This is an outdated version published on 2022-07-02. Read the most recent version.

DIMENSIONS AND CATEGORIES OF ANALYSIS IN THE TRAINING OF SOFT SKILLS IN HIGHER EDUCATION FROM SELF-KNOWLEDGE, ETHICAL COMMUNICATION AND PRODUCTIVE AND COMMUNITY ENVIRONMENTAL CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/raaas.v13i2.2736

Keywords:

Soft skills, Ethical-communication, Pragmalinguistics, productive and community environmental culture

Abstract

Acceptance from self-knowledge, interaction with human inclusion and reflection that leads to co-responsibility for the care of our environment in community and work, are still pending issues in the comprehensive training process as people and professionals. However, theorists and thinkers, in order to account for the complexity of our being and behavior, have generated studies that can contribute to greater self-knowledge, communicative development and attention to our environment, work and social sphere. Pragmalinguistics as a discipline and approach, in relation to Ethical-communication and culture, is presented as a relevant field of study to address diverse situations and interactions. The heuristic and hermeneutic methodology allows us to explore and conceive dimensions and categories of analysis, the basis for specific skills related to these intentions, which explain what, how and why we should strengthen them as children. The initial results materialize in the determination of dimensions and an inventory of specific categories that serve as a reference for self-analysis, mediation in the classroom and development in daily, productive, community and cultural environmental life. Without a doubt, they are contributions that favor the formation of soft skills in higher education, so important for good overall performance and more resilient behavior

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, T. C. y Rivera, M. E. (2020). Índices de sequía para la cuenca del Rio Cesar – Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(2). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v2.n2.2020.4671

Bravo Salinas, N. H. (2007 de Julio de 2007). Competencias Proyecto Tuning- Europa, Tuning-Amèrica Latina. Obtenido de www.cca.org: https://goo.gl/NzpHhe

Caldera, J., Aceves, B. & Reynoso, O. (2016). Resiliencia en estudiantes universitarios. Un estudio comparado entre carreras. Psicogente, 19(36), 227- 239. http://doi.org/10.17081/psico.19.36.1294

Castellanos, L., Serrano, S. y Becerra, W. M. (2020). Preferencia por morfoespecies de babosas en diferentes cultivos y ambientes del municipio Pamplona, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 11(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.356

Escandell, M. V. (1996). Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel.

Flórez, M. A., Mosuqera, J., Ramón, J. D. y Caballero, J. E. (2019). Análisis de la contaminación de ruido generada por el flujo vehicular en el casco urbano del municipio de Chinácota, Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(2). DOI: https://doi.org/10.24054/19009178.v2.n2.2019.3964

Fragozo Brito, A. F. y Sanes Orrego, A. (2022). El ciclo de vida de los residuos sólidos domiciliarios como perspectiva de cultura ciudadana sostenible para el distrito de Riohacha, La Guajira. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 13(1). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2715/3787

Geertz, C. (1987) La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Guerrero, J., Hernández, B. y Castellanos, L. (2021). Calidad del agua para sistemas de riego en Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2573/3137

Halliday, M. A. K.. (2013). El lenguaje como semiótica social. México, México: Fondo de Cultura Económica.

Halliday, M.A.K. (1982). Exploraciones sobre las funciones del lenguaje. Barcelona, Médica y Técnica.

Lozano, I.A. (2019). Habilidades personales en el ámbito de las organizaciones educativas (Soft Skills) - Indicadores de medida del desarrollo de habilidades personales (soft skills). Trabajo de grado. Universidad de Comillas, Madrid, España.

Mahecha, J. G., Castellanos, L. y Céspedes, N. (2020). Alternativas para Suplir la Carencia de Fósforo en Fresa y Disminuir la Contaminación Ambiental en Pamplona Norte de Santander. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v11i1.384

Mann, C. R. (1918). A study of engineering education: prepared for the Joint committee on engineering education of the national engineering societies (No. 11). Merrymount

Martínez, M. (s.f.). Hermenéutica y Análisis del Discurso como Método de Investigación Social. Disponible en: http://miguelmartinezm.atspace.com/hermenyanalisisdisc.html

Maslow, A. (1991). Motivación y Personalidad. Madrid: Díaz de Santos. Disponible en: https://batalloso.com/wp- content/uploads/2021/09/Maslow-AbrahamzMotivacion-Y-Personalidad.pdf

Maslow, A. (2008).La Personalidad Creadora. Barcelona: Kairós S.A. Disponible en: https://bibliotecaia.ism.edu.ec/Repo- book/a/Abraham-Maslow-La- personalidad-creadora.pdf

MEN. (1998). Lineamientos curriculares Lengua Castellana. Santafé de Bogotá: MEN.

Mintzberg, Henry, and Jonathan Gosling. “Educating Managers Beyond Borders.” Academy of Management Learning & Education, vol. 1, no. 1, 2002, pp. 64–76

Niño Rondón, C. V., Castro Casadiego, S. A. y Ortíz Fonseca, D. M. (2021). Análisis de herramientas para desarrollar un sistema de apoyo ambiental para identificar residuos sólidos. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 12(2). https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/aaas/article/view/2572/3136

Olivares, M. A., López, A., Aldana, R., Alvarez, E. J., Aldana, F., Rivera, Y. y Leyva, J. G. (2019). Mantenimiento automotriz basado en un diagnóstico tribológico. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(1). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i1.394

Platzi (2021). Habilidades duras y blandas cruciales para destacar en el campo laboral. Disponible en https://platzi.com/blog/emp-que-son- habilidades-blandas-duras/

Reyes, G. (1990). La pragmática lingüística, Barcelona: Montesinos.

Vanegas, D. y Ramón, A.A. (2019). Categorías culturales en la instrumentalización del proceso lector y escritor. Revista Enunciación, ISSN: 0122-6339 (I) y 2248-6798 (E), 24 (2), p. 267-275. DOI: http://doi.org/10.14483/22486798.14137

Vanegas, D. y Ramón, A.A. (2017). Comunidad y cultura ambiental. Revista Agua, Aire y Suelo, 8(1), 36-43.

Vanegas, D., Ramón, J. A. & Valencia, J. D. (2015). Aplicación del Modelo Heurístico Significativo en la interpretación de la cultura ambiental. Revista Face, ISSN 1794-9920, vol. 15 (2). pp. 107 – 116.

Villamizar, J., Rivera, M. E. y Delgado, J. R. (2019). Mapa de amenaza por crecientes súbitas en la microcuenca La Viuda, Chitagá, Colombia. Revista Ambiental Agua, Aire y Suelo (RAAAS), 10(2). DOI: https://doi.org/10.24054/aaas.v10i2.388

Whitmore, P. G., & Fry, J. P. (1974). Soft skills: Definition, behavioral model analysis, training procedures (No. HumRRO-PP-3-74).

HUMAN RESOURCES RESEARCH ORGANIZATION ALEXANDRIA. áfica” (Guirao-Goris, Olmedo y Ferrer, 2008:1)

Published

2024-02-02 — Updated on 2022-07-02

Versions

How to Cite

Vanegas Vanegas, D., Jaimes Ramírez, R., & Ramón Valencia, J. L. (2022). DIMENSIONS AND CATEGORIES OF ANALYSIS IN THE TRAINING OF SOFT SKILLS IN HIGHER EDUCATION FROM SELF-KNOWLEDGE, ETHICAL COMMUNICATION AND PRODUCTIVE AND COMMUNITY ENVIRONMENTAL CULTURE. REVISTA AMBIENTAL AGUA, AIRE Y SUELO, 13(2), 1–20. https://doi.org/10.24054/raaas.v13i2.2736 (Original work published February 2, 2024)

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)