Development and implementation of didactic strategies based on learning styles for teaching in the UPCA logical circuits subject, supported by robotic and android communications elements
DOI:
https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1406Keywords:
Learning style, knowledge acquisition, tic toolsAbstract
There are multiple investigations that are inspired by educational hypotheses when generating study plans for a higher institution career, thereby incorporating learning styles. In this article we focus our interest on the use of the Kolb test tool, compared to the way of learning and the didactic strategy that comprises the essence of teaching-learning, between student and teacher, in this sense applied to the logical circuits subject of the UPCA systems engineering program, for this, data collection was developed based on the aforementioned tool, and information acquisition instruments (surveys) to assess the teaching-learning processes taught, with a correspondence in selected samples . From this analysis, group teaching instruments were applied as a tool for training and knowledge acquisition, hand in hand with innovative educational strategies, making use of didactics and ICT training tools on robotic platforms, supported by assembly systems and technological devices of communication.
Downloads
References
Arrufat, M. J. G., Sánchez, V. G., & Santiuste, E. G. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa, (34), a144-a144. Palma (España)
Barbosa, C. P., Gutiérre, R. M. L., & Rondón, A. K. P. (2008). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Duazary, 5(2), 99-106. Universidad del magdalena. Santa marta Colombia
Contreras, G., Torres, R. G., & Montoya, M. S. R. (2010). Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Revista de Innovación Educativa, 2(1), 86-100. Universidad de Guadalajara. Mexico.
Laverde, A. C. (2008). Diseño instruccional: oficio, fase y proceso. Educación y Educadores, 2008, Volumen 11, Número 2, pp. 229-239. D-Universidad de La Sabana., Colombia
Marzana, D., Pérez-Acosta, A. M., Marta, E., & González, M. I. (2010). La transición a la edad adulta en Colombia: una lectura relacional. Avances en psicología latinoamericana, 28(1), 99-112. Bogotá Colombia
Pérez, E. M., Mandado, E., & Mandado, Y. (2007). Sistemas electrónicos digitales. Marcombo. Madrid España
Rugeles, R. C. (2002). La instrumentación virtual en la enseñanza de la Ingeniería Electrónica. Acción pedagógica, 11(1), 80-89.Dialnet Acción pedagógica, Universidad Del Táchira. San Cristóbal Venezuela
Salas Zapata, W. A. Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Universidad de Antioquia, Colombia. Revista Iberoamericana de Educación ISSN, 1681-5653., Medellín Colombia.
Cela, K., Fuertes, W., Alonso, C., & Sánchez, F. (2010). Evaluación de herramientas Web 2.0: estilos de aprendizaje y su aplicación en el ámbito educativo. Revista de estilos de aprendizaje. 2010, v. 5, n. 5, abril; p. 117-134 Madrid España.
CEPAL, N. (2003). Los caminos hacia una sociedad de la información en América Latina y el Caribe. - Revista de Estudios Sociales. COLOMBIA.
Clarke, V. A., & Teague, G. J. (1996). Characterizations of computing careers: Students and professionals disagree. 26(4), 241-246.. Computers & education, EEUU.
Evans, D. (2011). Internet de las cosas. Cómo la próxima evolución de Internet lo cambia todo. Cisco Internet Bussiness Solutions Group-IBSG, 11(1), 4-11. SAN JOSÉ DE COSTA RICA
Hernández, R. M. (2018). La estrategia didáctica frente a los estilos de aprendizaje en la educación superior. Educación Médica, 227..034, Lima Perú.
Pérez, M. M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 14(28), 158-180.. Caracas, Venezuela.
Ros Guasch, J. A. (2007). Análisis de roles de trabajo en equipo: un enfoque centrado en comportamientos. Bellaterra Universidad Autónoma de Barcelona, España
Ventura, A. C., Palou, I., Széliga, C. N., & Angelone, L. M. (2014). Estilos De Aprendizaje Y Enseñanza En Ingeniería: Una Propuesta De Educación Adaptativa Para Primer Año. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 178-189.Argentina
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA COLOMBIANA DE TECNOLOGIAS DE AVANZADA (RCTA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.