Development of a multimedia tool for the Solidarity Economy Consulting Office in Cúcuta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v2i44.3026

Keywords:

Solidarity economy, multimedia tool, process manual, Interactive tools, productivity, optimization, video game

Abstract

Solidarity economy is a form of economic organization, where people, the environment and sustainability are taken into account above other interests. Uniminuto, through the solidarity economy office in Cúcuta, intends to offer students the possibility of doing professional internships, however, the four-monthly periodicity causes this induction process to become a tiring process. Therefore, it is suggested the implementation of a multimedia tool that facilitates the induction process, allowing students to train autonomously. The research is based on an exploratory methodology with a mixed approach, which allowed the creation of the manual of processes and procedures, as well as the prototypes of the multimedia tool. This initiative aims to automate the training of new students, optimizing time and resources, which represents an improvement in efficiency and user experience in the solidarity economy office.

Downloads

Download data is not yet available.

References

PERIODICO, «Vientos, tecnología para favorecer la Economía Social y Solidaria,» 2017.

J. A. Guzmán Ávila, O. M. E. Cantos y J. E. López Castillo, «Gestión del emprendimiento en el marco de la Economía Popular y Solidaria para el desarrollo económico local del sector rural del Cantón Cuenca - Ecuador,» Revista científico-profesional, pp. 151-174, 2020.

D. Rabanaque, «Expansión de la Economía Solidaria en el mundo,» abril 2023.

R. R. Reyes, «Teorías del Aprendizaje y su Relación con las Tecnologías de la Información y Comunicación (TICs).,» agosto 2023.

F. Morales, A. y R. E. Cuevas Valencia, «Uso de las TIC en el aprendizaje de las matemáticas en el nivel superior.,» RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (2021).

S. Becerra, W. Álvarez y A. Rodríguez, «Competencias comunicativas para la vida a través del uso de la multimedia,» Espacios, nº 40(20), 2019.

N. A. R. Espinosa, H. C. Morales y I. G. Márquez, La economía social y solidaria: propuesta válida para los territorios, Fondo Editorial–Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia., 2023.

J. F. Domínguez-Rangel, N. A. Zambrano-Medina y R. Prada-Núñez, «Impacto socioeconómico y productivo de los micronegocios de la región andina (Colombia) en tiempos de pandemia por covid-19,» Mundo FESC, p. 241–254, 2021. DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.1177

M. S. Fajardo, «La educación superior inclusiva en algunos países de Latinoamérica: Avances, obstáculos y retos.,» Revista latinoamericana de educación inclusiva, pp. 171-197. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011

Universidad Cooperativa de colombia, «Cátedra UNESCO de Economía Social y Solidaria de la Universidad Cooperativa de Colombia ¡Primera en el mundo!,» 2022.

BBVA, «Identidad digital, ‘machine learning’ y criptografía avanzada: los cambios tecnológicos de la era post COVID-19,» 2020. [En línea]. Available: https://www.bbva.com/es/identidad-digital-machine-learning-y-criptografia-avanzada-los-cambios-tecnologicos-de-la-era-post-covid-19/.

R. P. Chasipanta Llulluna, «Herramienta multimedia Genially para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la lecto-escritura en niños segundo de básica,» (Master's thesis, Universidad Nacional de Educación)., 2023.

C. G. Juliao Vargas, «La cuestión del método en pedagogía praxeológica.,» 2017.

Corporación Universitaria Minuto de Dios, «Modelo educativo,» 2021.

M. T. C. &. A. C. Jácome, «Enseñanza del procesamiento digital de imágenes a través de objetos virtuales de aprendizaje en entornos e-learning.,» Revista colombiana de tecnologías de avanzada (RCTA), pp. 72-76, 2017.

O. J., «Investigación exploratoria: tipos, metodología y ejemplos,» 2020.

F. C. &. B. L. Hernández Sampieri, Metodología de la Investigación., McGraw-Hill, 2018. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15

A. O. Ortega, «Enfoques de investigación,» Métodos para el diseño urbano–Arquitectónico, pp. 9-10.

E. .. S. Mora, «Transformación digital con BPM: Propuesta de macroproceso para su implementación,» TIBCPIC, vol. 8, pp. 43-59, 2023.

M. R. J. M. J. M. V. &. C. K. Sánchez, «Diseño de un videojuego para el aprendizaje de conceptos sobre el emprendimiento,» Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, pp. 31-48, 2022. DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.003

M. Copilot, s.f.. [En línea]. Available: https://copilot.microsoft.com/.

A. B. Juega, 2021. [En línea]. Available: https://www.mundodeportivo.com/alfabeta/.

M. E. &. C. K. M. GODOY, «Pensamiento crítico y tecnología en la educación universitaria. Una aproximación teórica.,» Revista espacios, 2018.

Pica AI. , s.f.. [En línea]. Available: https://www.pica-ai.com/es/ai-art-generator/.

Published

2024-07-30

How to Cite

[1]
J. F. Domínguez Rangel, F. Casadiego Chiquillo, J. E. Durán Villamizar, V. A. Martínez Nieto, and D. L. Ramírez Gómez, “Development of a multimedia tool for the Solidarity Economy Consulting Office in Cúcuta”, RCTA, vol. 2, no. 44, pp. 118–124, Jul. 2024.