Apropiación pedagógica de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Experiencia de capacitación docente
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcta.v2i20.1959Keywords:
Capacitación docente, calidad educativa, aprendizaje situadoAbstract
El presente artículo pretende socializar una experiencia de capacitación docente en el uso y apropiación pedagógica de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el marco del proyecto Computadores Para Educar (CPE). En este documento se presentará una descripción detallada de la experiencia pedagógica diseñada por la Universidad de Pamplona, en el marco de los parámetros sugeridos por CPE dentro de la política del gobierno Colombiano para el uso y apropiación pedagógica de las tecnologías en el sector de la educación.
References
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México, Trillas.
Brown, J., Collins, A. & Duguid, P. (1989) Situated Cognition and the culture of learning, Educational Researcher, 18(1), 33-42.
Castells, M. (1999). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 3. Fin de milenio. Madrid, Alianza.
Castells, M. (2001). Materiales para una teoría preliminar sobre la sociedad de redes, Revista de Educación, número extraordinario, 41-58.
Cebrián, M. (1983) Teoría y técnica de la información audiovisual. Madrid, Alambra S. A.
Chaiklin, S. & LAVE, J. (2001) Estudiar las prácticas. Argentina, Amorrortu.
Cognition and Technology Group at Vanderbilt (1992). The Jasper experiment: The exploration of issues in learning and instructional design. Educational Technology, 40(1), 65-80.
Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Madrid, Morata.
Coll C.; Palacios J.; Marchesi, A. (1990). Desarrollo psicológico y educación II. Psicología de la educación. Madrid, Alianza.
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, Crítica.
Vygotsky, L. (1984). Obras escogidas IV. Moscú, Visor.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Barcelona, Paidós.
Wertsch, J. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona, Paidós.
Downloads
Published
Versions
- 2012-07-02 (4)
- 2012-07-02 (3)
- 2012-07-02 (2)
- 2022-11-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain the moral rights of authorship and grant the journal the right of first publication of the work. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0 DEED), allowing third parties to use the work provided appropriate credit is given to the authors and the first publication in this journal. Commercial use of the work is not permitted, and derivative works cannot be created.
- Authors may enter into separate, additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the article (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), provided that the work is clearly indicated as having first been published in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work.