Higher Education in Latin America and the Caribbean: Evolution, Challenges and Opportunities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3250

Keywords:

Higher education, Latin America, evolution, challenges

Abstract

Higher education in Latin America and the Caribbean has undergone profound transformations in recent decades, driven by social, economic and political factors. The move from a more uniform educational model to one characterized by institutional diversity has posed new challenges in terms of equity, quality and relevance. This work analyzes the historical evolution of higher education in the region, identifying some factors that have influenced its development and current challenges. Through a critical analysis of the existing literature, we seek to understand current trends and propose possible lines of action to strengthen higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aramburuzabala, P., Cerrillo, R., & Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 78–95.

Aveleyra, R. (2023). Informe regional: Educación superior en América Latina. CLACSO.

Banco Interamericano de Desarrollo. (1996). Higher education in Latin America and the Caribbean: A strategy paper. Social Programs Division; Social Programs and Sustainable Development Department.

Banco Mundial. (1994). Higher education: The lessons of experience. Washington, D.C.

Blancas, E. (2018). Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 113–121.

Brunner, J. J. (1990). Educación superior, investigación científica y transformaciones culturales en América Latina. En BID, SECAB & CINDA (Eds.), Vinculación universidad-sector productivo (Colección Ciencia y Tecnología, No. 24). Santiago de Chile.

Brunner, J. J., & Miranda, D. (Eds.). (2016). Educación superior en Iberoamérica. Informe 2016. Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA).

Chidichimo, G. (2022). La educación superior universitaria en América Latina: Tendencias y nuevas configuraciones en los inicios del siglo XXI. Journal de Ciencias Sociales, 10(18), 143–148.

CINDA. (2016). Educación superior en Iberoamérica: Informe 2016 (J. J. Brunner & D. Miranda, Eds.). Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.

Cossa, J., et al. (2024). La educación superior desde el Sur Global. CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/250905/1/Educacion-superior-Sur-Global.pdf

CRESALC-UNESCO. (1996). Declaración sobre la educación superior en América Latina y el Caribe. Caracas.

CRESALC-UNESCO. (1997). La educación superior en el siglo XXI: Visión de América Latina y el Caribe (Tomo 2, pp. 671–672). Caracas: Ediciones CRESALC-UNESCO.

Ensuncho, G. (2021). Tendencias, desafíos y oportunidades para la transformación de la educación superior en América Latina. Revista Dialogus, 5(8), 107–116.

Fernández, N. (2004). Hacia la convergencia de los sistemas de educación superior en América Latina. Revista Iberoamérica, (35), 39–71.

Fernández, N., & Pérez, C. (2010). La autonomía universitaria en Argentina y América Latina: Análisis y propuestas para configurar la reforma universitaria necesaria para el siglo XXI. En Autonomía universitaria a debate: Una visión desde América Latina (pp. 51–80). Guadalajara: Universidad Autónoma de Guadalajara.

Freire, P. (1983). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

García, C. (1997). El valor de la pertinencia en las dinámicas de transformación de la educación superior en América Latina. En La educación superior en el siglo XXI: Visión de América Latina y el Caribe. Ediciones CRESALC-UNESCO.

Nava González, W., & Breceda Pérez, J. A. (2017). Mecanismos alternativos de resolución de conflictos: Un acceso a la justicia consagrado como derecho humano en la Constitución mexicana. Cuestiones Constitucionales, (37), 203–228.

Sánchez Cordero Dávila, O. M. del C. (2023). Iniciativa con proyecto de decreto por el que se expide la Ley General de Mecanismos Alternativos de Solución de Controversias. https://www.senado.gob.mx/65/gaceta_del_senado/documento/132036

Secretaría de Gobernación. (2016). ¿Qué es la justicia alternativa? https://www.gob.mx/segob/articulos/que-es-la-justicia-alternativa-19298

Tunnermann, C. (2011). La universidad del futuro. Managua: HIPAMER/UPOLI.

UNESCO. (1995). Documento para el cambio y el desarrollo en la educación superior. París.

UNESCO. (2002). América Latina y el Caribe: Informe regional. Estadísticas de la educación. París.

UNESCO. (2006). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005–2014): Plan de aplicación internacional. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654_spa

UNESCO. (2008). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161990

UNESCO. (2017). TIC, educación y desarrollo social en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262862

UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa

Vilches, A., & Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la universidad: El reto de la formación del profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 25–43.

Vitale, C. (2019). Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual en América Latina. Salta: EUCASA – Ediciones Universidad Católica de Salta.

Zubiría, J. (2013). Cómo diseñar un currículo por competencias. Editorial Magisterio.

Published

2024-10-23

How to Cite

Martínez , J., Martínez , M., & González , M. G. (2024). Higher Education in Latin America and the Caribbean: Evolution, Challenges and Opportunities . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(19), 31–43. https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3250