The importance of the creation of academic spin-off

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2353

Keywords:

Spin off, entrepreneurship, knowledge transfer, innovation, competitiveness, IES

Abstract

In order to analyze the factors of regional and institutional type that are indispensable in the process of initiation of the spin off, an investigation is carried out in order to determine the fundamental aspects that establish success from an academic perspective, and from entrepreneurship research and innovation is then identified the role played by Higher Education Institutions (IES),  to promote and encourage the creation of technology-based companies, the study was conducted through primary sources, through interviews with the HEIs, where a significant approach is made known that promotes the growth of a region and consequently of the nation, with solid bases in this academic knowledge that generate a strengthening in the competitive system which has five bases of productive change,  such as: the growth and productivity of sectors or clusters, business and labor formalization, as well as the promotion of technology, science and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceytuno Pérez, M. T., & Cáceres Carrasco, R. (2009). Elementos para la elaboración de un marco de análisis del fenómeno spin off universitarias. In análisis del spin off universitarias (p. 243).

Alcaráz Rodríguez, R. (2011). El Emprendedor de éxito. In Emprenderismo e Inversión (Cuarta, pp. 1–30). México: Mc GrawHill.

Castillo, A. (1999). Estado del arte en la enseñanza del emprendimiento. Emprendedores como creadores de riqueza y desarrollo regional, 21.

Carrasco, F. R. C., & Aceytuno, M. T. Estrategias de promoción de las spin-offs académicas: el caso de Andalucía. Cuadernos de Gestión, 15(2), 113-142.

Colombia, I. (2015). Incubar Colombia. Obtenido de http://www. incubar Colombia. org. co/quienes-somos.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo Estado del arte sobre emprendimiento universitario, Pág. 57, 571. (2014).

Congreso de la República de Colombia. Ley 1838 del 6 de Julio de 2017 (2017).

Conpes 3866 (8 de agost). Bogotá, D.C. Colombia.

Consejo Nacional de Política Económica y Social, R. de C. CONPES 3866 (2016).

Cruz-Páez, F. O., Parra-Montenegro, L. V., & Lechuga-Cardozo, J. I. (2021). Caracterización del perfil y remuneración de los pares evaluadores en el área de negocios y management reconocidos por Minciencias, Colombia. Aibi Revista De investigación, administración E ingeniería, 9(3), 1-9. https://doi.org/10.15649/2346030X.2515

Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación, & Colciencias. (2015). modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación, (Vol. 2015).

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. Bogotá: Ministerio de Comercio, Industria y Turismo–Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). DNP, D. N. de P. (2016).

Technology transfer at Stanford University. (2018) Strategy Business, 76–85.

Gutiérrez, Ana Celina. Identificación de factores de éxito en la creación de empresas de base tecnológica, generadas a partir de la producción académica de grupos de investigación en Colombia (2017).

Ley 1014, Congreso de Colombia (2006). Colombia. 11-12.

Loaiza Camacho, V. R. (2015). Universidad nacional de costa rica sistema de estudios de post grado.

Decreto Ley 1556. Spin Off Colombia, 2022.

Ley 1838. Ley Spin Off Colombia, 2017.

OCyT, O. Nacional de C. y Tecnología. (2013). Una visión para el desarrollo de la ciencia, tecnología e innovación en Santander. In Plan Estratégico Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación. Pedcti Santander 2020 (Vol. 7, p. 147).

Ortiz Riaga, M. C., Rodríguez Gaitán, S. M., & Gutiérrez Rodríguez, J. E. (2013). El lugar del emprendimiento en las instituciones de educación superior en Colombia. Gestión & Sociedad, 6(2), 159–174.

Ortiz, M. C., Rodríguez, S. M., & Gutiérrez, J. (2016). Análisis datos fondo emprender.

Ospina Sánchez, N. R. (2012). Éxitos y fracasos en las spin-off académicas.

Oviedo Pantoja, W. G. (2015). El Ecosistema de Emprendimiento de la Universidad Técnica del Norte. The Entrepreneurship Ecosystem at Universidad Técnica del Norte, 18.

Pinto, L. (2012). Estado del arte sobre la creación y gestión de spin-off universitarias, 225.

Romero, E. S. (2010). Semilleros de investigación. Saber, Ciencia Y Libertad, 3(27), 138.

Romero, F.E. (2018). Factores de éxito en la creación de Spin-off académicas en el área Metropolitana de Bucaramanga. Universidad Santo Tomas, Colombia.

Shea, R. P. O., Allen, T. J., Chevalier, A., & Roche, F. (2005). Entrepreneurial orientation, technology transfer and spinoff performance of U. S. universities 34, 994–1009. http://doi.org/10.1016/j.respol.2005.05.011

Silva, L. E. O. (Ed.). (2013). La educación superior: Retos y perspectivas (1st ed.). Universidad de los Andes, Colombia. http://www.jstor.org/stable/10.7440/j.ctt19rmb9b

Silva, D., & Vega, H. A. . (2020). PROSPECTIVA DE LAS COMPETENCIAS DIGITALES EN LA TRASFORMACIÓN GERENCIAL DE LAS ORGANIZACIONES VENEZOLANAS . Formación Estratégica, 2(1), 19. Recuperado a partir de https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/36

Strom, R. (2012). University technology transfer through entrepreneurship: university technology transfer through entrepreneurship: Uzi De-Haan Technion – Israel Institute of Technology, (August), 73.

Universidad Nacional de Colombia. (2017). Ecosistemas regionales del emprendimiento en Colombia.

Vara Horna, A. A. (2012). Manual de Investigación Aplicada (Tercera edición).

Congreso de la República. (1991). Constitución Política De Colombia, 125. Retrieved from http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=4125

CONPES 3834 (2015). Colombia. Retrieved from https://minciencias.gov.co/innovacion/beneficios-tributarios/norma/documento-conpes3834.

Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022 “Pacto por Colombia, pacto por la equidad” Ley 1955 (2019). Colombia. Retrieved from: https://www.dnp.gov.co/DNPN/Paginas/Plan-Nacional-de-%20Nacional%20de%20Desarroll o%20es%20un%20pacto%20por%20la, construir%20el%20futuro%20de%20Colombia.

Planeación. (2021). Índice Departamental de Innovación para Colombia. DNP (2021). Retrieved from https://www.dnp.gov.co/progra mas/desarrollo-empresarial/Competitividad/Pa ginas/Indice-Departamental-de-Innovacion-para-Colombia.aspx

Jadad, A., & Lorca, J. (2016). Parques científicos, tecnológicos y de innovación (PCTI). Estableciendo una hoja de ruta en Colombia. Bogotá, D.C. Retrieved from http://colciencias.gov.co/sites/default/files/upload/noticias/presentacion-colciencias-parques.pdf

Minciencias, (20016a, 20016b) Reconocimiento y medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación. Retrieved from http://www.minciencias.gov.co conv737-2015-grupos-versionconsulta.pdf

Minciencias. (2016), (2017). Parques Científicos, Tecnológicos y de Innovación: una apuesta país. https://minciencias.gov.co/sala_prensa/parques-cientificos-y-tecnologicos-una-ruta-para-el-desarrollo-economico-y-social-del

Ministerio de Comercio Industria y Turismo, & Colombia. (2016). Retrieved from https://www.mincit.gov.co/minindustria/inicio

Monge A., M., Briones Peñalver, A. J., & Pérez de Lema, D. G. (2011). Factores determinantes de la creación de las Spin Off académicas: caso del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Cuadernos de Administración, 27, 138.

Ruta N; & Tecnova-UEE. Hacia una Hoja de Ruta Spin-Off Colombia (2018 ed.). Retrieved from http://www.spinoffcolombia.org/

Published

2023-05-02 — Updated on 2022-09-16

Versions

How to Cite

Romero Rueda, F., Rueda Forero, P., Estevez, F. A., & Barrientos Monsalve , E. J. (2022). The importance of the creation of academic spin-off. COLOMBIAN JOURNAL OF ADVANCED TECHNOLOGIES, 2(40), 62–70. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2353 (Original work published May 2, 2023)