini, N. (2018). ¿Por qué hay niños que no aprenden a escribir? Aportes de la evaluación psicológica. Revista Médica de Tucumán, 10(2), 69-84.
Mann, V. A. (2008). Introduction to special issue on morphology and the acquisition of alphabetic writing systems. Reading and Writing.
Martin, J. (2010). Working memory capacity and L2 writing performance. Ciências & Cognição 15(2), 2-20. Recuperado de http://cienciasecognicao.
Matalinares, M. L., Dioses, A., Arenas, C., Acosta, G. D., Zamora, J. C., Yaringaño, J., & Suárez, J. (2007). Lenguaje comprensivo y memoria inmediata en estudiantes de 5to y 6to grado de primaria de zona rural y urbana de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 10(2), 71-83.
Urrútia , Bonfill. la declaración prisma: un paso adelante en la mejora de las publicaciones de la revista española de salud pública. elsevier doyma. 2010;135(11):507-511
Mancini MC, Cardoso JR, Sampaio RF, Costa LC, Cabral CM, Costa LO. Tutorial for writing systematic reviews for the Brazilian Journal of Physical Therapy (BJPT). Braz J Phys Ther. 2014 Nov-Dec;18(6):471-80.
Sampaio RF, Mancini MC. Estudios de revisión sistemática: una guía para la síntesis cuidadosa de la evidencia científica. Rev. sujetadores. fisioter. [Internet]. 2007 Feb [consultado el 27 de noviembre de 2020]; 11 (1): 83-89.
Delgado; A. (2004). “Comparación de la comprensión lectora en alumnos de 1ºa 3er. grado de primaria de centros educativos estatales y no estatales de Lima metropolitana”. Revista de Investigación en Psicología,
Etchepareborda, M.C. y Abad-Mas, L. (2005). Memoria de trabajo en los procesos básicos del aprendizaje. Revista de Neurología.
Rojas,T. memoria auditiva inmediata y procesos lectores Estudio realizado en estudiantes de 5º grado de primaria de una institución educativa estatal del distrito del Cercado de Lima. [dissertation].2016
Etchepareborda, M. y Abad, L. (2005). Revista de neurología. Memoria de trabajo en los procesos del aprendizaje,
Torres P. cognitive processes involved in reading comprehension in third grade of primary education.Scielo.p 8.
Steve R. ¿Cuál es el papel de la memoria de trabajo en la lectura en relación con el procesamiento de los tres grandes Variables (ortografía, Fonología y Denominación Rápida)? Redalyc.2015. p 17
Carrillo-Mora, P. (2010). Sistemas de memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. 197 -205. Salud Mental.
Lebel C Y Beaulieu C. Longitudinal Development Of Human Brain Wiring Continues From Childhood Into Adulthood Journal Of Neuroscience 27 July 2011, 31 (30) 10937-10947
T. Ferreira.Memoria De Trabajo Y Desarrollo De La Lectura.Redalyc. 2013. Vol.4, No.10a, 7-12
M.Mistilla.“memoria auditiva inmediata y procesos de lectura en estudiantes de quinto grado de una institución pública de playa rimac”. [dissertation]. repositorio.une.edu.pe.2010
López, E. (2002). El enfoque cognitivo de la memoria humana: técnicas de investigación, México: Ed. Trillas, México. Pp.: 11-13.
Zanotto,M.estrategias de lectura en lectores expertos para la producción de textos académicos . dissertation].UAR.2007
Martínez L, Bruna A, Guzmán M, Herrera C, Valle V, Vásquez M. El efecto de recencia yel efecto de metría en la memoria de trabajo fonológica en niños con trastorno específico moderado del lenguaje. Revista Chilena de Fonoaudiología 2001; 2(2):19-30.
Valles A, Antonio. Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, Lima, v. 11, n. 11, p. 41-48, 2005
González, A. (2004). Estrategias de comprensión lectora. Madrid: Síntesis. 41.Carreteiro RM, Figueira APC. The Importance of Memory in Reading Processes. Madridge J Neurosci. 2017; 1(1): 23-31. doi: 10.18689/mjns-1000105
Bacon A, Handley S. Reasoning and Dyslexia: is Visual Memory a Compensatory Resource? Dyslexia. 2014; 20(1): 330-345. doi: 10.1002/dys.1483
Delgado; A. (2005) “Comparación de la comprensión lectora en alumnos de 4º a 6ºgrado de primaria de centros educativos estatales y no estatales de Lima Metropolitana”. Revista de Investigación en Psicología de la UNMSM.
Carreteiro RM, Figueira APC. The importance of memory in reading processes Madridge J Neurosci. 2017
Ventura-León, J., & Caycho, T. (2017). Tareas de escritura y memoria auditiva inmediata en escolares Peruanos. Propósitos y Representaciones, 5(1), 21-69. doi: http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.144
Nathan, A. M., & Abernathy, T. V. (2012). The impact of verbal skills on writing:A comparison of fifth-grade students with learning disabilities and students with typical development. The Researcher.
Nathan, A. M., & Abernathy, T. V. (2012). The impact of verbal skills on writing: A comparison of fifth-grade students with learning disabilities and students with typical development. The Researcher.
Nydén, A., Gillberg, C., Hjelmquist, E., & Heiman, M. (2005). Executive function/attention deficits in boys with Asperger syndrome, attention disorder and reading/writing disorder. Autism, 3(3), 213-228.
Olive, T. (2007). Working memory in writing: Empirical evidence from the dual-task technique. European Psychologist, 9(1), 32-42.
Pescari, T. A., & Popescu, T. L. (2015). The importance of preschool education of psychomotricity component to prevent the instrumental disorders. Academica Science Journal, Psychologica Series.
Arnaiz, P. y Ruiz, M. (2001). La lectoescritura en la educación infantil. Unidades didácticas y aprendizaje significativo. Málaga: Aljibe.
Atorresi, A. (2010). Escritura: un estudio de las habilidades de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Santiago: Unesco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vannesa Zuley Jaimes Socha, Luis Rafael Gomes Pretel, Maryley Cuaran Chalacan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.