Educational strategy to contribute to early childhood development, based on leading activities

Authors

  • Mónica Marcela Quintero Trujillo Fundación Universitaria de San Gil
  • Sandra Milena Neira Camacho Fundación Universitaria de San Gil
  • Graciela Olarte Rueda Fundación Universitaria de San Gil https://orcid.org/0000-0003-1733-3285

DOI:

https://doi.org/10.24054/cbs.v2i1.2767

Keywords:

education, children, parents, promotion, development

Abstract

Introduction: the years of early childhood are essential for the development of children. Everything that the infant touches, sees, tastes, hears, smells, favors his ability to think and learn, making his parents responsible for his care, seeking protection, education, and health monitoring management to supervise that his growth and are developmentally commensurate with their age. Objective: Develop an educational strategy aimed at parents to contribute to the early childhood development of children in the Guanentina Province in the face of the effects of the Covid 19 pandemic. Methodology: the study was conducted in two phases: one diagnostic, one descriptivecross-sectional study that prolongs the growth and development of children with ages in early childhood and the assessment of anthropometric parameters. The intervention phase, with the contrast of an educational strategy, aimed at parents. It was developed in nine randomly selected municipalities of Santander, including 143 children. The results were conducted the characterization of the child population, the physiological conditions and the physical assessment and the alterations in growth and development were determined, an educational strategy (booklet) was also built. Conclusions: the contribution that capacities from nursing and education can be provided to parents and families of children in early childhood with the creation of strategies focused on their abilities and to enhance them will be fundamental in the integral development of boys and girls.

References

Bello, S. (2020). La actividad rectora del arte para fortalecer la dimensión socioafectiva en la educación inicial. Universidad Santo Tomás; https://repository.usta.edu.co/jspui/bistream/11634/31703/1/2021samarabello.pdf

Caballero, H; Pérez, J. (2022). Actividades rectoras del MEN y ecoteología: una propuesta desde y para la casa común. Revista de la Universidad de La Salle, (87), 59-90. 2022. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2021/iss87/4/

Carrillo, R. (2016). Escribir en educación inicial: una realidad a partir de la lectura y las actividades rectoras de la educación inicial. Universidad de La Sabana; https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/bitstream/handle/001/2970/Tesis%20Rosa%20Elena%20Carrillo%20Carrillo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Departamento Nacional de Planeación (2022) Primera Infancia. https://www.dnp.gov.co/programas/desarrollo-social/pol%C3%ADticas-sociales-transversales/Paginas/primera-infancia.aspx

Escobar, K. (2021). Las actividades rectoras de la primera infancia, mediadoras en el reconocimiento y gestión de emociones en los niños. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/40852

García M, Conde E, Marmol M. Adelante (2021). Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/uploads/articulos/9bd63f2633a2f225ba91a8aa24812c46.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2009). Desarrollo infantil y competencias en la primera infancia. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-178053_archivo_PDF_libro_desarrolloinfantil.pdf

Ministerio de educación (2017). Bases Curriculares para la Educación Inicial y Preescolar. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341880_recurso_1.pdf

Ministerio de Salud (1993). Resolución 8430. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Ministerio de Salud y Protección Social (2016). Escala Abreviada de Desarrollo-3. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/Escala-abreviada-de-desarrollo-3.pdf

Monge M, Méndez M, Hernández M, Quintana C, Presa de La Fuente E (2019) Importancia del juego en los niños. Canarias Pediátrica. Enero - abril 2019. Vol. 43- 1. file:///C:/Users/qmarc/Downloads/Dialnet-LaImportanciaDelJuegoEnLosNinos-7186932.pdf

Organización Mundial de la Salud (2022). Sobre Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia (AIEPI). https://www3.paho.org/spanish/ad/dpc/cd/imci-aiepi.htm#:~:text=La%20AIEPI%20es%20una%20estrategia,la%20familia%20y%20la%20comunidad

Pabón Rodríguez, M, Ospino Gómez, D (2019). Actividades rectoras (juego y exploración del medio) orientadas al fortalecimiento del enfoque educativo ambiental en preescolar. Universidad de la Costa; https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5935/Actividades%20rectoras%20%28juego%20y%20exploraci%c3%b3n%20del%20medio%29%20orientadas%20al%20fortalecimiento%20del%20enfoque%20educativo%20ambiental%20en%20preescolar%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suárez P, Vélez M. (2018) El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Rev. Psicoespacios, 12(20): 173- 198, Disponible en https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776

UNICEF (2018). Aprendizaje a través del Juego. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf

UNICEF (2022) La primera Infancia importa. https://www.unicef.org/es/la-primera-infancia-importa.

UNICEF (2022). Los estragos que la pandemia de COVID-19 ha causado a los niños del mundo. https://www.unicef.org/es/coronavirus/estragos-pandemia-covid19-ha-causado-ninos-mundo

Published

2024-02-21

How to Cite

Quintero Trujillo , M. M., Neira Camacho , S. M., & Olarte Rueda , G. (2024). Educational strategy to contribute to early childhood development, based on leading activities. Basic Health Sciencies Journal, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.24054/cbs.v2i1.2767

Issue

Section

Research Articles