Didactic sequence to promote oral expression in english case: New Santo Domingo de Silos School, North of Santander

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2692

Keywords:

Didactic sequence, Oral expression in English, New School, Action research, Oral competence

Abstract

The didactic sequence to promote oral expression in English among students of Escuela Nueva in Santo Domingo de Silos, Norte de Santander, resulted from a qualitative research with a focus on action research. It was identified that teaching was centered on written competence, neglecting oral skills. Pedagogical adaptation, through didactic sequences, encouraged oral communication, enhancing English language competence. Subsequent phases, with varied activities and efficient organization, achieved successful pedagogical transformation by increasing student motivation and participation.

References

Asproed (2007). Las cartillas de Escuela Nueva: un camino hacia los Estándares Básicos de Competencias. Contrato IICA-ASPROED 098/2006, Convenio MEN-IICA 029/2000, Bogotá. Documento no publicado.

Barraza Macías, A. (2020). La secuencia didáctica como estrategia de planeación docente. En A. Barraza Macías (coord.), Modelos de secuencias didácticas, (pp. 8-16). Universidad Pedagógica de Durango. http://redie.mx/librosyrevistas/libros/modelossecuencias.pdf

Bejarano Alzate, P. A. (2013). Propuesta metodológica para la enseñanza del inglés a través de la pedagogía por proyectos. Proyectos de investigación en la escuela [Trabajo de pregrado,Universidad del Valle]. http://hdl.handle.net/10893/9095

Cassany, D.; Luna, M.; Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Grao.

Castro Huertas, I. A.; Navarro Parra, L. J. (2014). El papel de las canciones en el desarrollo de la comunicación oral en inglés de niños de primero de primaria. Profile: Issues in Teacher’s Professional Development, 16(1), 7-10. https://doi.org/10.15446/profile.v16n1.37178

Colbert de Arboleda, V. (2006). Mejorar la calidad de la educación en escuelas de escasos recursos. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (51), 185-212. https://doi.org/10.17227/01203916.7689

Kemmis, S.; McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la Investigación Acción. Laerte.Madrid Fernández, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación. Revista de Enseñanza Universitaria, (1), 213-232. http://hdl.handle.net/11441/54578

Muñoz Dagua, C.; Andrade Calderón, M. C.; Cisneros Estupiñán, M. (2011). Estrategias de interacción oral en el aula: una didáctica crítica del discurso educativo. Editorial Magisterio.

Piedrahita Jiménez, A. O. (2016). Escuela Nueva, prácticas pedagógicas y gestión escolar: un estudio de caso único [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia]. http://hdl.handle.net/10495/5263

Sanz Molinero, E. (2014). El enfoque por tareas en el aula bilingüe: propuesta de intervención para el desarrollo de la competencia comunicativa [Tesis de grado, Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/6996

Soler Pardo, B.; Villacañas de Castro, L. S.; Pich Ponce, E. (2014). Creating and Implementing a Didactic Sequence as an Educational Strategy for Foreign Language Teaching. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 18(3), 31–43. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/14099

Sepúlveda, K.; Quiroga C.; Díaz, C. (2018). La pronunciación en inglés para estudiantes de primer año de primaria: una secuencia didáctica para su mejoramiento. Comunicación, 27(1), 108-121.

Taylor, S. J.; Bogdan, R.; DeVault, M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource (4th ed.). John Wiley & Sons.

Valencia Martínez, L.Y. (2015). La competencia oral en una L2 apoyada por el uso de TIC en educación media [Tesis de maestría, Universidadde Antioquia]. http://hdl.handle.net/10495/6569

Wallace, M. J. (1998). Action Research for Language Teachers. Cambridge University Press.

Vega H.A & Martínez, O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(4), 58-63.

Vega H.A & Carrillo Z.C (2021, febrero). La escuela rural, una mirada desde las ciencias sociales. Formación Docente, Práctica Pedagógica, Escuela y Conflicto. Primeria Edición. Recuperado: http://ciegc.org.ve/2015/wp-content/uploads/2021/02/20211.pdf#page=47

Published

2023-12-28 — Updated on 2023-12-28

Versions

How to Cite

Torres Vega, Y. X. (2023). Didactic sequence to promote oral expression in english case: New Santo Domingo de Silos School, North of Santander. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 2(2), 104–126. https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2692

Issue

Section

Artículos