Pedagogical Proposal to Strengthen Critical Thinking in Higher Education Students
Keywords:
critical thinking, action research, pedagogy, comprehensive trainingAbstract
The purpose of the research: Promote the strengthening of critical thinking in early childhood education students, Cúcuta expansion. The type of research was participatory action research, the population consisted of 33 subjects including students and teachers. The results obtained were able to identify gaps in the educational system and possible changes from the requirement of the first semesters. In this way, improve planning as a pedagogical strategy where the integral formation of the educator in training prevails
Downloads
References
Arias, F (2012) El Proyecto de Investigación. Introducción a la investigación científica. Caracas. 6ta ed. Editorial Episteme, Venezuela.
Montiel, G., y Bracho, K. (2018). El Liderazgo Directivo y la Gestión Administrativa en los Gerentes de las Escuelas Básicas. CIE. Vol. 1. (5), 01-16.
Boisvert, J. P. (2015). Repositorio institucional Universidad Autónoma de México. http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/57993/CAP%2010%20COMPARACION.pdf;jsessionid=703355939292DFABB1B63A8ABF277B5A?sequence=1.
Cattani. (2003). Los usos de la retórica. Alianza Ensayo. Madrid.
Cuadros, Z. (2016). Repensar la Formación. Bogotá, Colombia: Uniediciones.
Facione. (1990). Caracterización de la competencia transversal ejercer el pensamiento crítico en una escuela secundaria colombiana. RITEC
Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía: Saberes necesarios a la práctica educativa., Paz y Terra.
Grepart. (1979). "La lectura se siembra con magia", UVaDOC Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid.
Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
Johnson-Laird, P. N. (1994). Modelos mentales y pensamiento probabilístico. Cognición,50, págs. 189-209.
Méndez, C. (2011), METODOLOGIA: Diseño y Desarrollo de procesos de Investigación con Énfasis en las Ciencias Empresariales. 4 Edic. Limuza. México.
Mosterín, J. (1993). Filosofía de la Cultura. Madrid: Alianza Universidad
Mosterin. (1993). TEORIA Y PEDAGOGIA DEL PENSAMIENTO CRITICO. SCIELO, 37- http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pp/v3-4/v3-4a04.pdf.
Restrepo. (2004). La Investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. En: Revista Educación y Educadores, numero 7: 45-56.
Robledo, J. (2009). Observación participante: informantes claves y rol del investigador. Centro de Investigaciones Nure. Nº 42. Nicaragua.
Vega. (1999). "La comprensión lectora en educación primaria: importancia e influencia en los resultados academicos”, Re-Unir.
Villadiego, K., Moreno. J, y Rodríguez, E. (2020). Desarrollo de Habilidades del Pensamiento Crítico en Estudiantes con Limitación Visual. CIE. Vol. 1. (9), 26-36.