Development and implementation of didactic strategies based on learning styles for teaching in the UPCA logical circuits subject, supported by robotic and android communications elements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1406

Keywords:

Learning style, knowledge acquisition, tic tools

Abstract

There are multiple investigations that are inspired by educational hypotheses when generating study plans for a higher institution career, thereby incorporating learning styles. In this article we focus our interest on the use of the Kolb test tool, compared to the way of learning and the didactic strategy that comprises the essence of teaching-learning, between student and teacher, in this sense applied to the logical circuits subject of the UPCA systems engineering program, for this, data collection was developed based on the aforementioned tool, and information acquisition instruments (surveys) to assess the teaching-learning processes taught, with a correspondence in selected samples . From this analysis, group teaching instruments were applied as a tool for training and knowledge acquisition, hand in hand with innovative educational strategies, making use of didactics and ICT training tools on robotic platforms, supported by assembly systems and technological devices of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrufat, M. J. G., Sánchez, V. G., & Santiuste, E. G. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa, (34), a144-a144. Palma (España)

Barbosa, C. P., Gutiérre, R. M. L., & Rondón, A. K. P. (2008). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Duazary, 5(2), 99-106. Universidad del magdalena. Santa marta Colombia

Contreras, G., Torres, R. G., & Montoya, M. S. R. (2010). Uso de simuladores como recurso digital para la transferencia de conocimiento. Revista de Innovación Educativa, 2(1), 86-100. Universidad de Guadalajara. Mexico.

Laverde, A. C. (2008). Diseño instruccional: oficio, fase y proceso. Educación y Educadores, 2008, Volumen 11, Número 2, pp. 229-239. D-Universidad de La Sabana., Colombia

Marzana, D., Pérez-Acosta, A. M., Marta, E., & González, M. I. (2010). La transición a la edad adulta en Colombia: una lectura relacional. Avances en psicología latinoamericana, 28(1), 99-112. Bogotá Colombia

Pérez, E. M., Mandado, E., & Mandado, Y. (2007). Sistemas electrónicos digitales. Marcombo. Madrid España

Rugeles, R. C. (2002). La instrumentación virtual en la enseñanza de la Ingeniería Electrónica. Acción pedagógica, 11(1), 80-89.Dialnet Acción pedagógica, Universidad Del Táchira. San Cristóbal Venezuela

Salas Zapata, W. A. Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Universidad de Antioquia, Colombia. Revista Iberoamericana de Educación ISSN, 1681-5653., Medellín Colombia.

Cela, K., Fuertes, W., Alonso, C., & Sánchez, F. (2010). Evaluación de herramientas Web 2.0: estilos de aprendizaje y su aplicación en el ámbito educativo. Revista de estilos de aprendizaje. 2010, v. 5, n. 5, abril; p. 117-134 Madrid España.

CEPAL, N. (2003). Los caminos hacia una sociedad de la información en América Latina y el Caribe. - Revista de Estudios Sociales. COLOMBIA.

Clarke, V. A., & Teague, G. J. (1996). Characterizations of computing careers: Students and professionals disagree. 26(4), 241-246.. Computers & education, EEUU.

Evans, D. (2011). Internet de las cosas. Cómo la próxima evolución de Internet lo cambia todo. Cisco Internet Bussiness Solutions Group-IBSG, 11(1), 4-11. SAN JOSÉ DE COSTA RICA

Hernández, R. M. (2018). La estrategia didáctica frente a los estilos de aprendizaje en la educación superior. Educación Médica, 227..034, Lima Perú.

Pérez, M. M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 14(28), 158-180.. Caracas, Venezuela.

Ros Guasch, J. A. (2007). Análisis de roles de trabajo en equipo: un enfoque centrado en comportamientos. Bellaterra Universidad Autónoma de Barcelona, España

Ventura, A. C., Palou, I., Széliga, C. N., & Angelone, L. M. (2014). Estilos De Aprendizaje Y Enseñanza En Ingeniería: Una Propuesta De Educación Adaptativa Para Primer Año. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 178-189.Argentina

Published

2022-07-28 — Updated on 2022-02-02

How to Cite

[1]
F. Chinchilla Torres and V. M. Trigos Buendía, “Development and implementation of didactic strategies based on learning styles for teaching in the UPCA logical circuits subject, supported by robotic and android communications elements”, RCTA, vol. 1, no. 39, pp. 126–133, Feb. 2022.