Personal and Social Responsibility Model as a Means to Strengthen Coexistence Processes in the Municipal Rural San Jorge Educational Institution

Authors

  • Jaime Enrique Pulido Vega Universidad Pedagógica Nacional
  • Anderson Fabian Vega Urrego Universidad Pedagógica Nacional
  • Julian David Zambrano Landazuri Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v10i1.613

Keywords:

Deporte escolar, Ruralidad, Modelo de responsabilidad personal y social, Balonmano

Abstract

This article presents the application of the Personal and Social Responsibility Model (PSRM) at the Rural San Jorge Educational Institution, located near the municipality of Zipaquirá. The aim was to evaluate the impact of this educational model, developed through school sports within a rural educational context, incorporating a non-conventional sport. The project was carried out in four research phases: preparatory phase, fieldwork, analytical phase, and informative phase (Rodríguez, Gil, García, 1996). Each phase was subdivided into stages detailing the step-by-step process of the research. Initially, the study identified and analyzed the problems present in the educational context, designing activities based on handball to address issues of coexistence and communication. Subsequently, data collection and analysis were conducted using the selected instruments (semi-structured interviews, surveys, and field journals). The results highlighted increased student participation in the proposed activities and a reduction in the use of inappropriate language among students during interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Luna, C. (2017). Estilos de aprendizaje identificados en diseño industrial y su relación con la formación autónoma. Actividad física y desarrollo humano, 7(2).

Murcia, Y., González, I. (2012) Deporte alternativo para el fomento de la convivencia escolar. “una experiencia en el IED San Isidro Sur sede A”. Bogotá, Colombia: Trabajo de grado Universidad Pedagógica Nacional.

Navarro, R. (2010) Aprendiendo a jugar, jugando al balonmano: Didáctica de los juegos aplicados al balonmano. Revista Digital de Educación Física. 1 (2). Recuperado

Rodríguez, G., Gil, J., García, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, España. Aljibe S.L. Dehttps://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3175416.pdf

Sánchez-Alcaraz, B. (2013) La actividad física y el deporte como medio para el desarrollo personal y social en jóvenes escolares. Murcia, España: Tesis doctoral Universidad de Murcia.

García, T., Sánchez, D., Sánchez, P., Leo, M., Amado, D (2012) Escuela del deporte: valoración de una campaña para la promoción de valores. European Journal of Human Movement, (28), p. 67-81. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274224368004

Vera, J., Romero, D. y Ortega, J. (2015). Inferencia del juego cooperativo sobre los factores predictivos de la agresividad en estudiantes del grado quinto de básica primaria de la Institución Educativa Normal Superior del Municipio de Pamplona. Universidad de Pamplona. España. humano, 7 (1)

Published

2019-01-26

How to Cite

Pulido Vega, . J. E., Vega Urrego, A. F., & Zambrano Landazuri, . J. D. (2019). Personal and Social Responsibility Model as a Means to Strengthen Coexistence Processes in the Municipal Rural San Jorge Educational Institution. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24054/afdh.v10i1.613

Issue

Section

Artículos