Intercultural Integration of Immigrant Children in Border Educational Institutions
Keywords:
Integration, interculturality, immigrants, border, schoolAbstract
Interculturality has been giving a great discussion from all spheres, especially in these crucial moments of the situation in Venezuela with the immigration of schoolchildren to Colombian institutions, where it can be observed that the existing public policies in Colombia do not cover this symptomatology that is It presents in schools and especially with the practices of teachers, because it is the teachers who receive this number of children and without any experience, to mainstream interculturality within the classroom with a large number of children who arrive from Venezuelan immigration, thus seeking a form of educational improvement.
Downloads
References
Adarme Romero, P., & Bracho Pérez, K. (2020). Emancipación del niño sujeto-investigador en After School Club (lúdico-experiencial). Podium, 38, 17–36. https://doi.org/10.31095/podium.2020.38.2
Aparicio, R., & Tornos, A. (2006). Hijos de inmigrantes que se hacen adultos: Marroquíes, dominicanos, peruanos. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Subdirección General de Información.
Bartolomé, M., et al. (1999). Diversidad y multiculturalidad. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 277–319.
Bracho, K. (2020). Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 13(2). ISSN: 1889-4208; e-ISSN: 1989-4643.
Feliciano, J., Soto, L., & Padilla, M. (2011, agosto). Bibliografía anotada [Documento en línea]. http://eva.fhuce.edu.uy/pluginfile.php/76514/mod_resource/content/1/BibliografiaAnotada.pdf
Hirmas, C., & Eroles, D. (Coords.). (2008). Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz: Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO).
Jordán, J. (1999). El profesorado ante la educación intercultural. En M. A. Essomba (Coord.), Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural (pp. 65–73). Barcelona: Graó.
Llamazares Fernández, D. (2007). Derecho de la libertad de conciencia. Libertad de conciencia y laicidad (Tomo I, 3.ª ed.). Cizur Menor, Navarra: Civitas.
Parrilla, A. (1996). Apoyo a la escuela: Un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero.
Pérez, J. (2006). Geografías del desorden: Migración, alteridad y nueva esfera social. España: Universitat de València / Cabildo de Fuerteventura.
Sala de Situación Humanitaria. (2006). Situación humanitaria departamento de Norte de Santander (Catatumbo). Naciones Unidas - Colombia.
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje significativo: Una perspectiva educativa. Pearson Educación de México, S.A.
Torres, F. (2002). La integración de los inmigrantes y algunos de los desafíos que nos plantea. En J. De Lucas & F. Torres (Eds.), Inmigrantes, ¿cómo los tenemos? Algunos desafíos y (malas) respuestas (pp. 49–73). Madrid: Talasa Ediciones.
UNESCO. (2005). Guidelines on intercultural education. París: UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.